Indhold
Ugen's Ord 2004
34 Hvad Kæmper Du For?
af Rick Joyner

Verdens problemer bliver større, mere komplicerede og i stigende grad ud over menneskets evne til at løse. Afslutningen på denne tidsalder vil blive præget af kaskadeproblemer, der har overgået enhver menneskelig evne til at håndtere dem. Dette er den ultimative frugt af et menneskes forsøg på at leve uden Gud. Ikke kun mennesket, men hele skabelsen vil for altid være i stand til at se tilbage på jordens historie og se, hvad resultaterne er, når man forsøger at leve uden Gud. Midt i dette vil der være et vidnesbyrd om, hvordan det er at leve med Gud.

På trods af den måde, mennesket har afvist Gud, har Gud ikke afvist mennesket. Han fortsætter med at tilbyde svar på de presserende problemer, der er resultatet af vores egen egoisme og oprør. Han får stadig sin sol til at skinne på de retfærdige og uretfærdige. Han giver stadig sin regn til alle. Det er den bemærkelsesværdige Gud, vi tjener. Vidnesbyrdet om, hvem han er, og hvordan han er, er rigeligt gennem hele skabelsen. Det vil blive endnu mere klart og strålende gennem mørket, der kommer.

Som tidligere nævnt, er Guds dom ved slutningen ikke af hævngerrighed over at være blevet forkastet, men hans dom var fastsat fra begyndelsen i den simple sandhed, at vi alle skal høste, hvad vi sår. Sådan måtte det være. Der kunne ikke være nogen sand autoritet givet til mennesket, hvis der ikke også var sandt ansvar. Der kunne ikke være nogen præstationer, hvis der ikke også var konsekvenser.

De katastrofale problemer, som vil være menneskets dom, vil for det meste være fra det vi selv har skabt. En ting, der vil blive klart for den skarpsindige/forstandige er, hvor tæt den åndelige og den naturlige verden er forbundet. Med den åndelige forurening er der også tilsvarende forurening af den naturlige verden. Med hver åndelig sygdom synes der at være en tilsvarende naturlig sygdom, der også afspejler den. Vi vil diskutere dette mere detaljeret senere, men det er en grundlæggende sandhed.

På trods af menneskets tåbelighed, afvisning af Gud og oprør mod ham, vil Herren tilbyde mennesket løsninger på selv de største problemer lige til enden. Helligånden kaldes "Hjælperen" (se Joh 14:26), og hans natur vil aldrig ændre sig. Han forbliver trofast, selv når vi er utro. Han vil aldrig stoppe med at forsøge at hjælpe, og det skal vi heller ikke.

Da Herren helbredte de ti blinde mænd, vendte kun én af dem tilbage for at takke ham. Herren, som kender alle ting, vidste, at dette ville være deres svar, når han helbredte dem, og han helbredte dem alligevel. Han helbredte dem, fordi han ville hjælpe dem, uanset om de anerkendte ham eller ej. Som Peter sagde i Apostlenes Gerninger 10:38: "I ved om Jesus fra Nazareth, hvordan Gud salvede ham med Helligånden og med kraft, og hvordan han gik omkring og gjorde godt og helbredte alle, som var undertrykt af Djævelen; for Gud var med ham." Der står ikke, at han helbredte dem, der ville vende sig til ham, men "alle". Hvilken fantastisk Gud vi tjener!

Da vores kald er at være som ham og udføre de gerninger, han gjorde, skal vi være villige til at hjælpe alle, vi kan, uanset om de vender sig til Herren eller ej, og uanset om de overhovedet er taknemmelige eller ej. Hvis vi ville beslutte hver dag at gøre godt og hjælpe nogen, ville vi blive overrasket over, hvor meget mere fællesskab vi ville have med Helligånden.

Mens djævelen slipper sine horder for at gøre ondt, for at undertrykke og ødelægge, rejser Gud en hær, der vil gøre godt, frelse og befri. Efterhånden som verden kommer ind i et stigende kaos, vil det være en meget velkendt område for Helligånden. Da han først bevægede sig på jorden, var den i kaos, men se på den smukke skabning, han skabte ud af den. Han trives i kaos! Når vi ser kaosset i verden stige, bør vi se det som en mulighed for Helligånden til at bevæge sig igen.

En af de vigtigste ting, vi kan gøre i denne tid, er at vokse i vores tro på Helligånden for at håndtere kaos. Vi er nødt til at se enhver prøvelse i vores personlige liv som en mulighed for at vokse i denne tro. Uanset kaos i vores familier, vores job, vores skoler, vores byer og i nationerne, kan Helligånden håndtere alt med lethed. Vi skal ikke spilde disse prøvelser, men vokse gennem dem. Derfor er de blevet tilladt i vores liv.

Som Paulus skrev i Filipperbrevet 1:6: "For jeg er overbevist om netop dette, at han, som begyndte en god gerning i jer, vil fuldende den indtil Kristi Jesu dag." Vi kan være sikre på, at Herren vil afslutte det, han begynder. Dette er sandt for os og alt, hvad han gør. Ethvert universitet, der blev påbegyndt med Kristi formål, vil vende tilbage til ham før enden og vil blive fuldkommengjort i sit formål. Mange af disse bliver nu brugt til djævelen mere end til Herren, men det vil ændre sig. Det samme gælder mennesket generelt, og det vil også ændre sig. Til sidst vil alt, hvad Gud begyndte at gøre med mennesket, blive fuldendt og fuldkommengjort, som det vil være tilfældet med alt det andet, han begyndte at gøre.

Dette er, hvad Peter omtalte som "genoprettelse af alle ting" i ApG 3:21. Menneskeheden og jorden vil blive genoprettet til deres oprindelige formål og tilstand. Dette vil være sandt for "alle ting". Det er derfor, Herren kom til jorden, og derfor gik han til korset. Hvis vi skal være som ham og udføre de gerninger, som han gjorde, må vi være grundlæggende forpligtet til forløsning, forsoning og en fuldstændig genoprettelse.

Da Israel gik over Jordan, var de på vej ind i det land, som for længe siden var blevet givet til deres fædre, Abraham, Isak og Jakob, men som var blevet besat af hedninge. Det samme gælder mange ting siden. Videnskab, studiet af skabelsen, er noget, som Herren ønsker, at mennesket skal gøre. Meget af det har dog været i besiddelse af hedningene, men det vil blive generobret. Gud opdrager i øjeblikket nogle til at gentage biologi, kemi, fysik og alle andre former for videnskab. På mange måder bliver de nødt til at have de store generalers mod, beslutsomhed, fokus og visdom. De vil kæmpe, indtil alle fjenderne er blevet drevet ud af dette land.

Der er andre, der bliver opdraget til at tage medierne, musikken, film, tv, byer og endda nationer tilbage. Disse vil være nogle af de største erobrere, der nogensinde har vandret på jorden. De vil være sande riddere af Helligånden, som kæmper for kongernes Konge.

Hvad kæmper du for? Det er et spørgsmål, vi alle snart skal besvare. Vi er her for at kæmpe og for at erobre. Den fremvoksende kirke vil ikke nøjes med bare at holde stand. Det vil lede efter land at generobre til det kommende rige. Vi vil gøre meget af dette ved at have svarene på verdens værste problemer. Vi vil have lyset, der fordriver mørket. Hans folk vil have den hjælpende hånd, der vil trække andre ud af kviksandet. Vi kan dog ikke trække andre ud, før vi selv står på fast grund. Lad os bygge vore fæstningsværker på det, der ikke kan rystes, og så gå ud til dem til lyden af kampen.

Ugens Ord 35
OP