Indhold
Ugen's Ord 2004
7 Dom Begynder Med Retfærdighed
af Rick Joyner

Vi har studeret, hvordan racisme vil spille en stor rolle i de sidste dage, som Herren antydede i Matthæus 24:7: "For nation skal rejse sig mod folk, og rige mod rige." Som vi studerede, er det græske ord, der er oversat med "nation" i dette vers, ethnos, hvorfra vi henter vores engelske ord "etnisk." Dette taler om, at etniske konflikter er et af de vigtigste tegn på endetiden. Vi undersøgte også nogle af rødderne til dette mest tragiske onde, og hvordan vi skal være fri af det, hvis vi skal være et lys midt i det kommende mørke. Nu ønsker vi at se på et andet aspekt af denne ondskab, som bliver stadig vigtigere for os at forstå, efterhånden som fremtiden udfolder sig.

Som vi også har nævnt tidligere, da Herren sagde i Matthæus 13:39: "høsten er tidens ende..." taler dette ikke kun om den største indsamling af sjæle ind i riget, men det indebærer også det komme til modenhed og høst af alt, hvad der er blevet sået i mennesket, både godt og ondt. Lyset vil være klarere og mere herligt, men det onde vil også komme til fuld modenhed på samme tid.

Som Paulus skrev i Galaterbrevet 6:7: ”Lad dig ikke forføre, Gud lader sig ikke spotte; for hvad et menneske sår, det skal han også høste." Dette er en åndelig sandhed, som giver os megen indsigt i de ting, der vil komme over verden i slutningen af denne tidsalder. Som jeg hørte en mand sige: "Jeg såede en masse 'vild havre', da jeg var yngre, og jeg har bedt om en afgrødesvigt lige siden." Dette gælder for os som individer og som menneskelig race. Vi har brug for nogle afgrødesvigt, og måden at sikre, at de sker, er korset. Jesu kors bryder denne forbandelse.

Men ligesom det ikke ville have været til nogen gavn for Israels børn at ihjelslå og spise påskelammet, og hvis de ikke havde smurt blodet på deres døre, er der døre eller porte til vores liv, som også skal have blodet påført til dem. Det er ikke nok bare at vide, at der blev gjort soning for os – blodet skal påføres. Dette gælder for os som individer og som nationer eller etniske grupper. Herren har en tendens til at se nationerne som etniske grupper snarere end blot nationale grænser, som politik og krige har tegnet. Det er derfor, vi ser i Matthæus 24:7, at Herren skelner mellem "nationer" og "riger." De kongeriger, der behandles her, er, hvad vi har en tendens til at tænke på som nationer. Disse er menneskelige autoriteter, som vi vil behandle senere, men for nu fokuserer vi på de etniske grupper eller nationer.

Hvis vi undersøger de racemæssige konflikter i verden i dag, vil vi finde historiske rødder til de nutidige konflikter. Vi refererer ofte til dette som "dårligt blod" mellem dem. Det, de har brug for, er det gode blod, Jesu blod, der skal påføres dem. Intet andet vil helbrede kilden til disse konflikter.

Kan vi fjerne alle disse gamle sår? Nej. Skrifterne vil blive opfyldt, og i slutningen vil der være konflikter mellem både etniske grupper og riger, som er riger af menneskelig autoritet. Men vi ved, at i det mindste nogle af disse konflikter kan reduceres, og nogle kan undgås. En af de mest dramatiske af alle er det sted, der nu oplever den dybeste og tilsyneladende mest uforsonlige konflikt - Mellemøsten. Dette ser vi i den bemærkelsesværdige tekst i:

Esajas 19:19-25.
På den dag skal der være et alter for Herren midt i Egyptens land og en søjle for Herren ved dets grænse.
Og det skal blive et tegn og et vidne for Hærskarers Herre i Ægyptens land; thi de vil råbe til Herren på grund af undertrykkere,
og Han vil sende dem en Frelser og en mester, og han vil udfri dem.
Således vil Herren gøre sig kendt for Egypten, og egypterne skal kende Herren på den dag.
De vil endda tilbede med offer og gaver, og de vil aflægge et løfte til Herre og udfør det.
Og Herren vil slå Ægypten, slå, men helbredende; så de vil vende tilbage til Herren, og han vil svare dem og helbrede dem.
På den dag vil der være en landevej fra Ægypten til Assyrien, og assyrerne skal komme til Ægypten
og ægypterne til Assyrien, og ægypterne skal tilbede med assyrerne.
På den dag skal Israel være tredjemand med Ægypten og Assyrien,
en velsignelse midt på jorden, hvem hærskarers Herre har velsignet,
idet Han sagde: "Velsignet være mit Folk Ægypten og mine hænders værk Assyrien og min arv Israel!"

Landet Assyrien er inkluderet i det nuværende Irak, og hele landet omkring Israel til Sinai. Dette er en tekst, som meget få inkluderer i deres endetidslære, fordi de ikke ved, hvordan de skal få den til at passe med nogle af deres andre overbevisninger. De, der har henvendt sig til det, har normalt henvist det til årtusindskiftet, hvilket det ikke kunne være, fordi der ikke vil være "undertrykkere" der. Dette er en profeti, som endnu ikke er gået i opfyldelse, så vi ved, at den skal være før enden. Og hvor umuligt det end ser ud, vil der være fred i Mellemøsten inden udgangen af denne tidsalder.

Hvis denne ultimative konflikt, som går tusinder af år tilbage, kunne helbredes, hvordan kan vi så ikke have tro for andre? Djævelen har arbejder på overarbejde for at så sine onde frø og vande dem, som han såede i mennesket for seks tusinde år siden. Der vil være stort mørke og konflikt til sidst, mere end verden nogensinde har kendt til før, men der vil også være det største lys, og nogle af de største sejre, fordi sandheden, som Gud såede i mennesket, vil vise sig endnu større før slutningen.

Dette udelukker ikke det faktum, at hvis Herren ikke forkortede disse dage, ville der ikke være nogen tilbage på jorden. Djævelen forsøger at ødelægge ikke kun menneskeheden, men også jorden, fordi den vil være Guds bolig, og vidnesbyrd for alle tider om, at sandheden er større end løgnen. Selvom Herren vil gribe ind for at forhindre denne ultimative ødelæggelse, vil der, når tidens ende kommer, være mange sandheds triumfer og vidner om de måder, der er sande og rigtige, som vil være sådanne vidner i evighed. Det vil være djævelens desperation, fordi han ved, at hans tid er kort, hvilket vil medføre nogle af de farligste og mest dødbringende konflikter.

Det har været et af djævelens hovedmål at udslette det jødiske folk, siden Herren først gav sine løfter til Abraham. Desværre ser djævelen ud til at forstå Guds hensigter med det jødiske folk bedre end mange kristne. Djævelen troede, at han kunne ødelægge dem ved at sprede dem til nationerne. Til hans overraskelse virkede det ikke, og Herren har nu samlet dem til deres land "for anden gang" ligesom Han lovede.

Djævelen gør nu alt for at ødelægge det jødiske folk ved at ødelægge Israel, men det vil ikke virke. Faktisk vil fred med tiden bryde ud i Mellemøsten, hvilket er en større fred, end der kan findes mellem nationer noget andet sted på jorden. Djævelen vil da rase mod resten af menneskeslægten og desperat søge at ødelægge hele jorden. Han vil komme tæt på at lykkes, men Herren vil forkorte disse dage.

Selv gennem denne store trængselstid vil der være en række andre steder, hvor der vil være fred mellem nationer og riger – de steder, der har bøjet knæ for Herren, ligesom vi ser i ovenstående tekst ske i Ægypten, som vil derefter "tilbede (Herren) sammen med assyrerne." Hvordan vil korset hele disse gamle sår mellem racer? Dette er et af de ultimative spørgsmål, som vi nu bør stille.

For det første er der en misforståelse hos mange om, at tiden vil hele alle sår. Dette gælder ikke for noget sår. Det kan tage tid at helbrede dem, men tiden i sig selv gør ikke arbejdet. For at ethvert sår kan heles, skal det klædes på med noget for at forhindre infektion og derefter lukkes. Det gælder fysiske og kulturelle sår. Historien vidner gentagne gange om, at de, der forsøgte bare at dække over eller lukke et sår, forårsagede dødelige infektioner, der gjorde det muligt for såret at briste op igen. Af denne grund sørgede Herren for, at de uretfærdige sår, som Han's folk havde forårsaget, blev behandlet, før sagen kunne afsluttes, som vi ser i:

2 Samuelsbog 21:1.
Nu var der hungersnød i Davids dage i tre år, år efter år, og David søgte Herrens nærhed. Og Herren sagde:
"Det er på grund af Saul og hans blodige hus, fordi han slog gibeonitterne ihjel."

Davids administration var under dom for den tidligere administrations synder, fordi der havde været en stor uretfærdighed begået af Han's folk, som ikke var blevet behandlet, og Herren ville ikke lade den gå. Vores Gud er retfærdighedens Gud, og enhver uret vil til sidst blive rettet. Dette begynder med Han's egen husstand, men det vil i sidste ende være sandt for verden, når Han tager sit retmæssige herredømme over den.

På grund af denne uretfærdighed måtte David give Sauls sønner til gibeonitterne, som slog dem ihjel som erstatning for Sauls uretfærdighed. Grunden til, at David kun kunne afhjælpe denne dom ved at give gibeonitterne tilbage, var, at dette skete, da de var under loven, og under loven var der kun én måde, hvorpå disse synder kunne eftergives... "øje for øje, og en tand for en tand" (Matt 5:38). Hvis nu hele verden skulle betale for alle sine uretfærdigheder på denne samme måde, ville der sandsynligvis ikke være nogen mennesker tilbage. Jesu kors er den erstatning, som Gud skabte for verdens synder, og når vi vender os til korset, bliver vores synder forladt, tilgivet og annulleret. Som vi ser gennem hele Det Nye Testamente, skulle evangeliet ikke kun forkyndes for enkeltpersoner, men for nationer. Korset kan også anvendes på nationer. Korsets kraft kan hele disse nationale og kulturelle sår, og det er det eneste middel, der kan.

Ligesom vi i slutningen ser, at der er hungersnød forskellige steder, er disse også forårsaget af skjulte uretfærdigheder, der endnu ikke er helbredt, ligesom det var tilfældet med kong David. Det er grunden til, at de forsoningsbevægelser, der er blevet rejst for nylig, og som synes at være unikke for vores tid, er så vigtige for at bryde forbandelserne og redde mange i de kommende tider, efterhånden som frøene, der er blevet sået, begynder at modnes fuldt ud.

Igen uddyber vi nogle af disse problemer, fordi vores mål er mere end blot at kende tidens tegn – vi ønsker at være forberedte på dem. Der er en sand apostolisk tjeneste ved at blive genoprettet til kirken, og som med alle sande apostle, vil de være proaktive i at engagere sig i denne verdens mørke og de ultimative problemer, der holder menneskeheden i mørke. I de største vanskeligheder, verden nogensinde har kendt, eller nogensinde vil kende, vil kirken skinne i sin største herlighed.

I Kristus bliver problemer forvandlet til triumf, så i Ham ser vi på det, der kommer, som tiden med de største triumfer, verden nogensinde har kendt! Konklusionen på alle ting er, at vi vinder! Korset vil sejre. Dette er den grundlæggende sandhed, som al vores forståelse af disse tider skal være baseret på. Der vil ikke være tilbagetog i dem, der vandrer i det sande lys. Når du tænder for lyset om natten, kommer mørket ikke ind og oversvømmer rummet. Tværtimod skinner lyset ud i mørket, fordi lyset er stærkere end mørket. Jo mørkere det bliver, jo stærkere vil vores lys være. Hvor synden er i overflod, vil nåden være meget mere i overflod.

Det er nu tid til at forstå, hvordan dette i praksis er udformet, og hvordan det passer med forkyndelsen af evangeliet om riget til alle nationer. Derfor fortsætter vi dette tema i næste uge. Store sejre er allerede ved at blive vundet, men dette er et grundlæggende spørgsmål i disse tider, og arbejdet er egentlig lige begyndt.

Vi er blevet gjort til ambassadører og givet forsoningstjenesten til dette formål. Det er nu på tide, at kirken rejser sig og bliver den kraft, som den er kaldet til at være i dette. Tiden kommer, hvor den, hvis der er ærlighed i Nobels Fredspris, hvert år går til kristne. Ikke fordi vi ville gøre det for dette, men fordi kristne kommer til at blive den største kraft for fred på jorden blandt mennesker, som Herren oprindeligt havde til hensigt.

Ugens Ord 8
OP