Indhold
Ugen's Ord 2004
32 Overgangen
af Rick Joyner

Som vi har dækket, vil et af de primære kendetegn mellem dem, der tjener Herren, og dem, der tjener djævelen, blive kendetegnet ved respekt for livet. Jesus kom for at give liv, og djævelen kommer for at ødelægge. Når vi fortsætter mod høsten, vil den fulde modenhed af alt, hvad der er blevet sået i mennesket, det gode og det onde, blive vidnet af livets kraft og dødens magt som aldrig før. Alligevel er livet stærkere end døden, og livet vil i sidste ende sejre. Men indtil den ultimative sejr vil døden fylde jorden som aldrig før. Derfor må de, der vokser i deres kærlighed til livet, og vokser i kraften til at formidle og redde liv, også lære at håndtere døden.

1 Korintherbrev 10:1-11 forklarer, at alt, hvad Israel gennemgik i ørkenen, var en plan for os, som vers elleve opsummerer: "Se, disse ting skete for dem som et eksempel, og de blev skrevet til vores vejledning, på hvem enderne af tiderne er kommet." At forstå dette er grundlæggende for at forstå bibelske profetier. En af de begivenheder, der er særligt aktuelle for os nu, er Israels overgang ved Jordanfloden.

Kirken har vandret i sin ørken i næsten to tusinde år og er lige ved at krydse over til sit forjættede land. De profetiske begivenheder, der er forbundet med Joshuas krydsning, er en parallel verdens tildragelse, hvor kirken begynder at krydse Jordanfloden. I Josva 3:3-4 læser vi:

og de bød folket og sagde: "Når du ser Herren din Guds pagts ark med de levitiske præster bære den,
da skal du drage op fra dit sted og følge efter den.

Men mellem dig og den skal der være en afstand på omkring 2000 alen efter mål.
Kom ikke nær til den, for at du kan vide, hvilken vej du skal gå, for du er ikke gået denne vej før."

Disse to tusinde alen repræsenterer årene, som Herren Jesus, repræsenteret ved pagtens ark, gik gennem Jordan eller døden, for resten af hans folk. Bemærk, at der ikke står, at dette skulle være "præcis" to tusinde alen, men "omkring" så mange. Nu er det kun "omkring" to tusinde år siden, at Jesus krydsede over. Nogle helt basale ting er ved at begynde at ændre sig for kirken og for verden.

I vers 15, der fortæller om præsterne, der går ud i Jordan og bærer arken, får vi at vide, "... thi Jordanfloden flyder over alle sine bredder alle høstens dage..." (Josva 3:15) I bibelsk profeti, Jordanfloden repræsenterer ofte døden, fordi den munder ud i Det Døde Hav. Johannes Døberen døbte der, og Jesu disciple døbte der også. Her ser vi, at denne flod "flyder over alle sine bredder alle høstdagene" som en profeti om, hvordan døden vil overskride alle sine tidligere grænser under høsten, som er slutningen af denne tidsalder. Sådan vil det også være, når kirken går over for at gå ind i sit forjættede land, som er at vandre i alle de løfter, der er blevet givet til den.

Vi ser i vers 16: "at vandet, som strømmede ned ovenfra, stod og rejste sig som én mur, et stykke væk ved Adam, byen ved siden af Zarethan..." (Jos 3:16). Det er ikke tilfældigt, at denne by blev kaldt "Adam". Når Herrens folk går ind i deres Jordan og i sandhed sætter deres liv til for Herren og hans evangelium og ikke længere lever for sig selv, men for ham, da vil dødens flod blive afskåret, og døden vil blive rullet tilbage hele vejen til Adam, ham der frigav det på jorden i første omgang.

I vers 17 får vi at vide: "Og præsterne, som bar Herrens pagts ark, stod faste på tør grund midt i Jordan, mens hele Israel drog over på tør jord, indtil hele nationen var færdig med at krydse Jordan." (Josva 3:17). Ligesom Moses og Aron måtte gå bort, før Israel kunne krydse ind i det forjættede land, er der et lederskifte, der skal finde sted, før kirken vil være i stand til at indtræde i sine løfter. I dette tror jeg ikke, det repræsenterer specifikke mennesker af en bestemt generation, men den type lederskab, som kirken har haft i næsten de sidste to tusinde år.

Moses og Aron udrettede meget for Guds folk. De udfriede folket fra deres slaveri i Ægypten, og de fik dem gennem ørkenen lige til døren til det forjættede land. Det var ikke små bedrifter. Det krævede dog en anden form for ledelse at lede folket over Jordan og besidde deres land.

En helt ny type ledelse er ved at opstå, som er anderledes end den, der var. En af det nye præstedømmes første handlinger var at bære arken over Jordan, hvor de "stod fast...midt i Jordan, mens hele Israel drog videre..." Der vil opstå en ledelse, som vil stå fast lige midt i al døden omkring dem, hvilket vil gøre det muligt for hele Guds folk at krydse over.

At de står fast midt i Jordan betyder også, at de vil stå fast på korset, døden for os selv, og alt hvad korset betyder for Guds folk. Det er, når Guds præster tager stilling til dette, at dødens vande begynder at blive flyde tilbage. Døden er vejen til at leve i Kristus, ligesom Paulus forklarede i:

2 Korintherbrev 4:7-12.
Men vi har denne skat i lerkar, for at magtens overvældende storhed må være af Gud og ikke fra os selv; vi er plaget på alle måder, men ikke knuste; forvirret, men ikke fortvivlet; forfulgt, men ikke forladt; slået ned, men ikke ødelagt; altid bærer Jesu død omkring i legemet, for at også Jesu liv må åbenbares i vort legeme. For vi, der lever, bliver bestandig overgivet til døden for Jesu skyld, for at også Jesu liv må åbenbares i vort dødelige kød. Så døden virker i os, men livet i dig.

Ligesom Johannes Døberen, den sidste i hans orden, var den største af dem på mange måder, vil den sidste ledelsesorden, der snart vil passere, være nogle af de største. Der er dog store forandringer, der er ved at finde sted i kirkens ledelse, og det vil medføre store forandringer i selve kirken. Den første vil være, at korset igen bliver centrum, og det kommende præstedømme vil tage stilling til det. De vil lede folket gennem deres dåb i Jordan, en sand indvielse til at dø for sig selv og leve for Herrens formål. De vil stå på korset, indtil døden er rullet tilbage "helt til Adam". Den mest grundlæggende konflikt er mellem liv og død, og de, der får livets magt, vil have opnået den ved deres egen død til sig selv, som Paulus forklarede i teksten ovenfor. Der kommer andre grundlæggende ændringer, som vi vil diskutere i detaljer i de kommende uger. Som Jesus, der gik over før os, sagde:

"Hvis nogen vil følge efter mig, så skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig. "For den, der vil redde sit liv, skal miste det; men den, der mister sit liv for min skyld, skal finde det (Matt 16:24-25).

Ugens Ord 33
OP