Indhold
Ugen's Ord 2004
41 Sandheden's Rigdomme
af Rick Joyner

Mens vi har studeret de bibelske profetier om endetiden, og hvordan vi kan være forberedte på dem, har vi også koncentreret os om vigtigheden af at have sandheden og elske sandheden. Dette er afgørende, fordi den bibelske definition af mørket, der kommer over verden i de sidste dage, næsten udelukkende refererer til bedrag eller det, der ikke er sandt. Når Bibelen taler om at vandre i lyset, taler den om at vandre i sandheden. Det lyder måske ikke muligt i starten, men du kan kende og elske sandheden og ikke nødvendigvis vandre i sandheden. Hvordan kan det være?

Det er et langt mere snedigt bedrag, end vi måske antager. Jeg kender mennesker, der elsker Guds ords sandhed så meget, at de bruger mange timer om ugen på at søge efter det for forståelse. De betragter dens sandheder som store skatte. Dette er bestemt en ædel bestræbelse og bør være en hengivenhed for enhver mand og kvinde af Gud. Jeg har dog mødt en del med denne hengivenhed, som ikke tænker på at snyde i skat, hvilket er i modstrid med de skrifter, de sætter så stor pris på, som vi læser i:

Rom 13:6-7.
6. Af samme grund svarer I jo også skat; thi de, der tager vare netop på dette, er Guds tjenere.
7. Giv alle, hvad I er dem skyldige: den, I er skat skyldige, skat; den,
I er told skyldige, told; den, ler frygt skyldige, frygt; den, ler ære skyldige, ære.
Matt. 22:21. Luk. 19:8.

For et par år siden mødte jeg en gruppe troende, som engang nok var de mest hengivne mennesker i at søge i Skriften, som jeg nogensinde har mødt. Men de havde rationaliseret og ikke at adlydt ovenstående vers, fordi de ikke var enige i, hvad nogle af deres skatter blev brugt til af regeringen. Ingen steder siger Ordet om kun at betale skat til regeringer, som vil bruge dem retfærdigt. Hvis det var tilfældet, ville der ikke være nogen regering i historien, som vi skulle have betalt skat til, og det vers skulle derfor ikke have været skrevet. Faktisk var Nero Cæsar, da Paulus skrev det vers. Nero var muligvis den mest ugudelige af alle Roms ledere og netop den, som skulle tage Paulus' eget liv.

Når nogen er tilbøjelig til at rationalisere Guds ord på denne måde, sårer det dem altid mest. En af måderne, hvorpå en fattigdomsånd kan vinde herredømme over ens liv, er ved at snyde med skatter eller ikke betale andre forpligtelser, som man med rette skylder. Dette er formuleret i Ordsprogene 11:24: "...der er en, der tilbageholder, hvad der er retfærdigt, men det resulterer kun i mangel." Kan man lide det eller ej, skatter er "berettiget forfaldne", uanset hvad de bruges til. Hvis vi skal få del i nogen af fordelene ved det moderne samfund eller vores nationale forsvar, så skal vi med glæde betale vores rimelige del af omkostningerne.

Ligeledes, hvis vi ikke betaler regninger, der er "med rette forfaldne", vil det før eller siden forårsage vores egen fordærv. Dette indebærer også, at vores forpligtelser skal betales til tiden. Det er en sikker sandhed, at når vi indskrænker sådanne simple ting, vil det faktisk åbne døren til en ånd af fattigdom i vores eget liv, hvilket resulterer i vores egne mangler.

De, der elsker sandheden, vil også være sande på alle deres områder. Vores ord skal være bindende. Jeg hører mange kristne hævde Ordsprogene 13:22, "...synderens rigdom er samlet til de retfærdige." Der er andre bibelske profetier, der taler om, at nationernes rigdom bliver givet til de retfærdige. Der er ingen tvivl om, at dette vil ske, men det er vigtigt at afgøre, hvem de retfærdige er. Bibelen gør det også klart, at de, der ikke holder deres løfter, er ugudelige.

Jeg blev chokeret, da jeg fik vist procentdelen af kristne, der afgiver løfter om at give til kirker og tjenester som faktisk ikke holder deres ord. Som Salomon skrev i Prædikeren 5:4-6: "Når du aflægger et løfte til Gud, så vær ikke sen med at betale det, for han har ingen behag i tåber. Betal hvad du lover! Det er bedre, at du ikke aflægger løfte, end at du giver løfter og ikke holder dem.” Var dette ikke den tåbelighed, der bragte dommen over Ananias og Saffira?

Kristne er på jorden for at repræsentere Gud og for at være hans ambassadører. Hvis der er en grundlæggende egenskab, der er Guds natur, er det, at hans ord er sandt, og at han altid holder sit ord. Som Herren Jesus udtalte det i Matthæus 5:37, "Men lad dit 'ja' være 'ja' og dit 'nej' 'nej'. For alt, hvad der er mere end disse, er fra den onde” (NKJV).

Jeg kender en god del kristne forretningsmænd, som ikke ønsker at handle med andre kristne på grund af den måde, de er blevet behandlet på af dem. Det ser ud til, at mange kristne med vilje undlader at betale deres regninger til andre kristne, fordi de ved, at de kristne bliver nødt til at tilgive dem. Dette kan virke som et ekstremt udsagn, men det er langt mere udbredt, end de fleste kan forestille sig. Som en tjeneste og som en kirke er vi konstant underlagt denne form for behandling af andre kristne, andre tjenester og andre kirker. Det gør os ondt, men ikke nær så meget, som det gør dem ondt.

I de sidste par år har jeg haft en del omgang med bankfolk, og jeg har endda haft et langt møde med den administrerende direktør for den daværende største bank i landet. I alle tilfælde kom det op, hvordan disse banker ikke længere ønskede at handle med kirker eller tjenester, fordi de er så dårlig en risiko. Dette var ikke tilfældet for bare et par årtier siden, da kirker og tjenester blev betragtet som nogle af de bedste forretninger, en bank kunne have.

Som Herren Jesus også sagde i Lukas 16:11: "Hvis du derfor ikke har været tro i brugen af den uretfærdige mammon, hvem vil så betro dig den sande rigdom?" Den måde, vi håndterer vores økonomi på, vil afgøre, hvilken slags sand rigdom, vi kan stole på.

Der er en grund til, at dyrets mærke er et økonomisk mærke. Kærligheden til penge er et af de ultimative idoler i det menneskelige hjerte, og de, der tilbeder det, tilbeder udyret. Et af de ultimative problemer med sand kristen modenhed er at lære at håndtere uretfærdig mammon korrekt. Det tester nogle af hjertets dybeste problemer, som hurtigt skelner det sande fra det falske.

Jeg er taknemmelig for, at der stadig er nogle kristne grupper, tjenester og kirker, der er kendt for deres integritet. Det er dem, syndernes rigdom bliver gemt til. Jeg tror dog, at vi vil blive overraskede over, hvem Herren klassificerer som syndere. Da vi også får at vide, at dommen vil begynde med Guds husstand (se 1. Peter 4:17), kan vi forvente, at den rigdom, der først overføres, vil komme fra mange kristne, kirker og tjenester som har været onde på den grundlæggende måde.

Lad os bestræbe os på altid at være sande i alt, hvad vi gør, begyndende med at betale vores skat og betale vores regninger. Hvis du får for meget byttepenge i butikken, så returner det. At beholde det er at tage noget, der ikke lige er dit, hvilket kan resultere i din egen forarmelse. Dette er en af de "små ræve" (se Højsangen 2:15), som er let at overse – den stjæler ikke kun meget af frugten, men ødelægger vinstokken.

Ugens Ord 42
OP