Indhold
Ugen's Ord 2005
14 Skabe Et Rent Hjerte - Del 6
af Rick Joyner

Kødets næste gerning i dette studie er "strid". Dette er fra det græske ord, eritheia, som normalt oversættes med "påstand" eller "strid", men også kunne oversættes med " smede rænker/have en hemmelighed". Underforstået er dette tendensen til hemmeligt at sprede stridigheder. Dette er et onde, der kan findes i næsten enhver menighed, og det har næsten helt sikkert gjort mere skade på kirken end alle kulter og forfølgelser tilsammen.

Disse rænker, der fører til stridigheder mellem troende, kommer ofte med det påskud, at de har Herrens interesser eller folkets interesser på hjerte. Dette er dog i bedste fald et kødets gerning og bruges ofte til at åbne en bred helvedes port ind i kirken, såvel som ind i livet for dem, der bruger sådanne anordninger. Som vi er lovet i Galaterne 6:7: "Lad dig ikke forføre, Gud lader sig ikke spotte; for hvad et menneske sår, det skal han også høste." De, der skaber bekymringer, sorg, trængsler og andre plager på andre, fører uundgåeligt mange bekymringer, sorg, trængsler og andre plager på deres egne liv.

Som intriger antyder at gøre ting hemmeligt; alt, der ikke kan gøres i lyset af åbenhed, vil næsten altid være ondt. Djævelen bor i mørke, og det, der skal holdes i mørke, er normalt fra ham. Det er af denne grund, at jeg altid er på vagt over for enhver, der ønsker at fortælle mig en hemmelighed om en anden. Jeg har aldrig set noget godt eller opbyggelse komme ud fra dette. I tider med forfølgelse kan der være ting, der åbenlyst skal gøres hemmeligt, men bortset fra at de ting, der bliver gjort i det skjulte, vil sjældent være retfærdige, medmindre det er vores hemmelige bønner og gaver.

Som vi har diskuteret før, lad os aldrig glemme den bøn, som Herren bad om natten før hans korsfæstelse, som blev nedskrevet i Johannes 17. Han vidste, at han kun havde kort tid tilbage på denne jord til at bede som menneske. Hvis vi vidste, at vi kun havde et par timer tilbage i dette liv, ville vores bønner bestemt være fokuseret på de ting, der er de vigtigste for os. Vi kan derfor tro, at denne bøn muligvis er den største afspejling af de ting, der ligger på vor Herres hjerte. Hovedtemaet i denne bøn er enhed mellem hans folk. Hvis enhed er så vigtig for ham, så ville de, der virkelig elsker ham, aldrig gøre noget forsætligt for at bringe strid eller splittelse til hans folk.

Jeg ved som forælder, at der er få ting, der sørger mig mere end stridigheder blandt mine børn. Der er få ting, der giver mig mere glæde end at se dem komme ud af det med hinanden og nyde hinanden. Vor Fader i himlen har det på samme måde. Det giver ham en stor glæde at se hans børn elske hinanden. Det bringer ham stor sorg at se os at bekæmpe med hinanden. At bruge intriger til at skabe splittelse er særligt uhyggeligt. Sådan er kendetegnene for djævelens natur, om hvem det i begyndelsen blev sagt, at han var "listig" (se 1. Mosebog 3:1).

Når vi bliver stødt eller generet af noget, der foregår i kirken eller sammen med andre mennesker, søger vi ofte den trøst, at andre er enige med os. Det er dog en aftale fra helvede. Sådan får djævelen, hvis titel er "brødrenes anklager" (se Åb. 12:10), sædvanligvis adgang og begynder at udføre sine ondeste gerninger, som er at adskille Guds folk fra hinanden. Djævelen ser ud til at forstå endnu bedre end de fleste kristne, at Guds folks enhed multiplicerer deres magt ("hvis nogen er enige..." se Mattæus 18:19), og derfor er hans primære strategi mod kirken at holde Guds folk splittet . Vi må få øjnene op for denne strategi og ikke lade os selv blive brugt i noget, der bringer splittelse mellem Guds folk.

En måde, hvorpå djævelen ofte forsøger at få kristne til at retfærdiggøre deres onde intriger, er ved at lade dem bruge bøn som et motiv. Nogle af de værste stridigheder i legenet begynder med, at nogen deler andres problemer, eller opfattede problemet, for så at "bede for dem." Noget af det mest djævelske sladder bliver ytret i bønner. Nogle bruger endda bøn som en form for hekseri for at forsøge at diktere politik i deres kirke. Dette har ikke kun besmittet mange mennesker, men bliver ofte brugt til at ødelægge selve bønnetjenesten i en kirke. Uanset om du kalder det bøn eller ej, er denne form for at forsøge at manipulere og kontrollere andre en form for hekseri.

Der er også et onde, som nogle kalder "salvede forbandelser". Disse frigives, når kristne bruger noget helligt, såsom bøn, til at tale ondt om andre eller over andre. Ord har magt, som vi får at vide i Ordsprogene 18:21: "Død og liv er i tungens magt..." Bringer vores ord liv eller død?

Du vil aldrig se hans sande tjenere bøje sig for at bruge intriger til at udføre hans arbejde. Alle sådanne enheder er fra djævelen. Vi er nødt til at genkende dem, nægte at deltage i dem, og om nødvendigt irettesætte dem, der gør. Sande hyrder og sande vægtere vil rejse sig og konfrontere det onde, der forsøger at angribe Guds folk, og dette er en af djævelens mest dødbringende planer.

Vi er også nødt til at udfordre dem, der falder til sådanne listigheder, for deres skyld. Som Herren selv advarede, ville det være bedre end ikke at blive født end at blive en anstødssten for selv de mindste af hans små (se Matt. 18:6). Efter at have udstedt denne advarsel gav Herren os en fremgangsmåde der ville hjælpe med at forhindre os i at blive anstødssten. Han sagde, at hvis en bror var i synd, skulle vi først gå til ham privat (se Matt. 18:15). Hvis vi ikke har været hos personen med det, vi tror er galt med ham, så er det at gå til enhver anden person med det, en overtrædelse, der kan bringe os i fare for at være en anstødssten, hvilket sandsynligvis er langt værre end den synd, han begår.

Efter at vi har været igennem det første skridt, som Herren skitserer i Matt. 18 ved at tale om synd i nogens liv, hvis han ikke modtager det første forsøg på at hjælpe ham ved at bringe ham til omvendelse, først da bør vi nogensinde tage sagen til en anden person , og da kun for at hjælpe den person, der synder med sit problem. Efter at dette er slået fejl, hvilket ofte betyder at give personen tid til at se det og omvende sig, først da skulle det bringes for kirken (Herren gav endda Jesabel "tid til at omvende sig"). Men selv dette gøres med det formål at bringe den omvendelse, der fører til genoprettelse. Som vi også bliver fortalt i Galaterne 6:1:

Brødre, selv om en mand bliver grebet i nogen form for overtrædelse, skal I, som er åndelige, genoprette en sådan i mildhedens ånd; hver ser til dig selv, for at du ikke også skal blive fristet.

Hvis vores motiver for at sige noget negativt om en anden person er andet end genoprettelse, så er de næsten helt sikkert onde. Hvis nogen henvender sig til os med noget, de siger, skal holdes hemmeligt, så nægt at høre det. Det vil kun føre til ondskab. Hvis det ikke kan holdes i lyset, så er det mørke. Som vi bliver fortalt i Efeserne 4:29-32:
Lad intet usundt ord udgå fra din mund, men kun et ord,
som er godt til opbyggelse efter øjeblikkets behov, for at det kan give nåde til dem, der hører.
Og bedrøv ikke Guds Helligånd, ved hvem du blev beseglet til forløsningens dag.
Lad al bitterhed og vrede og vrede og skrål og bagtalelse blive fjernet fra jer, sammen med al ondskab.
Og vær venlige mod hinanden, elsk og tilgiv hinanden, ligesom Gud også i Kristus har tilgivet jer.

Her får vi at vide, hvordan man ikke skal bedrøve Helligånden, ved at lægge al "bitterhed og forbitrelse og vrede og skrig og bagtalelse bort fra jer, sammen med al ondskab". Intet krænker Helligånden så meget som disse ting. I disse sted skal vi i stedet for være venlige, tilgivende og kærlige over for hinanden. Vi kan kende dem, der er sande kristne, ved deres kærlighed til hinanden. Vi kan også genkende dem, der er blevet sendt for at gøre djævelens bud på den måde, de spreder strid i legemet.

Ugens Ord 15
OP