Indhold
Ugen's Ord 2004
2 Det Større Budskab
af Rick Joyner

I sidste uge diskuterede vi grundlaget for al sand åndelig dømmekraft. I denne uge, vil vi begynde vores studie af den mest berømte af alle de bibelske profetier om afslutningen af denne tidsalder i Mattæus 24, begynder vi straks at se, hvorfor det er så vigtigt at have dømmekraft.

Matt 24:3-5.
3. Da Han nu sad på Oliebjerget, kom Han's disciple hen til Ham, og mens de var alene med Ham, sagde de:
»Sig os, når skal dette ske? Og hvad er tegnet på dit komme og verdens ende?«
4. Da svarede Jesus og sagde til dem: »Agt vel på, at ikke nogen skal føre jer vild. [bedrager dig og fører dig ind i fejl]
5. Thi mange skal komme i mit navn [misbruge det, og tilegne styrken af det navn, der tilhører mig],
og sige: ‘Jeg er Kristus’;’ og de skal føre mange vild.

Mange har tolket dette til at betyde, at der ville komme mange, som ville hævde at være Kristus, og ville derfor vildlede mange, men det er ikke det, Han sagde her. Det, Han siger, er, at mange ville komme og sige, at Han, Jesus, i sandhed var Kristus, og alligevel ville de stadig være bedragere og vildlede mange. Dette har helt sikkert vist sig at være sandt gennem historien. Nogle af de mest djævelske gerninger i historien blev udført af dem, der hævdede at være kristne.

Det er også bemærkelsesværdigt, at dette er den første advarsel, Herren giver om tidens afslutning. Som det har vist sig sandt gennem historien, hørte mange åbenbart advarslen og troede ikke på alle, der kom og hævdede at være kristne. Selv i de mørkeste tider var der mange, som forblev trofaste mod Herren og ikke blev bedraget.

Nogle har svært ved at tro, at man kan hævde, at Jesus er Kristus og stadig være en bedrager på grund af det, Paulus skrev i 1 Korintherbrev 12:3, "... ingen kan sige: "Jesus er Herre", undtagen ved det Hellige. Ånd." Dette er sandt, men der er forskel på at kalde Ham "Herre" og at kalde Ham "Kristus." "Kristus" betyder "salvet" og mange kalder Ham "salvet" som ikke anerkender, at Han er Herren. Muslimer tror for eksempel, at Jesus var salvet, og endda en profet, men de tror ikke, at Han er Herre. At Han er Herre er det sande punkt for adskillelse. De fra mange andre religioner anser Jesus for at være blevet salvet som en lærer eller profet, men de anerkender Ham ikke som Guds søn eller som Herre. Det er, når Han bliver anerkendt som Herren, at vi ved, at Helligånden har åbenbaret Ham for den person.

Jesu Herredømme var det grundlæggende stridspunkt fra begyndelsen af denne tidsalder, og vil være det grundlæggende stridspunkt i slutningen af denne tidsalder. Dette er mere end blot at anerkende Ham som Frelser. At forstå korsets forsoning og anerkende den frelse, vi har gennem Ham, er afgørende for frelse. Imidlertid den fulde åbenbaring af Ham ved Helligånden går forbi korset til opstandelsen, og til hvor Han sidder nu – over alle magter og autoritet og herredømme. Jesus Kristus er Herre! Jesus Kristus er alles Herre. Han er kongernes Konge, Kongen over alle konger, der nogensinde har været eller nogensinde vil være.

Det er derfor, Han siger i vers 14 i denne store tale: "Og dette evangelium om riget skal forkyndes i hele verden til et vidnesbyrd for alle folkeslagene, og så skal enden komme." Gennem middelalderen var det evangelium, der blev forkyndt, grundlæggende kirkens evangelium, som forfremmede medlemskab af kirken som middel til frelse. Siden reformationen begyndte for mere end fem hundrede år siden, har det primære budskab, der går frem, været evangeliet om personlig frelse gennem personlig tro. Dette er bestemt "gode nyheder," hvilket er betydningen af ordet "evangelium," men det er stadig ikke den gode nyhed, som Herren sagde, skulle forkyndes i hele verden, før enden kom.

"Rigets evangelium" er endnu ikke blevet forkyndt i hele verden, og er faktisk næsten ikke blevet forkyndt nogen steder overhovedet. Som Herren sagde, skal dette ske, før enden kan komme. Så hvad er "rigets evangelium?"

Det er den gode nyhed, at Jesus er kongen over alle konger, at Han's rige vil komme til denne verden, og Han's vilje vil ske her, ligesom den sker i himlen. Dette er meget mere end blot en invitation til at "acceptere Jesus som Frelser," så vidunderligt som det er, men det er proklamationen af Jesus som konge - bøj knæ! Uanset om det er frivilligt eller ufrivilligt, vil alle knæ skal bøje sig for Ham.

Evangeliet om personlig frelse er bestemt for vidunderligt til nogensinde at kunne udtrykkes tilstrækkeligt. Vi vil for evigt takke Ham for vores frelse, og det vil ikke vare længe nok! Det er let at forstå, hvordan dette ville have en tendens til at overskygge næsten alt andet i det budskab, som vi præsenterer for verden. Men "rigets evangelium" er det ultimative budskab, som vi skal forkynde i denne verden, og det er endnu ikke blevet gjort.

"Rigets evangelium" er mere end blot personlig frelse – det er verdens frelse! Når Jesus kommer for at genoprette jorden, vil han fjerne al smerte og sorg. Løven vil lægge sig sammen med lammet, og børn vil lege med kobraer, og ingen vil skade nogen på hele jorden. Der er ingen filosofi, ingen lære om utopi, der er intet håb givet af nogen anden religion, som præsenterer et håb for fremtiden, som nogensinde kan måle sig med det løfte, som vi er blevet givet af "rigets evangelium." Det evangelium om Guds rige er grundlagt på erkendelsen af, hvem kongen er – Jesus Kristus! "Rigets evangelium" vil helt sikkert være forkyndelsen af ??hans autoritet og befalingen om at bøje knæ for ham, men det vil også være forkyndelsen af ??det mest herlige, vidunderlige håb, som verden nogensinde er blevet givet.

Dette mest strålende håb vil gå frem i de mørkeste tider, som verden nogensinde har kendt. Ligesom lovløsheden vokser til et punkt af anarki, vil den største autoritet af alle, Kongen frem for alle konger, tage sin plads i manges hjerter. Kontrasten mellem dem, der er i lovløshedens greb, og dem, der har loven skrevet i deres hjerter, vil være tydelig for alle.

Når Herren kommer, vil Han bruge Han's jernhånd til at knuse de oprørske nationer. Ja, der vil være nationer, der fortsætter med at gøre oprør selv i lyset af Han's herlighed og magt. Ligesom Farao så tåbeligt sendte sin hær i Det Røde Hav for at angribe Israel, selv efter den overvældende demonstration af Herrens magt, har menneskelig arrogance og tåbelighed vist sig at være fuldstændig irrationel hos mange. Men for de kloge og ydmyge, der bøjer knæ for Ham, vil Han's nåde, barmhjertighed og kærlighed vise sig at være endnu mere grænseløs.

På trods af endetidslæren som mange holder fast i, og den måde, mange har undervist på om Herrens genkomst, kommer Han ikke tilbage for at hævne sig. Han vil ødelægge dem, der er uforbederlige, men Han kommer ikke tilbage for at ødelægge - Han kommer igen af samme grund, som Han kom første gang - for at frelse. Han gik ikke til korset og led alt, hvad Han gjorde, for at Han kunne udfolde sin hævn, men for at Han kunne frelse og genoprette.

Det sande "rigets evangelium" vil gå ud i hele verden, før enden kan komme. Dette begynder meget snart.

Ugens Ord 3
OP