Indhold
Ugen's Ord 2005
30 Landets frugt, del 6
af Rick Joyner

Det vi har studeret i 2 Korintherbrev 9:8-10, bør det være målet for enhver kristen at have:

1) al nåde, overflod

2) al tilstrækkelighed, i alt

3) en overflod for enhver god gerning

4) vores sæd mangfoldiggøres, så vi har endnu mere til såning

Tag dette personligt. Dette er tilstanden af normal, moden kristendom. Det er det, Gud ønsker, at du skal vandre i. Han har ubegrænsede ressourcer, og han har ikke kun noget imod at dele dem med dig, men han glæder sig over det. Han ønsker, at du skal leve det mest frugtbare og velstående liv for at velsigne mange andre, da det at være en velsignelse for andre altid er den største velsignelse, vi kan få.

Nu må vi overveje denne mest grundlæggende faktor, hvis vi skal vandre i dette, som er frugten af vores forjættede land. Det vil sige, som vi får at vide i 2 Korintherbrev 1:20: "For så mange, som Guds løfter kan være, i ham er de ja......." Igen findes alle disse ting "i ham." Alle disse ting er frugten af at blive i ham.

For eksempel vandrede han ikke i "al nåde, overflod?" Havde han ikke "al tilstrækkelighed i alt?" Havde han ikke "overflod til enhver god gerning?" Mangfoldiggjorde hans sæd sig ikke og resulterede i endnu mere sæd til såning? Alligevel ejede han et hjem, og til tider havde han ikke engang en mønt i lommen. Han havde ikke brug for disse ting, fordi han var i stand til at trække på himlens ressourcer til enhver tid og hvor som helst. Herren behøvede ikke at være rig på jordiske rigdomme, fordi han havde større rigdomme.

Himmelske rigdomme kan til enhver tid omdannes til jordiske rigdomme, men det omvendte er ikke sandt. Dette betyder ikke, at vi ikke bruger jordiske rigdomme til rigets formål; de kan aldrig blive himmelske rigdomme – de vil altid være naturlige. Men som vi har talt om gentagne gange, skal vi være trofaste i de jordiske rigdomme, før vi vil blive betroet med de himmelske.

Hvad vil du helst have - pengene til at brødføde fem tusinde eller autoriteten til at forvandle et par fisk og brød til nok til at brødføde fem tusinde? Fordi vi skal lære at være trofaste over for "uretfærdige mammon", før vi bliver betroet rigets sande rigdomme, er vi nødt til at omfavne og være taknemmelige for pengene, når vi har dem at gøre godt med. Vores hjerter skal være i Guds rige og vandre i hans autoritet og ressourcer, som er ubegrænsede og endda over "alle ting".

Derfor skal vi altid være opmærksomme på, at vores mål er at blive i ham. Vi har kun sand åndelig autoritet i den grad, vi forbliver i Kongen. Så, praktisk talt, hvordan "vokser vi op i alle aspekter til ham, som er hovedet, ja Kristus"? (Efeserne 4:15). Det næste vers, Efeserbrevet 4:16, fortæller os: "Ham skyldes det, at hele legemet [kirken i alle dens forskellige dele så hver del fungerer korrekt] og vokser sin vækst, så det opbygges i [uselvisk] kærlighed, idet alle de enkelte led hjælper til at knytte og holde det hele sammen, efter den kraft, der er tilmålt hver enkelt del." Sandt kirkeliv, sådan som det var designet til at være, er det, der gør os i stand til praktisk talt at vokse op til Kristus.

Det anslås nu, at flertallet af kristne ikke er afgørende involveret i en lokal kirke. Dette må også betragtes som en primær årsag til, at flertallet af kristne forbliver svage, besejrede og ofte manifesterer det modsatte af Åndens frugt og kraft. Det er derfor, mange falder i fælder, bedrag og dæmoners lære – nogle vender sig endda helt bort fra Kristus. Kirkelivet er ikke en mulighed for sand kristendom – det er absolut nødvendig, livsvigtig, [grundlæggende, fundamental].

Jeg har hørt alle mulige undskyldninger fra kristne for ikke at være en del af en lokal kirke, fra bedraget, at deres familie er deres kirke (hvis dette var sandt, hvorfor indstiftede Herren kirken, da vi allerede havde familier), til udsagn som "Jeg elsker Herren, jeg kan bare ikke lide hans folk", som skrifterne afviser som ikke er mulige. Indrømmet, kirkelivet er ofte meget svært, men det er meningen, at det skal være det. Den indeholder også potentialet til at være den største kilde til velsignelse, vi kan forestille os.

Uden alle de undergerninger, kærlighed, spænding, irritationer, frustrationer, skuffelser, kedsomhed og de prøvelser og sejre, er der rigelig af i det lokale kirkeliv, vil vi simpelthen ikke modnes i Kristus. Vi kan vokse i en vis sandhed og forståelse, og måske endda føle os mere i fred og selvtilfredshed på nogle måder, men vi vil ikke vokse op, som vi burde, til Kristus. Skriften gør det klart, at et livsvigtigt kirkeliv er afgørende for dette.

Da der kun var to brødre på jorden, kunne de ikke komme sammen. Dette var på grund af den selviskhed, der var kommet ind i menneskeheden, da vores første forældre spiste frugten af det forkerte træ. Det første resultat af at spise det træ var, at "de så på sig selv..." Dette fik dem til at dække sig til og gemme sig. Vi har gjort de tre ting lige siden, blevet selvcentrerede, forsøgt at tilvejebringe vores egen skjul eller retfærdighed og gemme os med de mange facader, som de fleste mennesker bærer. Sand befrielse fra resultatet af syndefaldet kommer fra at blive befriet fra selvcentrerethed, ikke at forsøge at skjule os selv, men at acceptere Kristi offer, som dækker vores synd. Vi bør holde op med at forsøge at gemme os og være åbne og ærlige over for alle. Det er derfor, det vers, vi citerede i Efeserbrevet 4:16, begynder med "at tale sandheden i kærlighed."

Fordi vi ofte får et så idealistisk syn på, hvordan kirken formodes at være, når den ikke holder mål, er det svært ikke at blive skuffet til det punkt, at man ønsker at forlade den. Uden tvivl er kirken, sådan som Herren har til hensigt at den skal være, den største sociale institution på jorden. Men vi skal have vores idealisme forvandlet til sand vision fra Gud, ikke vores egne ønsker. Der kræves en proces til dette, men mange er ikke villige til at gå gennem ørkenen for at komme til det forjættede land. Af denne grund omkommer de også, ligesom den første generation af Israel, der forlod Ægypten, mens de gik i cirkler, og aldrig rigtig smagt landets frugt.

Som Paulus bad for de troende i Kolossenserne 2:2-3:

2. [For mit håb er] at jeres hjerter kan trøstets, opmuntres, da de er sammenknyttet i [uselvisk] kærlighed, så de kan få al den rigdom, der kommer fra den fulde forståelse [frelsens glæde], hvilket resulterer i en sand [og mere intim] kendskab til Guds hemmelighed: det vil sige, Kristus
3. i hvem alle visdommens og kundskabens skatte er skjult til stede.

Indtil vi er blevet "sammenknyttet i kærlighed", kan vi simpelthen ikke have "fuld vished om forståelse" eller en "sand viden om Guds mysterium", Kristus selv. Han er manifesteret i sit legeme, kirken. Det er derfor, han sagde i Mattæus 23:39: "For jeg siger jer: Fra nu af skal I ikke se mig, før I siger: 'Velsignet være han, som kommer i Herrens navn!'" Efter hans korsfæstelse, opstandelse , og himmelfart, kan vi ikke se ham, medmindre vi ser ham i dem, han sender, sit folk.

Dette er ikke nogen let opgave, men det er påkrævet, hvis vi ønsker at vandre i hans autoritet og bære hans frugt. At se ham i dem, han sender, kræver normalt, at man ser forbi en masse ting, som ikke er ham. Det er grunden til, at selv den store apostel Paulus erkendte, at "hans kød var en prøvelse" for galaterne, men de modtog ham, som om han var en engel fra Gud (se Galaterne 4:14). Vi vil ikke se ham i andre, før vi holder op med at lede efter fejlene og begynder at lede efter ham i hans folk. Det betyder ikke, at vi overser problemerne og ikke forsøger at rette op på dem, men vi gør det med tro fra det positive perspektiv, og ikke det negative af tvivl.

Lad os først huske på, at kirken er for Herren, ikke os. Vores vigtigste hengivenhed bør være at søge det sted og de mennesker, som han ønsker at bo i, ikke kun det, der vil tiltrække folk. Han valgte nogle af de mest usandsynlige ledere til sin kirke – de skændtes stadig om, hvem der var den største lige før hans korsfæstelse, og så spredte de sig næsten alle fra ham, da han havde mest brug for sine venner. Lad os se det i øjnene; de oprindelige apostle var noget af et stykke arbejde. Hvordan kunne nogen sætte deres lid til dem, meget mindre Herren? Grunden til, at han stolede på dem, var, at hans tillid var til Helligånden, ikke dem, ligesom vores burde være.

I begyndelsen står der, at Helligånden bevægede sig over det, der var "formløst og tomt" (1. Mosebog 1:2), eller som nogle oversættelser siger, han bevægede sig over "kaos". Han ser stadig ud til at kunne lide at tage det, der er kaos, og lave en smuk skabelse ud af det. I enhver kirkes modningsproces vil der være tidspunkter, som ser ud til, at det er præcis, hvad vi er, men dette er en af de bedste muligheder for Helligånden til at bevæge sig! Vi er nødt til at se ethvert problem, selvom det udarter sig til, hvad der ser ud til at være kaos, som en mulighed for Helligånden, og rejse os med forventning til at se den store ting, han vil gøre.

Vi elsker at se mirakler, men de færreste ønsker at blive sat i den situation, hvor de får brug for et. Ikke en eneste af Herrens apostle var kvalificeret til den store opgave. Det var i deres svaghed, at hans styrke blev fuldendt. Det var deres mangel, der gjorde dem endnu mere afhængige af Helligånden.

Vi ønsker fuldkommen autoritet, før vi underkaster os den, men hvis vi afviser den autoritet, som Herren sender til os, uanset hvilken tilstand de er i, afviser vi ham. Ja, den sande prøve, der vil skelne fårene fra bukkene, vil være evnen til at se ham selv i de mindste af hans folk og behandle dem som hans folk. Dette er grunden til, at Moses forklarede Israel, at hvis de forkastede ham, forkastede de Herren. Moses hævdede ikke at være perfekt, men han var den, Gud havde sendt til dem. Så hvis du afviser budbringeren, afviser du ham, der sendte ham.

Hvis vi virkelig ønsker at vokse op til Kristus hurtigt, jo sværere kirkelivet er, jo bedre. Ethvert problem er en mulighed for at vokse i kærlighed, tålmodighed, fred osv. Vi vokser ikke i kærlighed, hvis vi kun elsker dem, vi elsker. For at vokse i kærlighed må vi lære at elske det uelskelige, og så endda lære at elske vores fjender. Som vi bliver formanet i Hebræerbrevet 6:11-12: "Og vi ønsker, at hver og en af jer viser den samme flid for at opnå håbets fulde vished indtil enden, så I ikke skal være træge, men efterligne dem, som gennem tro og tålmodighed arv løfterne."

Det kommer til at kræve både tro og tålmodighed at arve det forjættede land, som vi er kaldet til at have. Spild ikke dine prøvelser. Spild ikke en eneste mulighed for at vokse i begge disse væsentlige egenskaber, som alle, der bærer frugt for riget, skal have. Løb ikke fra kirkelivet, som du helt sikkert har brug for, og derfor kan vokse. Dette er sæden, som vi kan vandre i:

1) al nåde, overflod

2) al tilstrækkelighed, i alt

3) en overflod for enhver god gerning

4) vores sæd mangfoldiggøres, så vi har endnu mere til såning

Nøjes ikke med noget mindre end disse i dit liv. Dette er dit kald og din arv.

Ugens Ord 31
OP