Indhold
Ugen's Ord 2005
9 Skabe Et Rent Hjerte - Del 1
af Rick Joyner

Som vi har diskuteret, er "kødet" i Skriften en metafor for det faldne menneskes kødelige natur, som er i opposition til Guds Ånd. Egenskaberne ved denne kødelige natur er opført i Galaterne 5:17-21:

Nu er kødets gerninger tydelige, som er: umoral, urenhed, sanselighed, afgudsdyrkelse, trolddom, fjendskab, stridigheder, jalousi, vredesudbrud, ordstrid, uenigheder, fraktioner, misundelse, drukkenskab, skænderi og lignende ting, som jeg advarer jer om, ligesom jeg på forhånd har advaret jer om, at de, der udøver sådanne ting, ikke skal arve Guds rige.

Det er så afgørende, at denne sølle natur bliver overvundet af kristne, at vi i sidste vers ovenfor får at vide, at vi ikke vil arve Guds rige, så længe vi praktiserer disse ting. Fjernelsen af den natur omtales som vores åndelige omskæring, som er vores hjertes omskæring, som vi læste i Romerne 2:27-29 i sidste uge. Så vi ønsker at tage os tid til at se på hver af disse kødets gerninger, og hvordan de skal skæres ud af vores liv. Derefter vil vi undersøge, hvordan de erstattes af Åndens frugt, som er den Kristus-lignende natur. Det er vores mål, ikke bare at befri os selv for dette onde, men at fylde vores hjerter med Gud.

Kødets første gerning, der er nævnt, er „umoral“. Dette inkluderer utugt, som er at have sex uden for ægteskabet, og utroskab, som er at have sex med en anden end din ægtefælle. Det omfatter også homoseksuel sex, som Bibelen kalder ikke kun en synd, men en perversion og en vederstyggelighed. Disse er synder; de er forbudte, og er under ingen omstændigheder acceptabel adfærd for en kristen.

Betyder det, at enhver, der nogensinde er faldet til en af disse, ikke kan arve Guds rige? Nej. Der er nåde til dem, der snubler, og syndsforladelse, hvis vi omvender os og søger Guds tilgivelse gennem hans forsoning. Det er dog en anden historie for dem, der "øver" disse ting. Det indebærer den vedvarende, gentagne synd, som man ikke omvender sig fra.

Et andet spørgsmål ville være, om en kristen, der falder i gentagne affærer eller en længere affære, ikke kan reddes, fordi de har praktiseret disse ting. Dette er et godt spørgsmål og et, der bestemt er værd at undersøge. Det er behandlet i en række skriftsteder, men vi vil se på Hebræerne 6:4-6:

4. Thi når mennesker én gang er blevet oplyst og har smagt den himmelske gave og har fået del i Helligånden
5. og har smagt Guds gode ord og den kommende verdens kræfter —
og så falder fra, da er det umuligt atter at bringe dem til omvendelse på ny;
6. thi de korsfæster for deres del Guds Søn igen og gør Ham til spot.

Der er åbenbart en grænse, der kan overskrides, hvor det bliver umuligt at fornys igen til omvendelse. Dette indebærer også, at hvis nogen stadig kan omvende sig, må de ikke have krydset den grænse.

Nøglen er, om de stadig kan omvende sig. Omvendelse er mere end blot at have ondt af at have begået synden, og er mere end at bede om tilgivelse – det betyder at give afkald på synden og vende sig væk fra den og beslutte sig for ikke at gøre det igen. Så hvis nogen stadig kan omvende sig, kan de få tilgivelse, og de kan stadig arve Guds rige.

Hebræerne 3:13 siger:
"Men opmuntrer hinanden dag efter dag, så længe det stadig kaldes "i dag",
for at ikke nogen af jer skal blive forhærdet af syndens bedrag.

Synd hærder hjertet mod omvendelse eller gør det sværere at omvende sig. Synd er også bedragerisk, og de, der praktiserer den, bliver ofte så bedraget, at de ikke længere ser det som synd, og derfor ikke kan omvende sig fra det. Jeg har været vidne til denne proces med alt for mange, selv med dem, der havde en ekstraordinær salvelse og er blevet mægtigt brugt af Gud. Faktisk ser det ud til, at jo mere salvet du er, når du falder i synd, jo hurtigere sker forhærdningen, og jo dybere er bedraget.

Jeg kender en sådan meget salvet Guds mand, som var engageret i lange homoseksuelle forhold, der varede i årevis. Da det blev afsløret, var dybden af hans hjertehårdhed og niveauet af bedrag forbløffende. Enhver tænkelig homoseksuel handling blev udført gentagne gange, men fordi han kun var involveret med én partner ad gangen, blev han rasende, da det endda blev antydet, at han var homoseksuel! Han var begyndt at kalde de syndige handlinger for "fællesskab" og måder, hvorpå han hjalp sine partnere "til at komme fri af deres homofobi." Kunne han virkelig tro noget så tåbeligt? Det ser det ud til, at han virkelig gør.

Selvom denne mand endelig indrømmede alt, da han blev konfronteret med beviserne, er der forskel på at indrømme noget og at angre det. Dette var en mand, der var kendt over hele verden for de stærke åndelige gaver, der virkede gennem ham, og hans viden om Åndens veje. Men da denne synd blev afsløret, har jeg personligt aldrig været vidne til mere irrationel tænkning end hvad der kom ud af denne mand. Vi må aldrig undervurdere syndens magt til at bedrage. Jo større vi tror, vi er i Herren, og desto større stolthed har vi, jo mere sårbare kan vi være, og jo dybere kan vi falde, når vi gør det.

Jeg er overbevist om, at kirken i dag har nogle af de største ledere, den har haft siden det første århundrede. Der er store problemer i kirken i dag, men der er også mange flere grunde til et stort håb. Jeg har været nødt til at forholde mig til nogle meget grimme ting i kirken og i nogle ledere, men det har på ingen måde rokket ved min tro på, at de i sidste ende bliver en brud uden plet eller rynke. Da vi skal bruge et par uger på at undersøge kødets gerninger, og hvad det kan føre til at praktisere dem, skal du huske på, at vi skal lære at kende Åndens frugt og de store ting, der foregår lige nu i kirken.

Vi skal også huske på Galaterne 6:1, "Brødre, selv om en mand bliver grebet i nogen form for overtrædelse, skal I, som er åndelige, genopret en sådan i mildhedens ånd; hver især se til dig selv, for at du ikke også skal blive fristet." "Enhver overtrædelse" dækker over meget. Vi må også have som vores mål, genoprettelse af enhver, der falder i synd. Som nævnt ovenfor er der åbenbart en grænse, der kan krydses, når det bliver umuligt for en at omvende sig. Det er dog min opfattelse, at kun Herren ved, hvornår dette er sket. Derfor, uanset hvor dybt mørket er, som man falder ned i, er det min beslutning at håbe og bede om deres omvendelse og gøre alt, hvad jeg kan for at hjælpe dem, når Herren giver mig nåden. Jeg har gentagne gange lært, at hans nåde og barmhjertighed rækker meget længere end min egen.

For at vi kan forstå, hvor vildledende synd kan være, vil jeg dele nogle af mine egne erfaringer. Jeg stødte engang på en hel bevægelse, der er meget stor og ser ud til at hjælpe en masse mennesker, især de fattige og undertrykte. Men lederne mener, at jo mere salvet du er, jo flere medhustruer har du brug for, hvilket de hævder er grunden til, at kong David og Salomon havde brug for så mange.

Selvfølgelig hævdede denne gruppe, at kun "de modne" kunne forstå denne form for "åbenbaring", så det blev ikke undervist åbenlyst. Niveauet af umoral og perversion i denne bevægelse ville konkurrere med enhver kult. Bedraget har trængt ind i deres andre læresætninger og praksisser, at de faktisk nu kan være en kult, der giver afkald på eller perverterer troens helt grundlæggende lære. Jeg følte, at hele denne perversion begyndte med, at lederen faldt ind i en affære, men i stedet for at omvende sig, forsøgte han at retfærdiggøre det. Igen, synd er bedragerisk, og hvis du praktiserer den, vil du blive bedraget.

Jeg kender en række professionelle atleter, der måtte holde op med at gå i kirke på grund af præster, der lagde an på deres koner. Hvad vil disse hyrder sige til Herren på dommedagen, fordi de har gjort dette mod hans får?

Jeg deler disse ting her, fordi de er almindelige nok til, at mange uskyldige sjæle i jagten på Herren nogle gange støder på denne form for tåbelighed i en kirke eller bevægelse. Hvis du gør det, så flygt! Når mærkelige praksisser begynder at manifestere sig i en gruppe, så gå så hurtigt som du kan. Sådanne vil næsten altid forsøge at binde dig til dem med en kontrolånd, skyldfølelse og frygt for, at du vil gå glip af Guds vilje for dit liv, at du "angriber den salvede" eller andre trældomsåg. Lyt ikke til dem, frygt dem ikke, og lad dem ikke kontrollere dig – gå så hurtigt bort fra dem som du kan. Bliv ikke for at prøve at hjælpe andre. Det er meget usandsynligt, at du vil være i stand til at hjælpe nogen ved at blive, men vil bringe dig selv og din familie i fare.

Igen, det er ekstreme eksempler, som jeg har set hos dem, som jeg tror havde en ekstraordinær salvelse fra Herren. Så da synden trådte ind, førte det til et endnu dybere og ekstraordinært bedrag og perversion. Jeg kan forstå, hvorfor nogle, når de ser dette, beslutter sig for ikke at ville være i lederskab eller vokse i deres salvelse. Dette er ikke svaret, for så har djævelen allerede vundet. Svaret er at tage hensyn til advarslen i 1 Korintherbrev 10:12: "Derfor skal den, der tror, at han står, passe på, at han ikke falder."

Hvis vi nogensinde begynder at tro, at vi er så kloge og stærke i Herren, at vi ikke kan falde, så er et fald uundgåeligt. Stolthed fik djævelen til at falde i første omgang, og det er roden til næsten hvert fald siden. Der synes at være en stolthed, som mange, der bliver brugt med en stor salvelse, nogle gange får, og derved tror, at de på en eller anden måde er specielle og kan slippe af sted med sådanne ting på grund af den måde, Gud har brugt dem på. Dette er en frygtelig indbildskhed som Herren Jesus selv talte om i Matthæus 7:21-23:

"Ikke enhver, der siger til mig: 'Herre, Herre', vil komme ind i Himmeriget; men den, som gør min Faders vilje, som er i himlen.
"Mange vil sige til mig på den dag: 'Herre, Herre, har vi ikke profeteret i dit navn
og i dit navn drevet dæmoner ud og i dit navn udført mange mirakler?'
"Og så vil jeg sige til dem: 'Jeg har aldrig kendt jer; gå fra mig, I, som øver lovløshed.'"

Lovløshed er resultatet af at forklare eller retfærdiggøre en adfærd eller en holdning med logiske grunde, selvom disse ikke er Guds klare ord. Det er tendensen til at bøje reglerne for at komme videre med noget. Denne tendens kaldes også "listig udførelse" i Skriften og var den allerførste egenskab, der blev givet til at beskrive djævelen i haven. Når du først er begyndt at bøje reglerne, har du åbnet døren helt for Satan, og han vil komme igennem den.

Jeg har fået at vide af kristne ledere, at når jeg prædiker disse ting, kommer en stor frygt over dem. Det håber jeg, der gør. Jeg håber, at det er kommet over alle, der læser dette, for din skyld. Vi har brug for en god, sund dosis af Herrens frygt. Som vi får at vide i Ordsprogene 9:10: "Frygt for Herren er begyndelsen til visdom." Vi får at vide i Ordsprogene 8:13: "Frygt for Herren er at hade det onde, stolthed og arrogance og den onde vej." "Frygt for Herren er begyndelsen til visdom," og de, der bliver på livets vej, mister den aldrig. Det er dog ikke den højeste form for visdom – det er kærlighed.

Vi bør frygte konsekvenserne af synd og forstå, at Guds dom vil komme over verden for disse ting. Men vi bør hade synden endnu mere på grund af, hvad den gjorde ved den ENE, vi elsker – og hvad synden gjorde ved ham på korset, som han bar for vores forløsning. Hvordan kunne nogen, der virkelig har set korset, ikke hade det, der forårsagede vores Konge så megen smerte?

Læs venligst de følgende skriftsteder igen, og læs venligst alle anførelser fra Bibelen omhyggeligt. Skrifterne er Guds ord og er langt stærkere til at ændre os end noget andet, jeg kunne skrive. Hvis nogle af disse vers især taler til dig om fæstningsværker i dit liv, så skriv dem ned og læs dem så ofte du har brug for det for at bekæmpe fristelserne i dit liv. Det er sandheden i hans ord, der gør os frie!

2. For livets Ånds lov [og som er] i Kristus Jesus har gjort dig fri fra syndens og dødens lov.
Rom. 6:18, 7:23. Joh. 8:36. Gal. 5:1. HELLIGE ÅND (Rom. 8:2-16), 8:23.
HELLIGE ÅND'S BETENELSER Rom. 8:15. SYND (Rom. 8:2-3), 14:23

3. For hvad loven ikke kunne gøre [dvs. overvinde synd og fjerne dens straf, dens magt], fordi den var magtesløs på grund af kødet, [menneskets natur uden Helligånden], det gjorde Gud, da Han sendte sin egen Søn i syndigt køds skikkelse og for syndens skyld og således fældede dødsdom over synden i kødet,
SELOVEN (Rom. 8:3-4), 9:31-33. GUD'S SØN Rom.8:29.
4. At lovens retfærdighed skulle opfyldes i os, som ikke vandrer efter kødet, [styret af verdslighed og vores syndige natur],men [lever vores liv] efter Ånden [Han's vilje og hensigt].
Gal. 5:6. KØDET Rom. (8:4-13), Gal. 3:3.
5. For dem som er i kødet og styres af sine uhellige lyster [der tilfredsstille legemet], tænker kun på det som er kødeligt; men de som er i overensstemmelse med Ånden og styres af Ånden's ønsker, søger det som tilfredsstiller den Hellig Ånd.
1 Kor. 2:14.
6. For det at have et kødelig sindelag er at attrå døden, men at have et åndelig sindlag, er at attrå liv og fred. [den åndelige velbefindende, der kommer fra at vandre med Gud, både nu og for evigt]
Rom. 6:21. Gal. 6:8. ÅNDELIG DØD Rom. 8:9. FRED Rom. 12:18.
7. Fordi det kødelig sindelag er [med sine syndige sysler] er aktivt fjendskab over for Gud, for det bøjer sig ikke under Guds lov, og det kan det heller ikke gøre;
Gal. 5:17. Kol. 1:21. Jak. 4:4.
8. så de, som er i kødet [leve et liv, der henvender sig til syndige lyster og impulser], kan derfor ikke behage Gud.
Rom. 7:7:5,14, 8:6. Hebr. 11:6. TREENIGHEDEN (Rom. 8:8-10), 1 Kor. 12:4-6.
9 Men du er ikke [lever] i kødet [kontrolleret af den syndige natur], men i Ånden, hvis det i virkeligheden Guds Ånd bor i jer [lede og vejlede dig]. Men hvis nogen ikke har Kristi ånd, han ikke tilhører ham [og ikke er et Guds barn]. 9. Men I derimod er ikke i kødet, men i Ånden, om ellers Guds Ånd bor i jer. Men om nogen ikke har Kristi Ånd, så hører han ikke Ham til.
1 Kor. 2:12, 3:16, 12:3. 2 Kor. 13:5. Gal. 4:6. 2 Tim. 1:14. 1 Joh. 3:24, 4:13. ÅNDELIG DØD 1 Kor. 2:14.
10 Hvis Kristus lever i dig, selvom din [naturlige] krop er død på grund af synd, din ånd er i live på grund af retfærdighed [som han giver]. 10. Men hvis Kristus er i dig, da er legemet dødt på grund af synd, men din ånd er i live på grund af retfærdigheden.
2 Kor. 13:5. Gal. 2:20. 1 Pet. 4:6.
11 Og hvis Ånd ham, der oprejste Jesus fra de døde liv i dig, vil han som oprejste Kristus Jesus fra de døde også give liv til jeres dødelige legemer ved sin Ånd, som bor i dig . 11. Men hvis Han's Ånd, som oprejste Jesus fra de døde, bor i dig, da skal Han, som oprejste Kristus Jesus fra de døde, også levendegøre jeres dødelige legeme ved Han's Ånd, som bor i jer. (Rom 8:2-11).

Tro mig, vi vil komme til nogle mere opmuntrende og opbyggelige principper for, hvordan vores hjerter renses og forandres, men det er nødvendigt for os at forstå synd, og at det er vejen til døden. Hvis du ønsker at leve, så vend dig fra synd og til den, der alene er livet. Han vil give os sin egen Helligånd, så vi kan leve fri fra syndens åg og leve i retfærdighed, hellighed og sandhed.

Ugens Ord 10
OP