Indhold
Ugen's Ord 2005
47 Indtage landet, del 2
af Rick Joyner

De fire hovedbegivenheder, som vi har dækket om dette emne, har været:

1 Overgangen af Jordanfloden repræsenterer den død, som Guds folk må gå ind i ved at dø for sig selv, og hvordan døden ville flyde over alle dens bredder i løbet af høstens tid, som er slutningen af tidsalder.
2 Omskærelsen i Gilgal, som repræsenterer fjernelse af kødet eller den kødelige natur, skal fuldføres, før vi kan tage vores løfter i besiddelse. Det var også her, Israel fremstod som svage i deres fjenders nærvær.
3 At tage del i Påsken repræsenterer det konstante fokus, vi skal have på Jesus og hans forsoningsoffer.
4 Så begyndte de at spise landets frugt, som repræsenterer Åndens frugt, som kristne vil begynde at vise.

Nu er vi klar til at tage tale om den næste hovedbegivenhed i indtagelsen af landet, som vi læser om i Josva 5:13-15:

Men det skete, da Josva var ved Jeriko, at han løftede sine øjne og så, og se, en mand stod overfor ham med sit dragne sværd i hånden, og Josva gik hen til ham og sagde til ham: "Er du os eller for vores modstandere?" sagde han: "Nej, jeg kommer nu som hærfører for Herrens hær." Og Josva faldt på sit ansigt til jorden og bøjede sig og sagde til ham: "Hvad har min Herre at sige til sin tjener?" Herrens hærfører sagde til Josua: "Tag dine sandaler af dine fødder, for det sted, hvor du står, er helligt." Og det gjorde Josva.

Bibelkydige næsten alle i verden tror, at det er Jesus, der møder Josva. Vi tilbeder ikke engle, og en Herrens engel ville ikke have accepteret denne form for hyldest fra Joshua eller krævet, at Joshuas sandaler blev fjernet, fordi jorden, han stod på, var "hellig". Dette taler om den kommende store åbenbaring af Jesus som hærfører for Herrens hærskarer, hvilket må ske før kampene om vores land kan begynde.

Der er forskel på en åbenbaring eller en åbenbaring fra Gud af en sag og en lære. Sund undervisning er afgørende for et sundt, sejrrigt kristent liv, da det er det, der opretholder os dag for dag. Som jeg hørte en mand sige, var kun en håndfuld af de tusindvis af måltider, som hans kone havde tilberedt til ham, så fremragende, at han tydeligt huskede dem. Resten af dem var måske ikke så mindeværdige, de holdt ham i gang! Sådan er undervisningen. De fleste af dem er ikke beregnet til at være så fremragende, at de er særligt mindeværdige, men de holder os i gang. Vi burde være lige så afhængige af sund undervisning, som vi er af mad. Men én åbenbaring direkte fra Gud kan udrette mere end mange års undervisning.

For eksempel kender vi alle doktrinen om, at Jesus er hovedet for sin kirke, men hvor mange kirker praktiserer egentlig dette? Det virker som om, at de, der prædiker det mest, normalt er de dårligste til at praktisere det. For at omskrive Shakespeare: "Jeg synes, han protesterer for meget." Konservative evangelikale kan godt lide at hævde at være de mest hengivne til Skrifterne, men dets mest populære tidsskrifter lavede en undersøgelse af sig selv og fandt ud af, at kun en lille procentdel af dets artikler indeholdt så meget som én henvisning til Skriften. Jeg er meget taknemmelig for de konservative evangelikale og deres formidling til sundheden for hele Kristi legeme, men vi bliver ofte formastelige med hensyn til vores egne største styrker, som hurtigt bliver vores største svagheder.

De fleste kirker drives nok mere af udvalg og bestyrelser end ved at følge Herrens ledelse. Naturligvis kan Herren tale gennem disse legmer, men få synes virkelig at være hengivne til at søge at høre hans stemme. Det er derfor, vi har den mest bemærkelsesværdige og hjerteskærende udtalelse i Skriften, Åb. 3:20, "Se, jeg står ved døren og banker på; hvis nogen hører min røst og åbner døren, vil jeg gå ind til ham og spise med ham, og han med mig." Her har vi Herren Jesus selv, der står uden for dørene til sin egen kirke og banker på og søger at komme ind! Hvad kunne være en værre anklage mod os end dette?

Hvad hjælper det mest herlige tempel, hvis Gud ikke er i det? Hvis Gud er i det, er det lige meget, hvor herligt templet er, for det vil ikke være templet, der får din opmærksomhed! Faktum er, at vores kirker får lige så mange beviser på hans tilstedeværelse, som det er manglen på det. Hvis folk virkelig mødte Herren i vores kirker, ville de ikke tale så meget om os, de ville blive betaget af ham.

Jeg siger dette, mens jeg virkelig tror på, at kirken generelt er sundere og stærkere i dag, end den sandsynligvis har været siden det første århundrede, og den bliver bedre. Jeg er taknemmelig for, hvor vi er og alt, hvad vi har, men vi har brug for mere. Faktisk har vi brug for det vigtigste af alt – Herrens nærvær. Som en af mine venner engang sagde: "Kirken i dag har alt, hvad den behøver, undtagen Gud!"

Jeg påstår ikke, at vores kirke er bedre. Vi er blevet velsignet til at flyde over på så mange måder, og vi er taknemmelige for alle disse velsignelser, men et øjeblik af Herrens åbenlyse nærvær i vores midte er langt mere værd end alt andet. Moses forstod dette, som vi læser i 2. Mosebog 33:13-16:

Derfor beder jeg dig nu, hvis jeg har fundet nåde for dine øjne, så lad mig kende dine veje, så jeg kan kende dig, så jeg kan finde nåde for dine øjne. Tænk også på, at denne nation er dit folk."
Og han sagde: "Mit nærvær skal gå med dig, og jeg vil give dig hvile."
Så sagde han til ham: "Hvis dit nærvær ikke går med os, så led os ikke op herfra.
"For hvorledes kan det da vides, at jeg har fundet nåde for dine øjne, jeg og dit folk? Er det ikke ved, at du går med os, så vi, jeg og dit folk, kan skelnes fra alle de andre folk, der er på jordens overflade?"

Jeg er meget taknemmelig for det lederskab, som Herren har velsignet sin kirke med i vores tid. Jeg tror i det hele taget, at kirkens ledelse i vor tid nok er den største siden det første århundrede. Men selv de største er ingen sammenligning med Herren selv. Igen, selv de fireogtyve ældste, de fireogtyve største ledere i kirketiden, vil alle kaste deres kroner for hans fødder, når han træder ind. Dette kommer til at ske. Herren selv vil pludselig komme ind i sit tempel. Når han gør det, vil intet kød være i stand til at tjene der, men vil flygte.

Kirken gør sig nu klar til at krydse Jordanfloden. Vi har diskuteret ting som åndelig omskæring eller bortskæring af kødet, den kødelige natur, fejringen af påsken eller en tilbagevenden af korset og det korsfæstede liv til sin retmæssige plads i vores liv, og derefter spise af landets frugt, Åndens frugt, der bliver manifesteret i Guds folk. Alligevel er det bedste af det hele, at hærskares Herre kommer for at tage over.

Vi kan ikke tage vores land og vinde de kommende kampe med vores egen visdom. Der vil være et stort træk i hele kirken, begyndende med de udvalgte ledere som Joshua, til at bøje sig for hærskares Herre som i sandhed høvdingen. I de kommende kampe vil hans folk følge ham. Han er høvdingen, der aldrig har tabt et slag, og aldrig vil. Hvis vi følger ham, kan vi ikke tabe, fordi han "altid leder os til triumf i Kristus" (2 Korintherbrev 2:14) . Hvis vi følger ham, kan vi ikke tabe.

Da Josva først så høvdingen genkendte han ham ikke, men spurgte, om han var for dem eller deres fjender. Herrens svar var, at han ikke var kommet for at tage parti, men for at tage over. Herren vil overtage ledelsen af sin kirke, og de mange splittelser og kampe, der nu foregår mellem kristne, vil hurtigt stoppe. Når dette sker, vil vi ikke fortsætte med at spilde vores energi og ressourcer i de tåbelige kampe indbyrdes, men vil blive forvandlet til en mægtig, disciplineret hær, der er fokuseret på, hvem den sande fjende er. Dette skal ske, før blot et fææstninngsværk i landet kan overvindes.

Jesus er ikke kun høvdingen over Herrens hærskarer; Han er Grunden til alt, hvad vi gør. Vi tager landet for hans skyld, for hans formål, ikke kun for at vi kan blive velsignet. Vores Konge købte verden med sit eget blod, og vores primære mål i dette liv bør være at se ham modtage belønningen for sit offer. Kun de umodne, som endnu ikke rigtig har set ham, som han er, er stadig fokuseret på, hvad de vil få. Hvad kunne vi have som en større belønning end at se vores konge modtage sin belønning? Lad os leve for det i dag.

Ugens Ord 48
OP