Indhold
Ugen's Ord 2004
15 Døren til Opstandelseslivet
af Rick Joyner

Ved at bruge Herrens tale i Matthæus 24 om tegnene på tidens ende har vi undersøgt nogle få af de tilstande, som vi kan forvente vil udfolde sig. Igen studerer vi ikke kun tegnene for at kende dem, vi ønsker også at være forberedte på dem. Hvis vi forstår dem, vil vi forstå alt, hvad Herren tillader i vores liv.

Til dato har vi set den tiltagende racisme og ustabilitet, som er angivet fra skrifterne for at øges. For at hjælpe med at forberede os til disse kan vi forvente, at Herren tillader os at blive konfronteret med prøvelser på de samme områder, med voksende mangfoldighed og med fortsatte og dramatiske forandringer. Vores åndelige antenner bør være følsomme over for situationer, hvor Herren tillader os at blive placeret, hvilket vil kræve, at vi bedre kender dem, der er anderledes end os. Vi bør gribe disse muligheder for at vokse og være de fleksible vinsække, der kan rumme ny vin. Vi bør også være følsomme over for de situationer, der medfører ændringer i vores liv, og beslutte os for ligeledes at drage fordel af disse muligheder for at vokse.

Vi skal også huske på, at Herren kunne have taget sin autoritet og oprettet sit rige umiddelbart efter sin opstandelse. Grunden til, at han ikke gjorde dette, var at kalde et folk frem, som ville regere og regere sammen med ham og blive medarvinger og medlemmer af Guds husstand. Hele denne kirketid er "oplært til at regere." Af denne grund bør vi ikke forvente, at vores prøvelser er lette. Skriftens princip er jo mindre vanskelig end forberedelsen er, mindre betydningsfuld end formålet. Fordi vi kommer til de mest betydningsfulde tider, siden Herren selv vandrede på jorden, og han har os her af en grund, bør vi forvente, at vores træning er hård.

Jo sværere træningen er, jo bedre forberedelse. Vi må forstå, at vi ikke er her for at have et let, behageligt liv. Vi er her for at være forberedte og hjælpe med at forberede jorden til det kommende rige. Selvfølgelig giver Herren os hviletider, og en dag i de sværeste forhold med Herren er bedre end nogen dag uden ham. Alligevel skal vi have i vores grundlov, at vi som gode soldater altid er parate til at udholde strabadser og prøvelser og få det bedste ud af dem. Vi skal alligevel gennemgå dem, så hvorfor ikke få mest muligt ud af dem?

Selvfølgelig siger jeg alt dette for at forberede vores næste emne, som er fra det næste vers i Herrens tale om tidens ende::

Mattæus 24:9.
"Så vil de udlevere dig til trængsel og dræbe dig, og du vil blive hadet af alle folkeslag for mit navns skyld."

I Amerika, hvis du var "en god kristen" for 50 år siden, bragte det respekt, tillid og ære. Nu gør det én til et mål for hån og forfølgelse. At have en bibel liggende på dit skrivebord, eller at vise de ti bud, kan resultere i en retssag. Dem, der gives til umoral og homoseksualitet, har nu mere agtelse og respekt end kristne. Umoral og homoseksualitet studeres og fremmes i skolerne, mens selv omtalen af Gud i en bog nu kan få det til at blive forbudt. Elever kan frit forbande, ved at bruge selv de mest grusomme og stødende ord, men selv at nævne Gud kan få dem suspenderet eller udvist. Amerika har hurtigt og dybt vendt sig fra sine jødisk-kristne rødder, såvel som sit grundlag for moral og integritet, til at fremvise og omfavne næsten enhver form for umoral og tro, der nægter Gud og menneskers ansvar over for ham.

Jeg forsøger ikke at retfærdiggøre terrorisme i nogen form, men en af hovedårsagerne til, at Amerika og Vesten er så hadet af muslimer, er det moralske snavs og perversion, som vi nu eksporterer over hele verden gennem vores film og livsstil. Sådanne vil de ikke have på deres jord, og det er på mange måder forståeligt.

Grundlaget er lagt for en stor åndelig opvågning i Amerika og Europa. Alligevel kan vi forvente, at forfølgelsen af kristne ikke blot vil fortsætte, men øges. Herren tillader det til vores bedste! Overvej disse skriftsteder:

Derfor er vi blevet begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at ligesom Kristus blev oprejst fra de døde
ved Faderens herlighed, således skulle vi også vandre i et nyt liv.
For hvis vi er blevet forenet med ham i lighed med hans død,
vil vi bestemt også være i lighed med hans opstandelse (Rom 6:4-5).

Ånden vidner med vor ånd om, at vi er Guds børn, og hvis vi er børn, så også arvinger,
Guds arvinger og Kristi medarvinger, hvis vi i sandhed lider med ham, for at vi også kan blive herliggjort med ham. (Romerne 8:17).

For hvis vi døde med ham, skulle vi også leve med ham;
Hvis vi holder ud, skal vi også regere med ham... (2. Tim 2:11-12).

For at jeg må kende ham og kraften i hans opstandelse og fællesskabet med hans lidelser,idet jeg bliver formet efter hans død
for at jeg kan komme til opstandelsen fra de døde (Filipperne 3:10-11).

For jer er det givet for Kristi skyld, ikke blot at tro på ham, men også at lide for hans skyld (Filipperne 1:29).

Vi bør altid takke Gud for jer, brødre, som det kun er passende, fordi jeres tro er meget udvidet,
og hver enkelt af jers kærlighed til hinanden bliver stadig større;
derfor taler vi selv stolte om jer blandt Guds menigheder for jeres udholdenhed og tro
midt i alle jeres forfølgelser og trængsler, som I udholder. Dette er en klar indikation af Guds retfærdige dom,
så du kan blive betragtet som værdige til Guds rige, som du virkelig lider for (2. Tessalonikerbrevet 1:3-5).

Vi er plaget på alle måder, men ikke knuste; forvirret, men ikke fortvivlet; forfulgt, men ikke forladt; slået ned,
men ikke ødelagt; altid bærer Jesu død omkring i legemet, for at også Jesu liv må åbenbares i vort legeme.
For vi, der lever, bliver hele tiden overgivet til døden for Jesu skyld, for at Jesu liv også må blive åbenbaret i vort dødelige kød
(2 Korintherbrev 4:8-11).

Dette er blot nogle få af skrifterne, som gør det klart, at hvis vi skal tage del i hans liv, skal vi også tage del i hans død. I det første århundrede troede nogle af folket, at hvis de ville omskære deres kød, ville de stå ret med Gud. Men som apostlene lærte, var dette blot et ritual, der skulle symbolisere, at han kræver omskæring af vores hjerter. Nogle i dag peger på dagen for deres dåb som den dag, hvor de døde sammen med Jesus og genopstod. Vanddåb er vigtig, men det er også kun et ritual, der skal symbolisere forpligtelsen til at give vores liv til for ham.

Ethvert ritual i vores tro er netop det - et ritual, der er beregnet til at symbolisere en forpligtelse, som den åndelige virkelighed taler om. Vanddåb var et ritual, der skulle symbolisere en sand forpligtelse til at give vores liv til for ham, så vi også kan blive opdraget med ham. I Kristus må vi dø for at leve. Herren Jesus selv vidnede:

Hvis nogen vil følge efter mig, så skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig.
Thi den, der vil redde sit liv, skal miste det; men den, der mister sit liv for min skyld, skal finde det
(Matt 16:24-25).

Sand kristendom er et liv med daglige ofre. Sande kristne dør dagligt for deres egne ønsker for at give sig selv til Herrens hensigter. Sande kristne er også klar til at give deres liv til for evangeliets skyld, når det måtte være påkrævet. Enhver anden lære er et falsk evangelium og en fjende af korset. Døden adskiller de ting, der er naturlige, fra de ting, der er åndelige. For at få en opstandelse skal der først være en død. Hvis vi ønsker at vandre i Jesu opstandelsesliv, skal vi være villige til at give vores liv til for ham, og vi skal gribe enhver mulighed for at gøre det.

Ugens Ord 16
OP