Indhold
Ugen's Ord 2005
11 Skabe Et Rent Hjerte - Del 3
af Rick Joyner

Efterhånden som vi har taget et mere dybtgående kig på kødets gerninger, der er opført i Galaterne 5:18-21, og som dækker umoral, urenhed og sanselighed, vil vi fortsætte denne uge med den næste på listen – afgudsdyrkelse.

Vi tror måske, at ingen tilbeder afguder længere, men faktisk er det meget udbredt i enhver nation og kultur, inklusive alle nationer i Vesten, og endda blandt kristne. Hvordan kunne nogen kristen nogensinde falde til at tilbede afguder? Dette er et af de vigtigste spørgsmål, vi kan stille, da dette er en af de mest subtile og ødelæggende synder i hjertet, som kan ramme mange kristne.

Et idol er ikke bare en livløs genstand, som man bøjer sig for og tilbeder – det er alt, som vi sætter vores lid til eller vores hengivenhed til over Gud. Dette kan omfatte vores penge, job, uddannelse, land, ægtefælle, børn, sport, præst, yndlingslærer, yndlingsforfatter eller næsten hvad som helst. Det er ikke tilfældigt, at berømte atleter og entertainere ofte kaldes "idoler", da mange menneskers hengivenhed for dem og hengivenhed til dem nemt kan formørke deres hengivenhed og hengivenhed for Gud.

Afgudsdyrkelse kommer i mange former. Selvfølgelig er nok de mest almindelige afguder i Vesten rigdom eller materielle besiddelser, som Åbenbaringsbogen forklarer vil være en af de ultimative afguder i de sidste dage. Det er grunden til, at dyrets mærke er et økonomisk mærke, der afgør, om vi kan købe, sælge eller handle. Det er bydende nødvendigt for kristne at have sund undervisning og et stærkt fundament i, hvordan de håndterer deres penge og ejendele.

Men nogle af de mest vildledende og ødelæggende former for afgudsdyrkelse, der har fået en udbredt tilslutning i kirken, er tilbedelsen af Guds ting i stedet for Gud. Der er mange kristne, der tilbeder kirken mere end Gud. Der er mange, der tilbeder Bibelen, bøn, Åndens gaver osv. mere end de tilbeder Gud.

Det er almindeligt for dem, der er i "tjenesten", at lade tjenesten blive fokus for deres hengivenhed over deres personlige forhold til Herren. Dette er sket for mig ofte og var grunden til, at jeg forlod tjenesten i syv år – jeg følte, at mit personlige forhold til Gud var blevet mere og mere overfladisk. Jeg følte også, at jeg var nødt til at få mit forhold til Gud tilbage, ellers ville jeg i sidste ende blive en fiasko, uanset hvor mange mennesker jeg "ledte til Herren", som i virkeligheden blev ført mere til mig.

Selv tjeneste for Gud bliver et afgudsbillede, når det bliver vores vigtigste hengivenhed i stedet for det middel til Gud, som det er beregnet til at være. Af denne grund har jeg hørt nogle prædikanter sige, at vi skal søge Giveren og ikke gaverne. Dette kan lyde klogt, men er faktisk i modstrid med Skriften, som fortæller os at søge gaverne. En sådan overreaktion kan faktisk føre til endnu værre overtrædelser. Som Herren Jesus selv gjorde det klart for os, hvis vi ikke søger at kende og bruge de gaver, han har givet os, er vi skyldige i at begrave talenterne, som er dem, han kaldte, "onde, dovne slaver! " (Mattæus 25:26).

Igen er der en grøft på hver side af livets vej. De, der er tilbøjelige til at overreagere på ekstremer, vil uundgåeligt falde til den modsatte yderlighed. Det er visdom at søge Giveren mere end gaverne, men det er ikke kun visdom, det er lydighed mod Hans Ord også at søge gaverne. De, der forstår åndelige gaver, forstår, at det at søge gaverne faktisk er en måde, hvorpå vi søger Gud selv. Åndens gaver er Gud selv, der arbejder gennem os.

De kloge søger alt, hvad de kan modtage fra Gud, men de søger Gud selv endnu mere. De, der tåbeligt tror, at de ikke vil søge noget fra Gud, men blot stoler på, at han giver dem, hvad han ønsker, de skal have, har en meget mangelfuld forståelse af hans veje. Han giver kun til dem, der bekymrer sig nok til at spørge. Nogle ønsker ikke at søge gaverne eller andre fordele fra Gud, før de føler, at de fortjener det. Det er roden til en religiøs ånd, ikke Guds Ånd. Vi kan aldrig fortjene noget fra Gud, og vi ville aldrig modtage noget fra ham, inklusive vores frelse, hvis vi skulle vente, indtil vi fortjente det. De, der holder fast i sådan ubibelsk lære eller praksis, bliver uundgåeligt bundet og bedraget af en religiøs ånd, som de tjener i Guds sted.

Vi bør afgøre det nu, at vi aldrig bliver kloge nok, modne nok eller retfærdige nok til at fortjene noget fra Gud, men at vi kommer til at stræbe efter alt, hvad han vil give os! Vi ønsker ikke at være som den ældre bror i lignelsen om den fortabte søn, der havde adgang til alt, hvad hans far havde, men ikke brugte det, og på grund af dette blev jaloux på sin bror, der gjorde det. Sådan er en rod til jalousi, og jalousi er en af de mest dødbringende synder. Vi får at vide, at misundelse var årsagen til, at Jesus blev korsfæstet. Vi kommer til Herren lige så tåbelige og uretfærdige som den fortabte søn, og vi fortjener ikke engang at være slaver i hans hus, men vi ville være tåbelige at afvise en enkelt ting, som Gud ønsker at give os, inklusive den fulde arv som en søn.

Vi ønsker dog heller ikke at komme overmodigt til ham. Nogle tror, at de kan kræve eller kræve deres arv, hvilket Ordet også er klart er en tragisk fejltagelse. Igen er der en grøft på hver side af livets vej. Vi kommer til ham som sønner og døtre, men også med ydmyghed, med den største respekt for vores Fader, men ved også, hvor uværdig vi er, ligesom den fortabte søn var. Vi bør også komme og bede ham om at give os visdom til at håndtere hans gaver og ressourcer rigtigt og indse, at vi ikke er kloge eller retfærdige nok til noget af dette uden ham.

Vi må også stræbe efter ham mere end noget, han kan give os. Erskine Holt, som for nylig gik bort efter mere end et halvt århundredes rejser og tjeneste, og som jeg muligvis betragter som den første sande apostel, jeg nogensinde har mødt, fortalte mig engang en historie, som jeg aldrig vil glemme. Han var lige kommet hjem fra en omfattende tur og havde brugt næsten en hel dag på at finde en perfekt gave til sin kone. Da han gik ind, gav han hende den og kunne ikke vente på, at hun åbnede den. Hun kiggede på pakken og smed den i skraldespanden og sagde: "Jeg vil ikke have en gave - jeg vil have dig!"

Selvfølgelig betød det mere for ham end hendes glæde over enhver gave, som han nogensinde kunne have givet hende. Jeg stillede ham det samme spørgsmål, som du måske tænker, og ja, hun gravede senere gaven ud af skraldespanden. Gaver er også gode, men de må aldrig blive større end vores kærlighed til Gud eller hans folk.

Alt, hvad vi har kærlighed til eller stoler på, kan begynde at formørke Gud i vores hengivenhed og tillid. Men måden at undgå afgudsdyrkelse på er ikke at elske disse mindre, men at elske Gud mere. Det er også forkert ikke at stole på andre mennesker, men vi skal altid stole mere på Gud. Hvis vi elsker Gud mere, end vi elsker andre, vil vi elske dem mere, end vi ellers ville. Hvis vi stoler mere på Gud, end vi stoler på nogen eller noget andet, er vi frie til at stole langt mere på andre, end vi ellers ville.

De ting, som vi elsker og har et håb eller tillid til, er normalt gaver fra Gud, som han ønsker, at vi skal værdsætte og elske. Som vi får at vide i Salme 37:4-5: "Glæd dig i Herren, så vil han give dig dit hjertes ønsker. Overgiv din vej til Herren, stol også på ham, så vil han gøre det." Herren elsker at give gode gaver til sine børn. Han elsker at se deres glæde ved gaverne. Han ønsker bare ikke, at gaverne skal formørke vores kærlighed til ham og glæde sig over ham.

Mike Bickle har været en af mine yndlingsprædikanter og mennesker, siden jeg første gang mødte ham tilbage i 1988. Jeg tror, at få mennesker har en passion for Herren, som Mike har. Han lever for bøn og har muligvis logget mere tid i bederum end nogen anden i live i dag. Men da han startede bedebevægelsen kaldet International House of Prayer (IHOP), havde han visdommen til at kalde det "harpe og skål"-tjenesten, der kombinerede tilbedelse og forbøn. Al bøn, der blot er forbøn uden tilbedelsens hengivenhed, kan meget let blive en død form og kan i sig selv blive en afgud. Det er en god ting at se denne model for bøn og tilbedelse kombineret feje over Kristi verdensomspændende legeme.

Pointen med disse læresætninger er ikke bare, at vi lærer nogle ting, men så vi vil blive ændret af dem, og blive kar egnet til Mesterens brug. Vi undersøger disse kødets gerninger, så vi kan omvende os fra enhver måde, hvorpå de kan få greb om vores liv. Svaret på seksuel lyst er ikke at opgive sex, men at udvikle et sundt sexliv med din ægtefælle, eller hvis du ikke har en ægtefælle, som Skriften beder om, så skaf en! (se 1 Korintherbrev 7:9)

Svaret på afgudsdyrkelse er ikke at opgive at elske nogen eller noget andet, men at elske Gud mere. Han er mere interessant, vidunderlig, attraktiv, overbevisende og ønskværdig end noget eller nogen anden. Lad os ikke blive ved med at fratage os selv ved ikke at udnytte det forhold, vi kan have med ham fuldt ud. Din dag eller dit liv vil kun blive vellykket i den grad, du har vandret med ham. Vi kan måle vores livs succes ved, hvordan vi har elsket Gud i det.

Ugens Ord 12
OP