Menu
Ugen's Ord 2007
13 Indtage Landet Del 70
af Rick Joyner

For at fortsætte vores diskussion om rigtigt at opdele sandhedens ord, må vi også forstå, at Herren måske siger én ting til os eller leder os på en bestemt måde og siger noget meget forskellig fra andre på samme tid. Et bibelsk eksempel er, hvordan Herren havde et andet ord for hver af de syv kirker, han talte til i Åbenbaringens Bog. Disse kirker eksisterede alle på samme tid og på den samme generelle placering, men alligevel havde hver især brug for et andet budskab.

Det er grunden til, at jeg bliver skeptisk, når jeg hører nogen sige, at et enkelt ord eller budskab, de har fået, er det, Herren siger til kirken nu. Det kan være, hvad han siger til deres kirke, og måske endda mange kirker, men bortset fra Kristi Jesu centralitet og fremtræden, er sådanne universelle ord til hele kirken meget sjældne. Vi skal give plads til det unikke i kirkers og individuelle troendes gaver og behov, hvis vi skal videre til modenhed og den nødvendige enhed, som kirken er kaldet til at vandre i. Kirkens enhed er en enhed af forskellighed, ikke overensstemmelse.

Dietrich Bonhoeffer, en af ??de store profetiske stemmer i det tyvende århundrede, sagde, at hvis man var tilbøjelig til ensomhed, var han nødt til at leve i fællesskab, men hvis man var alt for afhængig af fællesskab, skulle han lære at leve i ensomhed. Der er en vigtig sandhed i dette. Alle er unikke, og Gud gør noget unikt med hvert eneste af sit folk. Alligevel har mange en tendens til at få trøst og tryghed ud af, hvor mange, der går igennem netop det, de går igennem. Derfor forsøger de at få deres trosfæller til at gennemgå det, de går igennem.

Hvordan gælder dette for denne undersøgelse? Der er nogle, der har viet sig til økonomisk planlægning og ledelse, og Gud leder dem ind i et mere hengivent liv. Der er nogle, der har et godt grundlag i deres hengivne liv, men virkelig har brug for at lære nogle ting om praktiske ansvar. Men når jeg rejser rundt til forskellige grupper, bemærker jeg, at de, der har en tendens til at have brug for en vis praktisk disciplin i deres liv, ofte betragter dem, der er hengivne til dette uåndelige; de, der har brug for mere hengivenhed, bøn og tilbedelse i deres liv, har en tendens til at se dem, der er hengivne til dette, som uansvarlige og ineffektive i deres tro. Dette er et af områderne med splittelse i kirken, og som de fleste splittelser er der sandhed og vildfarelse på begge sider.

Dette er dybest set det spørgsmål, som Jakob behandlede i Jakobs Bog 2:20-26, en passage, som mange gennem kirketiden ønskede at skære ud af deres bibler, endda til det punkt, hvor Jakobs Bog næsten savnede at blive inkluderet i den protestantiske kanon:

Men er du villig til at erkende, din tåbelige mand, at tro uden gerninger er ubrugelig? Blev vor Fader Abraham ikke retfærdiggjort af Gerninger, da han ofrede sin Søn Isak på Alteret? Du ser, at troen virkede sammen med hans gerninger, og som et resultat af gerningerne blev troen fuldkommen; og Skriften blev opfyldt, som siger: "Og Abraham troede Gud, og det blev regnet ham til retfærdighed," og han blev kaldt Guds ven. I ser, at et menneske bliver retfærdiggjort af gerninger og ikke af tro alene. Og på samme måde blev skøgen Rahab ikke også retfærdiggjort af gerninger, da hun tog imod sendebudene og sendte dem ud ad en anden vej? For ligesom legemet uden ånd er dødt, således er også troen død uden gerninger. Som James sagde, hvis du hævder at have tro, så skulle der være noget frugt, og dine værker vil være demonstrationen af ??det. En af mine venner fortalte mig engang om et par, han mødte. Da han spurgte dem, hvad de gjorde for at leve, svarede manden, at han "levede i tro". Da han spurgte kvinden, hvad hun gjorde, svarede hun: "Jeg arbejder for, at han kan leve i tro!" Som apostlen Paulus beklagede over denne slags ting, er det en bebrejdelse af evangeliet og ikke sand tro. Han fortsatte med at sige i Andet Thessalonikerbrev 3:10-11: det er en bebrejdelse af evangeliet og ikke sand tro. Han fortsatte med at sige i Andet Thessalonikerbrev 3:10-11: det er en bebrejdelse af evangeliet og ikke sand tro. Han fortsatte med at sige i Andet Thessalonikerbrev 3:10-11:

Thi selv da vi var hos eder, plejede vi at give eder denne Befaling: Hvis nogen ikke vil arbejde, så lad ham heller ikke spise. For vi hører, at nogle blandt jer fører et udisciplineret liv, uden at arbejde overhovedet, men opføre sig som travle kroppe.

Jeg værdsætter dem, der har en sådan hengivenhed til Herren, at de ønsker at bruge al deres tid på bøn, faste og tilbedelse. Dette er en ædel hengivenhed, men den bliver meget uværdig, når de bliver en byrde for kirken og andre troende. De bliver en belastning, når de skal presse andre for at få støtte. Men også dette kan være kompliceret, fordi årsagerne kan være forskellige. En grund er, at kirken ikke støtter levitterne (dem kaldet til fuldtidstjeneste), som de burde. Den anden er, at der er mange, der hævder at være levitter, som i virkeligheden blot er åndelige skurke, der frit læser af kirken. Disse kan dog ses på deres "udisciplinerede liv", og de bliver næsten altid "busybodies", som er mennesker, der forsøger at påtage sig ansvar og autoritet, hvor de ikke har fået det,

Alligevel må vi modnes, så vi kan skelne mellem tro og formodning, såvel som tro og uansvarlighed, eller endda dovenskab. Du behøver ikke at stoppe med at arbejde for at vokse i dit hengivne liv eller for at vokse i troen. Jeg ville ikke støtte nogen til at være missionær, som ikke var en effektiv missionær, mens han arbejdede og forsørgede sig selv. Jeg ville ikke sørge for, at nogen var fuldtidstilbeder og forbeder, der ikke tilbad og bad effektivt, mens de havde et arbejde og forsørgede sig selv, samt bidrog ansvarligt til kirken og andre missioner. Støtten til, at nogen går ud i arbejdet på fuld tid, vil næsten altid være resultatet af, at de selv har sået på forhånd, og at det bliver mangedoblet tilbage til dem.

På den anden side, når nogen er effektiv i bøn, er dette langt mere værdifuldt end noget sekulært job, de kunne have, og som kirkeleder leder jeg efter dem, der kan støtte. Jeg leder efter de åndelige levitter, som er kaldet til denne dag og nat bøn foran Herren. Det var, da Israel undlod at støtte levitterne til at tjene i Herrens tabernakel eller tempel, at Israel gentagne gange faldt i frafald. Enhver kirke bør have en vision om at finde dem, der er kaldet som levitter, og støtte dem til at gøre det, de er kaldet til at gøre. Ligesom det var for Israel, er det en bebrejdelse af kirken, når levitterne skal få et verdsligt job.

Det er grundlæggende spørgsmål om rigets ledelse, som vi skal løse. Sande missionærer er mine yndlingsmennesker at være sammen med, og jeg tror, ??at hengivenheden til missioner er et grundlæggende barometer for en kirkes åndelige tilstand. Det er også min opfattelse, at omkring 95 procent af missionærerne i marken i dag er ineffektive og ikke burde være der. Samtidig har vi muligvis nogle af de største missionærer i kirketiden, som gør nogle af de største gerninger i kirketiden. De 95 procent, der ikke er effektive, bruger de ressourcer, der burde gå til de effektive. Dette er dårlig ledelse fra vores side, og skal rettes op, hvis vi skal være gode forvaltere af det, vi er blevet betroet.

Det er åbenbart et grundlæggende kendetegn ved Herren, at han ikke kan lide affald. Selv da han mangedoblede maden for tusinder, lod han det, der var tilbage, samles op, så det ikke skulle gå til spilde. I Åbenbaringen 2 roste Herren den efesiske kirke for at prøve dem, som kaldte sig apostle, men ikke var det (se Åbenbaringen 2:2). En apostel er grundlæggende "en, der er udsendt". Hvis vi skal have tillid til de ressourcer, der vil komme til de retfærdige, er vi nødt til at gøre tingene rigtigt, og kirken skal lære at sætte dem på prøve, der hævder at være sendt af Gud.

De fleste af de ineffektive missionærer er store kristne, som har et ægte hjerte for Herren og for missioner. Jeg tror dog, at kun en lille procentdel af dem er kaldet til dette arbejde på fuld tid og ville være meget mere effektive deltidsmissionærer. Mange af disse ville være langt mere effektive i de kirker, der sendte dem. Af dem, der kan blive kaldt til fuldtidsmissioner, blev de enten sendt i felten for tidligt, var ikke uddannet og udstyret tilstrækkeligt eller er blevet sendt i det forkerte felt.

Hvis du er en klog investor, ville du helt sikkert undersøge en virksomhed, før du købte aktier i den. At tjekke produktet og dets potentiale ville være vigtigt, men det ville også være afgørende at tjekke ledelsen og deres evne til at gøre produktet godt, overkommeligt og distribuerbart. Det er ting, du markerer, når du overvejer at investere i en virksomhed. Vi har brug for en lignende tjekliste til at "prøve dem, der kalder sig apostle." I dette taler jeg ikke kun om dem, der hævder at have apostlens tjeneste, men dem, der hævder at være sendt af Gud. At gøre dette er ikke uåndelig, men det er snarere at være ansvarlig med de ressourcer, vi har fået betroet.

I løbet af de næste par år vil vi være vidne til, at missioner og tjeneste går til et nyt niveau af effektivitet og salvelse. For at blive betroet dette er vi nødt til at rette nogle forhold, som mange steder vil resultere i en radikal beskæring, så vi kan bære mere frugt. Så skal vi høre på den store dag: "Godt gået, gode og tro tjener!" (se Matthæus 25:21 NIV) OP

Ugens Ord 14
OP