Indhold
Ugen's Ord 2004
17 Den Højeste Ære
af Rick Joyner

I sidste uge diskuterede vi, hvordan forfølgelse er en del af det trofaste kristne liv, og at vi bør være mere bekymrede, hvis vi ikke bliver forfulgt på en eller anden måde, fordi "alle, der ønsker at leve gudfrygtigt i Kristus Jesus, vil blive forfulgt" (2. Timoteus 3. :12). Selvom vi er sikre på at blive forfulgt, hvis vi lever et gudfrygtigt liv, ønsker vi ikke at være forfølgerne, og derfor må vi beslutte os for at adlyde:
Ef 4:28-32.
Lad intet usundt ord udgå fra din mund, men kun et ord, som er godt til opbyggelse efter øjeblikkets behov,
for at det kan give nåde til dem, der hører. Og bedrøv ikke Guds Helligånd, ved hvem du blev beseglet til forløsningens dag.
Lad al bitterhed og vrede og vrede og skrål og bagtalelse blive fjernet fra jer sammen med al ondskab.
Og vær venlige mod hinanden, ømhjertede, tilgivende hinanden, ligesom Gud i Kristus også har tilgivet jer.

Forfølgelse er tilladt af Gud for at drave os ind i hans rige. Det hjælper til at adskille os fra ønsket om at behage mennesker i stedet for Gud. Det hjælper os også til at fokusere vores hjerte på ting oppefra som er evige snarere end på de ting, der er jordiske og midlertidige. Det giver os en mulighed for at vokse i kærlighed, når vi lærer at elske dem, der ikke elsker os, men snarere forfølger os. Forfølgelse er en af de største muligheder, vi vil have på denne jord for at vokse ind i Herrens billede. Han blev forfulgt af netop dem, han kom for at frelse, ligesom vi vil blive af dem, som vi søger at føre til frelse. Som vi bliver fortalt i Filipperne 1:28-29, bør vi:

Vær på ingen måde bange for dine modstandere - hvilket er et tegn for ødelæggelse for dem, men på frelse for dig, og det også fra Gud.

For jer er det givet for Kristi skyld, ikke blot at tro på ham, men også at lide for hans skyld."

Paulus skrev, at dette var blevet "givet" til de troende. Har du tænkt på forfølgelse som en velsignelse og gave? Det er faktisk en af de største velsignelser, vi kan have i dette liv! Det kan være svært for nogle at acceptere, især når de gennemgår forfølgelsen, men det er en dyb sandhed. Få ting kan så hurtigt adskille os fra de ting i vores liv, der ikke er rentable, og føre os til de ting, der er, end forfølgelse. Der er få ting i dette liv, der kan bringe en større ære til Herren, hvilket er det højeste formål, som vi kan opnå i dette jordiske liv.

Som vi tidligere har diskuteret, har Satan siden syndefaldet pralet foran Guds trone. Hans pral er, at mennesket, kronen på Guds skabelse, den som Gud specifikt skabte til sit eget fællesskab og fornøjelse, valgte at gøre oprør mod Gud og tjene Djævelen, idet han elskede det onde mere end retfærdighed. Mennesket gjorde dette, selv når Gud havde placeret det i et perfekt miljø. Så Satans påstand er, at hvis selv Guds skabelse på kronen ikke vil tjene ham, men vælger det onde frem for det gode, hvorfor skulle resten af skabelsen så ikke gøre det samme?

Før udgangen af denne tidsalder vil Herren have et folk, som i de værste omgivelser, selv i de mørkeste tider, vil vælge retfærdighed frem for ondskab. Gennem dem vil det gode sejre over det onde og stå som et vidnesbyrd for alle tider om, at Guds godhed altid vil sejre. Dette er vores kald, og det er en primær grund til, at vi er på jorden på dette tidspunkt. Jo sværere det bliver at leve et retfærdigt liv, jo mere velsignede er vi, når vi gør det, og jo mere bliver vi en del af det evige vidnesbyrd om sandheden og retfærdigheden om Guds veje. Det er derfor, der blev sagt om apostlene, efter at rådet havde pisket dem:

Så de gik på vej fra Rådets og glædede sig over, at de var blevet anset for værdige til at lide skam for hans navn.

Og hver dag, i templet og fra hus til hus, fortsatte de med at undervise og prædike Jesus som Kristus (Ap.g. 5:41-42).

Dette må også være vores beslutning. Uanset hvilken forfølgelse eller skam vi er kaldet til at lide for Herrens navns skyld, vil vi betragte det som en af de største hæder, vi kan modtage her på denne jord. Vi må heller ikke lade det afholde os et øjeblik fra at prædike og undervise i Jesu navn.

At vi udsættes for modstand og forfølgelse er et af de mest grundlæggende beviser på, at vi truer mørkets rige. Satan angriber ikke dem, der ikke gør noget. Så vi tager dette som "et tegn på frelse", som Paulus kaldte det. De striber af forfølgelse, som vi modtager her på jorden, vil være vores ærestegn for evigt. Spild ikke din store mulighed for at tage dit kors op og lide skam for hans navns skyld, når det er påkrævet. Glæd dig over, at du er blevet anset for værdig til den største hæder.

Efterhånden som vi fortsætter mod slutningen af denne tidsalder, vil forfølgelsen tiltage. Tiden vil komme, hvor der ikke vil være noget sted at løbe fra forfølgelse på jorden. Det kan for en tid se ud som om, at kristendommen bliver besejret og udslettet fra jorden, når dette i virkeligheden vil være vores største mulighed, vores fineste time og det vidnesbyrd, der vil hjælpe med at bringe riget til denne jord.

Det kan virke som om jeg dvæler for længe ved dette ene emne, men for at komme igennem tiden foran os, bliver vi nødt til at have en vision om at udholde forfølgelse. Vi er nødt til lige nu at rette vores sind og hjerte mod Herren og beslutte os for, at vi aldrig vil gå på kompromis med vores overbevisning. For at være forberedt er vi nødt til at lære nu at gribe enhver lejlighed til at stå for evangeliets sandhed og betragte det som en ære at lide skam for hans navns skyld.

Hvis vi har bygget vores liv på et fast håb i ham, og ikke tingene i denne verden, har vi et rige, der ikke kan rokkes, og en glæde, der aldrig kan tages. Disse ting kommer for at afsløre alt i os, som ikke er bygget på hans rige, hans sandhed, og mere solidt etablere os på det, der er. Spild ikke disse store muligheder.

Ugens Ord 18
OP