Indhold
Ugen's Ord 2005
33 Landets frugt, del 9
af Rick Joyner

Mens vi fortsætter vores studium af rigets frugt, vil vi i denne uge begynde med den vigtigste tekst i Bibelen om at bære frugt, som er Herrens redegørelse om denne sag, som nedskrevet i Joh 15:1-8:

"Jeg er det sande vintræ, og min Fader er vingårdsmanden.
"Hver gren på mig, som ikke bærer frugt, tager han bort, og
hver gren, der bærer frugt, renser han, så den kan bære mere frugt.
"Du er allerede ren på grund af det ord, som jeg har talt til dig.
"Bliv i mig, og jeg i jer. Ligesom grenen ikke kan bære frugt af sig selv,
medmindre den bliver i vintræet, sådan kan I heller ikke, medmindre I bliver i mig.
"Jeg er vintræet, I er grenene; den, der bliver i mig, og jeg i ham,
han bærer megen frugt; for skilt fra mig kan I slet intet gøre.
"Hvis nogen ikke bliver i mig, bliver han kastet ud som en gren og visner,
man de samler dem og kaster dem på ilden, og de brændes.
"Hvis du bliver i mig, og mine ord bliver i dig, så bed om, hvad du vil, og du skal få det.
"Derved er min Fader herliggjort, at I bærer megen frugt og bliver mine disciple.

Hermed kan vi trække flere vigtige fakta fra:

1 Vi kan kun bære frugt, hvis vi bliver i Herren; uden ham kan vi intet gøre.

2 Hvis vi bliver i ham, vil vi bære frugt, så hvis vi ikke bærer frugt, er det et bevis på, at vi ikke virkelig bliver i ham.

3 Når vi begynder at bære frugt, kan vi forvente at blive beskåret, så vi kan bære endnu mere frugt.

4 Det er ved at bære "meget frugt", at vi herliggør Faderen og godtgøre at du er hans disciple.

5 Hvis vi ikke bærer frugt, bliver taget bort.

6 Hvis vi bliver i ham, kan vi bede om, hvad vi ønsker, og det vil blive gjort for os.

At være kristen, vokse i Åndens frugt og bære frugt for riget, er ikke en mulighed. Det er så vigtigt, at dette beviser, om vi er sande disciple eller ej. Hvis vi ikke bærer frugt, kan vi forvente at blive afskåret fra vintræet. Det er så vigtigt. Han kaldte os dog ikke for at afskære os, men for at hjælpe os til at blive i ham, så vi kan leve det mest frugtbare, målrettede liv, vi nogensinde kunne leve på denne jord. Det er dit kald, og hvad du selv nu kan leve i, uanset jordiske omstændigheder, inklusive alder, nuværende helbred eller andre forhold. Hvis du har en enkelt dag tilbage på jorden, kunne du faktisk bruges til at gøre noget historisk for riget, hvis du vil blive i ham i dag.

Før vi går videre, er vi nødt til at forstå, at konceptet om, at frelse er baseret på den blotte tro på, at Gud eksisterer, er en krænkelse af den Gud, der eksisterer, og ikke kun er intellektuel tåbelighed, men i grundlæggende konflikt med Skriften. Dæmonerne tror på, at han eksisterer. Dæmonerne tror på Jesus og endda på korsets forsoning. Faktisk har de ikke nær den tvivl om disse ting, som mange kristne gør. Troen, der resulterer i frelse, er ikke troen på eksistensen af disse ting, men at sætte vores lid til dem. Guds ord er også klart, at de med sand tro på Gud vil leve for ham.

De, der virkelig tror på ham, vil sætte al sin kraft ind på at kende ham, kende hvad der behager ham, og hvad han forventer af os, så vi kan gøre, hvad han siger. For sandt discipelskab er der ingen andre muligheder. Overvej følgende udtalelser, som Herren Jesus selv fremsatte:

Da sagde Jesus til sine disciple: "Hvis nogen vil følge efter mig, skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig. "For den, der vil redde sit liv, skal miste det, men den, der mister sit liv for min skyld, skal finde det. "For hvad vil et menneske gavne, hvis det vinder hele verden og fortaber sin sjæl? Eller hvad vil et menneske give i bytte for sin sjæl? (Matt 16:24-26).

Enhver, der er mere fokuseret på dette liv og i at producere for dette liv, snarere end for evigheden, forstår åbenbart ikke sandt discipelskab. Hvordan kunne enhver, der virkelig forstår evangeliets sandhed, ikke gøre alt for evangeliets skyld? Det betyder ikke, at vi ikke kan have og have succes i verdslige erhverv. Selv i dem kan vi gøre alt, hvad vi gør, som for Herren, og ikke kun for os selv. Sande disciple lever ikke for sig selv, men for ham. De virkelig forløste tilhører ikke længere sig selv, de blev købt til en pris og tilhører nu den, der købte dem.

"Så derfor kan ingen af jer være min discipel, som ikke giver afkald på alle sine ejendele. "Derfor er salt godt; men hvis selv salt er blevet smagløst, hvad skal det så krydres med? "Den er ubrugelig hverken for jorden eller for gødningsbunken, den bliver smidt ud. Den, der har ører til at høre, han høre."
(Luk 14,33-35).

Mange trækker sig tilbage fra denne tekst ligesom den rige unge hersker gjorde. Det betyder ikke nødvendigvis, at vi med det samme skal gå ud og give alt, hvad vi ejer, til Herren. Hvad det betyder er, at vi ikke betragter noget, vi har i vores besiddelse, som vores ejedom, men noget, vi er blevet gjort til en forvalter over.

En god forvalter bruger ikke bare frit eller træffer beslutninger om det, der tilhører hans herre, men søger oprigtigt sin herres vilje om sådanne ting. Det er denne mentalitet om vores ejendele, der hjælper os til at blive i Herren.

"Og hvorfor kalder du mig 'Herre, Herre' og gør ikke, hvad jeg siger?
"Enhver, som kommer til mig og hører mine ord og handler efter dem, jeg vil vise dig, hvem han ligner:
han er som en mand, der bygger et hus, der gravede dybt og lagde en grundvold på klippen;
og da en oversvømmelse rejste sig, og vandstrømmen styrtede imod det hus,
kunne det ikke rokke det, fordi det var godt bygget.
"Men den, der har hørt det og ikke har handlet i overensstemmelse hermed, er som en mand,
der byggede et hus på jorden uden noget fundament, og vandstrømmen styrtede imod det hus, og
straks faldt det sammen, og dette hus sammenbrud blev stort."
( Lukas 6:46-49).

At høre Herrens ord er ikke nok, men kan faktisk få os til at føle os trygge i en tilstand, hvor vi stadig er i evig fare. Hvis Han er vor Herre, den ENE, hvis autoritet vi underkaster os, vil vi gøre, hvad han befaler. Vi kan gå til gudstjenester hver gang dørene åbnes, men hvis vi ikke lever efter hans ord, vil det ikke gavne os. Sandt discipelskab demonstreres ved hengiven lydighed til hans ord, ikke blot ved at høre dem. Spurgeon beklagede engang, at han kunne finde ti mænd, der ville dø for Bibelen for hver, der ville læse den!

Hvordan kan vi forblive i hans ord, hvis vi ikke kender dem? Kan vi være hans sande disciple, når vi bruger mere tid på at læse sportssiden eller nyhederne end Bibelen eller andre bøger, bånd og ressourcer, der hjælper os til at forstå Bibelen? Dette betyder ikke, at vi ikke kan have en interesse i disse ting, men hvis den interesse for disse midlertidige overskygger vores interesse for evige ting, er de så ikke blevet afguder, som vi elsker mere end Gud og hans hensigter?

Hvis Jesus, som var Ordet selv, ville tage sit standpunkt til det skrevne ord, når det blev udfordret af djævelen, hvor meget mere skulle vi så kende det skrevne ord og tage vores standpunkt i livet til det? Uden tvivl er sande disciple hengivne til at kende Guds skrevne ord og adlyde det.

“Hvis I bliver i Mit ord, så er I i sandhed mine disciple;
og I skal kende sandheden, og sandheden skal gøre jer frie."
(Joh 8:31-32).

Skrifterne er klare om definitionen af en sand discipel og sand frihed. Sand frihed kommer af ikke at være bundet af synd og ved at leve over denne verdens lyster og bekymringer. Det betyder ikke, at vi ikke er ansvarlige for de ting i denne verden, som vi er gjort for forvaltere, men faktisk kan vi betroet langt mere på grund af det solide grundlag for tro på Herren, som vi har. At leve ved tro på Herren, i stedet for på denne verdens betingelser, er at leve i et rige, der simpelthen ikke kan rokkes, uanset hvad der sker i denne verden. Dette er sand frihed.

"På dette skal alle lende at I er mine disciple, hvis I har kærlighed til hinanden."
(Joh 13:35).

Skriften er meget klar om, hvad kærlighed er, hvilket vi vil se nærmere på i dette studie. Uden den bliver alle vores gerninger forgæves, som vi får at vide i 1 Korintherbrev 13:2-3: "Og hvis jeg har profetiens gave og kender alle hemmeligheder og al kundskab; og hvis jeg har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, så er jeg intet. Og hvis jeg giver alle mine ejendele for at brødføde de fattige, og hvis jeg overgiver mit legeme til at blive brændt, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet." Så kærlighed er noget, vi bestemt vil give højeste prioritet til at stræbe efter. Tænk over det. Hvor stor en procentdel af vores liv bruger vi på at blive forelsket?

"Derved er min Fader herliggjort, at I bærer megen frugt og bliver mine disciple.
(Joh 15:8).

Som vi allerede har behandlet i begyndelsen i dette studie, er en af måderne, hvorpå det bevises, at vi er sande disciple, ikke bare ved at bære noget frugt, men "megen frugt". Bør dette ikke være en prioritet i vores liv? Kan vi se tilbage på vores liv og se "megen frugt?" Ser vi potentialet for det i fremtiden? Der er meget praktiske måder, vi kan være sikre på, at det er, hvilket er formålet med dette studie. Vi ønsker at tage os tid til at undersøge dem med den hengivenhed at leve i dem. Hvad er det, vi gør, der tager vores tid, opmærksomhed og ressourcer, der er vigtigere end dette?

Måden vi vil gøre dette på, er ikke ved kun at fokusere på selve frugten, men den ENE, som vi skal forblive i for at bære frugt. Bortset fra ham kan vi intet, og i ham kan vi gøre alt. Det er kontrasten mellem vores valg. Hvis vi bliver i ham, som han lover, kan vi bede om, hvad vi ønsker, og det vil blive gjort for os. Selvfølgelig, hvis vi bliver i ham, ville vi kun bede om det, som er hans vilje alligevel. Alligevel er vores valg mellem at gøre ingenting eller noget, vi ønsker for at bringe ære til hans navn.

Det betyder, at enhver kristen kan bruges til at udføre selv de største bedrifter. Der er ingen grænser for nogen, der bliver i ham. En ny troende, der lærer at blive bedre i Herren, kan udrette langt mere for riget end den mest vidende seminarprofessor, den mest tilsyneladende succesrige præst, den mest populære lærer eller en forfatter, der skriver mange bøger. Målet er ikke bare at udføre arbejde, men at udføre hans gerning sammen med ham.

Dette er ikke for at forringe de ædle formål med at undervise, være præst eller skrive, hvis det er det, vi er kaldet til at gøre, men blot at lære at blive i ham er vigtigere. For dette behøver du ikke at gå på seminar, du behøver ikke at gå på college, og du behøver ikke at have en høj IQ. Det er langt vigtigere at have en hengivenhed til at kende Herren og at gøre hans vilje. Du er måske ikke engang i stand til at lede en hjemmegruppe, men hvis du lærer at blive i Herren, kan du være den, der redder en by eller endda en nation. Du kan være den, der antænder historiens største vækkelse, eller som går på vandet, rejser de døde eller flytter bjerge ved din tro. Der er ingen grænser for nogen, der bliver i Herren.

Uden tvivl vil den største succes, vi kan opnå i dette liv, afhænge af, hvor godt vi har været i Herren. Ingen anden faktor i vores liv, inklusive vores uddannelse, hvor vi er født, hvem vi kender, eller den materielle rigdom, vi har, vil være endog tæt på at have indflydelse på vores livs sande succes som denne ene faktor, at blive i Herren.

Intet i menneskehedens historie har nogensinde været på højde med spillereglerne for sand succes, som Herren selv gjorde for alle, der reagerer på kaldet om at være hans disciple. Enhver kristen på jorden, uanset alle andre omstændigheder, kunne blive den største forkæmper for troen i de sidste dage. Enhver kristen har mulighed for at blive Herrens bedste ven på jorden. Hvad kunne vi overhovedet have bedre at gøre med vores liv?

Ugens Ord 34
OP