Menu
Ugen's Ord 2007
2 Indtage Landet Del 59
af Rick Joyner

En af de oftest gentagne læresætninger i nyere tid har været centreret om de bibelske profetier, som siger, at de ugudeliges rigdom vil blive givet til de retfærdige. Profetierne går faktisk længere end dette og siger, at nationernes rigdom vil blive bragt til de retfærdige. Fordi disse er bibelske profetier, ved vi, at de vil gå i opfyldelse. Det er ved at begynde, og vi skal være klar til det.

Jeg er klar over, at dette kan lyde som blot endnu en udtalelse om velstandslæren, hvilket er en god ting for mange og en dårlig ting for andre. Men efterhånden som vi fortsætter, vil du opdage, at det, jeg deler med dig, er anderledes end det, du har hørt før. Hvis vi tror på profetierne, ved vi, at en hidtil uset rigdom kommer til Guds folk. Hvad der sjældent overvejes er, at selvom dette er begyndelsen på at vandre i de retfærdiges arv for at herske over nationerne, vil det være en prøvelse og måske den største prøve, vi nogensinde har haft. De, der ikke er forberedte, vil blive overvundet af det. De, der er forberedte, vil stadig blive testet og være anspændt til det yderste, men dette er væsentlig træning for dem, der skal forkynde rigets evangelium.

Der er faktorer med disse profetier, som sjældent eller aldrig bliver behandlet. For det første antages det normalt, at denne rigdom udelukkende handler om penge. Det inkluderer penge, men for de modne i Kristus vil penge altid være deres mindst værdifulde ressource. Det er en ressource, og det har værdi, men det er noget, vi lærer at forvalte godt, så vi kan blive betroet rigets sande rigdomme. Når vi ser på nationerne, er vi nødt til at se på deres rigdom som værende langt mere end penge eller andre naturressourcer. Det handler altid om mennesker. De er Guds skat, og de skal også være vores.

Vi skal bruge lidt tid på at diskutere de penge vi vil blive betroet, og hvordan vi skal forvalte dem. Dette er vigtigt nu, fordi Herren selv sagde, at hvis vi ikke ved, hvordan vi skal håndtere den uretfærdige mammon, vil han ikke være i stand til at betro os den sande rigdom (se Luk 16:11). Lad os få styr på pengene, men husk altid, at det er vores mindst værdifulde ressource. Et øjeblik af Guds gunst – den mindste berøring af hans nåde og Helligåndens salvelse er meget mere værd end nogen jordisk skat. Lad os beholde det i vores sind og hjerter. De, der ikke har det i tankerne, vil være i fare for at blive ødelagt af vægten af de penge og andre ressourcer, som er ved at blive betroet dem.

Hvis man har læst undersøgelserne af dem, der har vundet i lotto, ser der endnu ikke ud til at være en eneste lykkelig slutning for den, der pludselig modtog store rigdomme. Bare angrebet fra krævende slægtninge og venner, der ønsker en gave eller lån, kan være knusende. Mange, der modtog millioner, gik i stykker på kun to år, og endnu værre, har mistet deres job såvel som de fleste af deres venner. Faktisk ser det ud til at vinde i lotto at være en frygtelig forbandelse, der har ødelagt mange liv. Det samme er sket for mange atleter og entertainere, der kommer til hurtig rigdom, hvis de ikke er forberedte på det.

Som en stor og voksende tjeneste er vi under næsten konstante anmodninger, og nogle gange krav, fra andre tjenester om økonomisk hjælp. Hvis vi ikke hjælper dem, går nogle hurtigt fra at være venner til at være modstandere og endda bagtalere. Vi har en konstant sværm af utilfredse mennesker omkring os, hvis forventninger vi ikke indfriede. Jeg fik at vide, at dette ville være vedvarende, hvis vi adlød Herren! Faktisk fik jeg at vide, at jo mere perfekt min lydighed er, jo flere mennesker ville blive vrede. Derfor har jeg lært at leve med det og besluttet at søge Guds godkendelse frem for menneskets.

Som apostlen Paulus sagde det i Galaterne 1:10: "Hvis jeg stadig prøvede at behage mennesker, ville jeg ikke være Kristi træl." I den grad vi søger menneskers godkendelse, vil vi gå på kompromis med vores lydighed mod Kristus. Vi skal lære at elske mennesker, men ikke adlyde dem eller kaste os ud i deres pres og manipulation, hvis vi skal have tillid til store ressourcer.

Tænk på Herren selv. Jesus reagerede aldrig på menneskers behov, men han gjorde kun, hvad han så Faderen gøre. Hvor mange syge og plagede mennesker tror du, han trådte over eller gik forbi for at komme til den, han helbredte ved Bethesda-dammen? Han kunne have helbredt dem alle, men det gjorde han ikke. Han helbredte kun den, som Faderen havde vist ham at helbrede. Hvis vi skal have tillid til den slags autoritet, bliver vi også nødt til at have den slags lydighed.

Jeg kender mange mennesker, der ønsker at blive betroet med store ressourcer, så de kan velsigne mange mennesker. Dette vil ske med tiden, men mens Gud tester deres lydighed, indser de ikke, hvor mange mennesker de vil gøre meget vrede. Hvis vi søger menneskets godkendelse og ønsker store ressourcer, så vi kan være en velsignelse og blive elsket, kommer vi til at få et frygteligt chok.

Sidste år fik jeg at vide af en ven, at han slog mit navn op på internettet, og der var omkring 50.000 referencer om mig, og de fleste af dem var dårlige! Dette overraskede mig ikke. Faktisk opmuntrede det mig. Jeg blev vist for mange år siden, at dette ville være resultatet af min lydighed.

Nu har jeg været vant til at velsigne nogle andre tjenester og jeg tror en del mennesker. Næsten ingen af disse vil dog nogensinde skrive noget positivt om mig eller formentlig endda tænke over det. Dette generer mig ikke, fordi jeg forventede det. Tænk over dette: Jesus helbredte ti blinde mænd, og kun én af dem takkede ham endda! Jeg leder ikke efter taknemmelighed eller påskønnelse fra mennesker, men fra Herren. Jeg er motiveret af én ting – jeg vil gerne høre fra min Mester sige: "Godt gået, gode og tro tjener" (se Matthæus 25:21) .

Jeg påstår ikke, at jeg gør dette perfekt, da jeg også er blevet refset af Herren for at være for ufølsom. Nogle gange har jeg det dårligt i dage, hvor jeg er nødt til at afvise en anmodning. Det værste af det hele er, når jeg skal gøre det her med mine egne børn, for jeg betragter ikke noget, jeg har, som mit eget, men jeg er kun en forvalter af det. Det gør til tider meget ondt, men jeg fik at vide, at hvis jeg ikke lærte at bruge ordet "nej", ville jeg blive knust under vægten af det jeg fik betroet og ville hurtigt blive udbrændt, fordi jeg ville tage folkets åg i stedet for Herrens åg.

Vejen til lydighed er til tider hård, men ikke nær så hård som enhver anden vej. Vi skal huske på, at hele denne tidsalder handler om at blive træne til at regere. Trængsler og velsignelser er begge prøver! Hvis vi vokser i Herren, får vi både en tykkere hud og et blødere hjerte – på samme tid. Der er kun én måde at navigere på for at blive på livets vej – vokse i fællesskab og lydighed med Herren. Find din fornøjelse i ham, og forvent ikke for meget af mennesker, heller ikke dem, du måske hjælper på en større måde. Beskyt dit hjerte især mod enhver form for vrede. Guds godkendelse og accept skal være nok for os, hvis vi skal være hans tjenere.

Ugens Ord 3
OP