Menu
Ugen's Ord 2006
14 Indtage Landet Del 20
af Rick Joyner

Vi ønsker nu at gå lidt mere i dybden med, hvordan Herren har forberedt sit riges komme gennem denne kirketid. Det er vigtigt at se dette for at forstå de begivenheder, der vil komme over verden i slutningen af denne tidsalder, og vores formål med at forberede vejen for det kommende rige.

På grund af syndefaldet kom synd og død ind i verden og begyndte at strømme deres vej mod ødelæggelse. Men umiddelbart efter menneskets fald i haven begyndte Herren at gennemføre sin plan for menneskets forløsning og genoprettelse. Disse to forskellige kurser har kørt gennem historien – den ene medfører død og ødelæggelse, og den anden fører til liv og genoprettelse. Frøene af begge disse er vokset, og i slutningen af tidsalderen vil de begge være modne, hvilket kræver en høst af hver. Livet er stærkere end døden, og det vil sejre. Verden vil leve og i sidste ende blive fuldt genoprettet til det paradis, den var tiltænkt.

Herren, der kendte enden fra begyndelsen, vidste hele tiden, at mennesket ville synde, og derfor forberedte han sig til dette allerede før verdens grundlæggelse. Faktisk bekræfter skrifterne, at han endda kendte os før verdens grundlæggelse. Han kendte hver enkelt af os og har en perfekt plan for hver af vores liv. Det vigtigste, vi søger at forstå, er livets vej.

At kende fremtiden betyder ikke, at du kontrollerer alt om den. Jeg ved måske, at et lille barn vil brænde fingrene på komfuret og ikke stole på mig, når jeg fortæller ham, at det er varmt, men det betyder ikke, at jeg får ham til at gøre det! Ligeledes kendte Gud os og kaldte os før verdens grundlæggelse. Skriften er klar, at der vil være mange på den store dommedag, og som ikke opfyldte deres kald, og som han vil erklære, at han ikke kendte. Mange er kaldet, men få følger deres kald for at blive udvalgt og bemyndiget. Vi skal sikre vores kald og valg. Gud kendte hele historien fra begyndelsen, men han forårsagede ikke det hele. Alligevel har Gud bestemt styret historien til forberedelsen af verdens forløsning og genoprettelse.

Gud gør til tider ting i vrede, som kaldes hans vrede. Han har bestemt ret til at være vred over meget af det, vi gør. Men de fleste af de dårlige ting, der sker på jorden, er ikke forårsaget af Gud, men af, at menneskeheden simpelthen høster, hvad vi har sået. Synd forårsager en forstyrrelse i hele skabelsesordenen, og vi vil faktisk en dag forstå, hvordan jordskælv, storme og andre "naturkatastrofer" udløses på jorden af, hvad menneskeheden gør. Mennesket fik autoritet over jorden, og det, vi gør, har konsekvenser i vores rige.

Det er dog ikke hovedpunktet, jeg vil tage fat på her, men derimod, hvordan Gud har styret historien på en måde, der har forberedt verden til dens forløsning og genoprettelse. Faktisk kommer selve ordet "historie" fra hans historie, og du kan ikke rigtig forstå historien, medmindre du forstår, at det er hans historie.

Herren begyndte at forberede menneskets og jordens forløsning og genoprettelse umiddelbart efter syndefaldet, da han gav mennesket et dække for dets nøgenhed. Derefter profeterede han, at der skulle komme en sæd fra kvinden, som ville knuse slangen, djævelen. Dette var Kristi første profeti.

Den næste efter Adam, som man sagde vandrede med Gud, var Enok. Enok profeterede også, og man kan godt argumentere for, at enhver, der virkelig vandrer med Gud, vil profetere. At profetere har to grundlæggende betydninger – at tale for Gud og at tale om fremtiden. De, der vandrer med Gud, profeterer på begge disse måder. Enok profeterede om Herrens fremtidige komme, ligesom alle, der vandrer med Gud. Deres vandring vil altid være i den retning – hem imod Herrens og hans riges komme. Dette vil være i vores hjerter, og det vil derfor komme ud i vores ord.

Efter Enok var den næste hovedfigur, der vandrede med Gud, Abraham, som blev troens fader, og han tog et stort skridt for menneskeheden mod Herrens og hans riges komme. Hans afkom bar ligeledes dette i deres hjerter, og selvom de blev udsat for trældom i Ægypten, som er en type af denne nuværende onde tidsalder, blev de lovet frihed og et forjættet land, der ville være et forbillede for det kommende rige.

Så tog Moses, en af de største af alle profeter, og en om hvem det blev sagt, at hans liv var et forbillede på den kommende Messias, som vil oprette Guds rige på jorden, endnu et stort skridt for menneskeheden mod dets forløsning og genoprettelse. Moses førte folket ud af deres trældom i Ægypten, men fik ikke selv lov til at komme ind i det forjættede land. Den ledelse blev givet til Joshua, hvis navn betyder Jesus, og som er en anden type af den kommende Messias. Jesus begyndte ved sit første komme at lede menneskeheden ud af dets trældom, men det vil være ved hans andet komme, at vi bliver ført ind i det forjættede land, og riget vil igen blive genoprettet på jorden.

Efter Josva var der mange profeter, som tog skridt mod riget. Nogle af disse var store skridt, såsom kong Davids. Alle taler om og modellerer på en eller anden måde Kongens og hans riges komme. Sammen afslører de alle et bemærkelsesværdigt billede af, hvordan riget vil komme, og hvordan det vil blive. Men ligesom selv det største billede stadig er langt fra indholdet af sit emne, er selv det mest klare profetiske billede, vi kan have i denne tidsalder, stadig kun en skygge af det, der skal komme. Det bliver langt bedre, end vi overhovedet kan forestille os!

Johannes Døberen blev af Jesus kaldt det største menneske, der nogensinde er født af kvinde, men Jesus siger også, at den, der er mindst i Himmeriget, er større end Johannes var (se Matt 11:11). Jeg tror personligt ikke på, at dette betyder større karakter lige så meget som større magt. Alligevel er Johannes det bedste eksempel, vi har på, hvordan vi bereder vejen for Herren.

For det første var Johannes Døberen en repræsentant for hele ordenen af profeter og retfærdige, som havde beredt vejen for Herren fra begyndelsen. Johannes var deres repræsentant til at erklære, at Han, Jesus, virkelig var den, de alle havde profeteret om. På denne måde havde Jesus den største autoritet, nogen nogensinde har haft – i tusinder af år var hans liv og hensigt blevet profeteret af mange, og han opfyldte deres profetier.

Der er ingen anden person i historien med disse legitimations oplysninger. Det er derfor, da Jesus blev spurgt af hvilken autoritet han gjorde sine gerninger, stillede han dem et spørgsmål: Hvor kom Johannes dåb fra? (se Matthæus 21:23-25) Jesus forsøgte ikke at aflede deres spørgsmål, men svaret på hans spørgsmål var svaret på deres spørgsmål. Hvis de forstod Johannes, ville de have forstået, at Jesus og hans autoritet, autoriteten af vidner og profeter i tusinder af år, alle forudsagde hans liv.

Det er på denne måde, vi skal forstå profeti. Det er ikke kun med det formål at fortælle os, hvad der skal ske, så vi kan være klar til det, men det er også med det formål at etablere den autoritet, som riget er bygget på. Hvis nogen kommer og gør noget stort, vil det give dem autoritet, men når nogen kommer og opfylder profetier, har det et helt andet niveau af autoritet.

Ligesom dette er sandt for Kristus, gælder det også for antikrist, som søger at kopiere eller forfalske alt, hvad Kristus gør. Faktisk er antikrist ikke så meget en, der er modstander af Kristus, som han er en, der forsøger at tilrane sig hans plads ved at tage plads i Guds tempel og erklære sig selv som Gud på Kristi retmæssige sted. Derfor er vi nødt til at forstå profetierne om hver og hver enkelts gerninger.

Men ligesom den måde, hvorpå du lærer at skelne falske penge fra rigtige penge, ikke er ved at studere alle de falske penge, men ved at blive så fortrolig med de virkelige, at du med det samme kender en falsk, når du ser den, eller endda føler den, det samme gælder for at vide, hvad der er fra Gud, og hvad der ikke er. Ligesom en autoritet på en stor kunstmester vil kende deres arbejde ved penselstrøg uanset signaturen, bør vi kende Herren og hans gerning så godt. Der er en kvalitet ved Guds værk, som djævelen ofte vil forsøge at forfalske, men han kan aldrig helt kopiere.

Derfor, hvis du virkelig ønsker at forstå, hvad der kommer til at ske i disse tider, så brug meget mere tid på at studere, hvad Kristus gør, end hvad antikrist gør. Vi må ikke være uvidende om djævelens planer, men vi vil heller ikke give dem for meget af vores tid og opmærksomhed.

Med hensyn til Åbenbaringens Bog ser det ud til, at nu næsten alle, der søger at forstå dens budskab, fuldstændig overser det allerførste vers, som hvis vi ikke forstår, vil vi ikke forstå profetien. Åbenbaringen 1:1 siger: "Jesu Kristi Åbenbaring, som Gud gav ham for at vise sine tjenere, hvad der snart skal ske...." Der er to hovedpunkter her. Den første er, at dette er en åbenbaring af Jesus Kristus, ikke antikristen. Den anden er, at de ting, der er skrevet i denne profeti, "snart skal finde sted". Han sagde ikke, at de snart skulle finde sted, men de "skal",og de begyndte at finde sted umiddelbart efter, at Johannes havde fået denne åbenbaring. Uden at forstå disse to punkter vil vi ikke forstå resten af profetien.

For folk at tro, at Åbenbaringens Bog kun peger på ting, der vil ske i fremtiden, ville være, hvis de var fuldstændig uvidende om historien, hvilket de fleste kristne desværre er. Efter at have været historiestuderende i over femogtredive år nu undrer jeg mig konstant over, hvor nøjagtig og perfekt denne profeti var. Jeg tror dog ikke, at den er blevet fuldstændig opfyldt; men der er nogle ting endnu. Jeg tror ikke på, at det er muligt at forstå dem rigtigt, hvis man ikke forstår, hvad der er blevet opfyldt.

Fra det tidspunkt, hvor Johannes modtog denne profeti, begyndte dele af den at blive opfyldt, og der har været en kontinuerlig udfoldelse af resten gennem kirketiden. Det er en bemærkelsesværdig trosbygger at se dens nøjagtighed og den måde, den belyser historiens store begivenheder. Uden at se dette ser de sidste to tusinde år ud til at være blevet overgivet til djævelen, men Herren havde meget travlt med at bane vejen for sit rige, og forberedelses arbejdet er næsten fuldført. Riget står virkelig for døren, og det vil komme, så hans vilje sker lige her på jorden, ligesom den er i himlen – snart!

Vores mål i denne undersøgelse af vores forjættede land er at forstå, hvordan det at besidde vores forjættede land opfylder bibelske profetier. Vi vil selvfølgelig gerne tage os tid til at lægge et godt fundament og bygge videre på det omhyggeligt. At forstå Guds plan er afgørende for virkelig at forstå ham, os selv og vores formål. Han er Abrahams, Isaks og Jakobs Gud, hvilket betyder, at han er Gud i hver generation, og hvis vi skal kende ham, som han er, er vi nødt til at se ham i hver generation. Han er Alfa og Omega – vi har brug for at se Ham fra begyndelsen til enden. Hvis vi ønsker at forstå den kommende tids visdom, kræves der en dybde af søgen, som Paulus skrev i 1 Korintherbrev 2:6-10:

Alligevel taler vi visdom blandt dem, der er modne; en visdom, dog ikke fra denne tidsalder eller af denne tids herskere, som går bort; men vi taler Guds visdom i et mysterium, den skjulte visdom, som Gud forudbestemte før tiderne til vor ære; den visdom, som ingen af denne tids herskere har forstået; thi hvis de havde forstået det, ville de ikke have korsfæstet herlighedens Herre; men ligesom der står skrevet: "Det, som øjet ikke har set og øret ikke har hørt, og som ikke er kommet ind i menneskets hjerte, alt det, som Gud har beredt for dem, som elsker ham."
For os åbenbarede Gud dem ved Ånden; thi Ånden ransager alle Ting, ja Guds Dyb.

Vi kan opsummere dette for at sige, at de, der er de sande søgende, og som ledes af Ånden, ikke vil være overfladiske, men vil søge selv i Guds dybder. Sådan er de, der virkelig vil forstå visdommen i den kommende tidsalder. Vi ønsker nøjagtig viden, men vi ønsker ikke kun viden – vi vil have visdom! Som vi får at vide i Ordsprogene 24:3-4: "Ved visdom bygges et hus, og ved forstand bliver det grundlagt, og ved kundskab fyldes rummene med al dyrebar og god rigdom."

Så viden kan fylde et hus, men det kræver visdom at bygge det. Folk vil blive tiltrukket af viden, men vi ønsker ikke bare at drage på mennesker, vi ønsker at se dem indbygget og opbygget i hans hus, for at blive hans bolig. Vi ønsker ikke bare at vide, hvordan riget skal komme, men vi ønsker at være med til at bane vejen for det ved at bygge videre på hans rige nu. Det er ved denne forståelse, at det, vi bygger, er etableret, bygget på klippen, så det forbliver.

Viden er en skat. Nøjagtig viden om fremtiden er en af de mest værdifulde skatte, der findes. Ligesom Israels børn brugte den skat, de tog fra Ægypten, til at bygge Herrens tabernakel, så han kunne bo i deres midte, er den største nytte af enhver skat, vi har, at bygge ham en bolig. At have Gud med os er større end nogen form for skat, vi kunne have. Som en ven engang sagde til os: "Et øjeblik af Guds gunst er en livslang indsats værd." Det er rigtigt. Vi søger visdoms og kundskabens skatte, men mere end det søger vi ham og søger at bygge ham en bolig, der vil få ham til at blive hos os. Vi ønsker at bane vejen for riget, så kongen kommer!

Ugens Ord 15
OP