Menu
Ugen's Ord 2006
30 Indtage Landet Del 54
af Rick Joyner

Umiddelbart efter sin sejr på korset og sin opstandelse havde Jesus lovlig autoritet til at kaste djævelen i ildsøen og etablere sit rige på jorden. Det gjorde han ikke dengang af flere årsager, som vi vil se kort på. I dem kan vi opfatte nogle af de ting, som skal fuldføres inden udgangen af denne tidsalder. I 1 Mosebog 15:13-16 ser vi tre af disse grunde i forhold til Israel. Vi ved fra 1 Korintherbrev 10:1-11, at dette var et forbillede på det, der ville komme i slutningen af tidsalderen:

Og Gud sagde til Abram: "Vid med sikkerhed, at dine efterkommere skal være fremmede i et land, som ikke er deres,
hvor de skal være trælle og undertrykte i fire hundrede år.

"Men jeg vil også dømme det folk, som de vil tjene, og derefter skal de drage ud med mange ejendele.

"Og du skal gå til dine fædre i fred, du skal begraves i en god alderdom.

"Så skal de i fjerde led vende tilbage hertil, for amorittens misgerning er endnu ikke fuldendt."

Israel skulle opleve slaveri, før de kunne bruges til at hjælpe med at sætte verden fri. Dette er et grundlæggende åndeligt princip, hvorfor det er ved Herrens sår, vi bliver helbredt. Ved at blive såret modtog han autoritet til at helbrede andre. Det samme gælder for os – netop på de steder, hvor vi er blevet såret, mishandlet eller misbrugt, kan vi modtage autoritet til at helbrede andre for de samme ting. Dette skyldes, at rigets autoritet er baseret på medfølelse, og en person, der er blevet såret, vil have et grundlag for ægte medfølelse for andre, der lider på samme måde. Efter deres slaveri havde Israel medfølelse med de undertrykte. Det er grunden til, at enhver dårlig ting, der er sket os, fik lov til at ske – for at give os medfølelse med andre, der lider, så vi kan bruges til at helbrede dem.

Herren fortalte derefter Abraham, at hans efterkommere ville komme ud af deres slaveri med "mange ejendele". De skulle gå fra slaveri, den værste fattigdom der kunne være, som er at blive ejet og intet eje, til at have flere skatte og ejendele, end de nogensinde kunne have forestillet sig. Det er derfor, der har været så stor vægt på økonomiske spørgsmål i Kristi legeme. Vi er også ved at komme ud af vores slaveri, og nationernes rigdom vil komme til os. Hvad skal vi med det? Herren forsøger at forberede og modne os, så det ikke bliver useriøst spildt eller grådigt fortæret af os selv, men bruges til det, der vil være til størst gavn for os og hele menneskeheden – at bygge ham en bolig ligesom Israel gjorde i ørkenen.

At have Herrens åbenlyse nærvær hos os er langt mere værdifuldt end noget andet, som dette kunne bruges på. Herren selv er svaret på ethvert menneskeligt problem, men han er også mere end det – Han er det sande ønske og tilfredsstillelse for enhver menneskelig længsel. Det, vi har brug for frem for alt, er, at Gud selv igen skal bo iblandt os.

Den sidste grund, som Herren gav, var, at "amorittens uretfærdighed endnu ikke er fuldendt." Hvad Israel gjorde ved at besidde deres forjættede land, var en bibelsk model for, hvad Kristus vil gøre gennem kirken med alle nationer. Ligesom Israel har kirken været i slaveri, bliver sat fri, lærer at forvalte hidtil uset rigdom og ressourcer og er ved at blive forberedt til at herske over jorden med sin konge, så snart verdens uretfærdighed er fuldendt. Det vil sige, når synden er kommet til fuld modenhed, så jorden ikke længere kan bære den.

Som vi har talt om flere gange, sagde Herren Jesus, at tidens afslutning er høsten. Andre steder omtales det også som den store trængselstid eller den store trængsel. Høsten er det tidspunkt, hvor det såede kommer til fuld modenhed og høstes. Alt, hvad der er blevet sået i mennesket, både det gode og det onde, er ved at komme til fuld modenhed og blive høstet. Det er derfor, vi ser i Esajas 60, at når mørket dækker jorden og dybt mørke menneskene, stiger Herrens herlighed over sit folk. Vi er ved at være vidne til det største mørke og den største herlighed på samme tid. Besværlighederne og trængslen er resultatet af menneskelige problemer, der vokser ud over menneskelig afhjælpning på alle måder, fordi vi søgte at herske over jorden uden Gud. Efter dette, hele menneskeheden vil for evigt kende resultaterne af at prøve at styre vores eget liv og jorden uden vores Skaber.

Vi får også at vide i Hebræerbrevet 12, at alt, der kan rystes, vil blive rystet, men vi har et rige, der ikke kan rystes. De, der ikke har bygget deres huse på Klippen ved at høre og adlyde Herren, vil snart blive åbenbaret. "Nøglen til riget" er Matthæus 6:33-34:

"Men søg først hans rige og hans retfærdighed, så skal alt dette gives jer i tilføjelse.
"Vær derfor ikke bekymret for i morgen, for i morgen vil tage sig af sig selv.
Hver dag har sine egne problemer nok."

Nøglen til riget, eller nøglen til at bygge vores liv på kongeriget, er at træffe enhver større beslutning baseret først på rigets interesser snarere end personlige interesser. At gøre dette er i vores bedste interesse, men det er ofte svært at se før efter beslutningen. Disse beslutninger bør omfatte vores uddannelse, erhverv, hvor vi bor, hvad vi gør med de gaver og ressourcer, vi har fået tillid til, vores lokale kirke, alt. Hvis vi lever vores liv efter denne grundlæggende kode for riget, vil vi ikke være bekymrede for fremtiden. Hvis vi ikke lever vores liv efter denne riges kode, vil vi i stigende grad og evigt være ængstelige, fordi alt, hvad vi har bygget vores liv på, vil blive stadig mere rystende.

Vi bør her bemærke, at Herren ikke siger, at vi ikke skal planlægge for i morgen, men at vi ikke skal være bekymrede for i morgen eller fremtiden. Planlægning har bestemt sin plads, men vores primære motiv i at planlægge noget større bør være at gøre Herrens vilje og tjene rigets interesser først.

Hvis vi har angst for fremtiden, bør det være et tegn for os og et wake-up call, at vi ikke har bygget alt på kongeriget. Hvad er vi bekymrede for? Undersøg grundlaget for det for at se, om det var bygget på riget, søg først rigets interesser, samt hør Herrens ord og adlyd dem.

Hvis vi er ængstelige, og vi indser, at der er ting i vores liv, der er bygget på selviske interesser mere end rigets interesser, eller at vi ikke hørte eller adlød Herrens ord, så kan det stadig rettes. Vi må først omvende os fra vores synd. For at omskrive CS Lewis, "i Herren bliver den forkerte vej aldrig den rigtige vej." For at komme tilbage på den rigtige vej skal vi tilbage til det sted, hvor vi missede svinget, som kaldes "omvendelse". Så må vi beslutte os for ikke at træffe flere større beslutninger baseret på andet end først og fremmest kongerigets formål. Dernæst må vi beslutte os for at høre Herrens ord og adlyde det. Dette er tiden til at få vores liv på linje med Herren og hans hensigter, så vi ikke bliver rystet sammen med resten af verden.

I næste uge vil vi dække dette vigtigste grundlag for vores liv lidt mere i dybden. Målet med vores studie er at komme tættere på Herren, at blive i ham og gøre hans vilje. Det kræver ikke en profet at se, at hele verden bliver mere og mere rystende dag for dag. Vi kan ikke længere udsætte med at gøre, hvad end vi har brug for at omvende os til, og at tilpasse alt, hvad der skal omstilles, så vi står fast på hans rige og som borgere i denne hellige nation, og bereder vejen for, at kongen skal komme.

Ugens Ord 49
OP