Indhold
Ugen's Ord 2003
8 Kvindens Høje Kald.
af Rick Joyner

I denne uge fortsætter vi vores stusie med et af de mere problematiske vers i dette brev for moderne tid:

Ef. 5:22-24.
22 Hustru, underordne dig selv under din ægtemand som [en tjeneste] under Herren;
Ef. v:22-6:9. jfr. Kol. 3:18-4:1. 1 Pet. 2:18-3:7. 1 Mos. 3:16. 1 Kor. 14:34. 1 Tim. 2:11f. Titus 2:5.
23. For en mand er leder og hoved for sin hustrus, ligesom Kristus er kirkens, menighedens hoved og leder, Han er Han's legemes frelser.
Ef. 1:22-23, 4:15. 1 Kor. 11:3.1Joh. 4:14. MENIGHED (Ef. 5:23-24), 5:25-27.
24. Ja, ligesom kirken er underlagt Kristus, således bør hustruer være underlagt deres mænd i alt
[respekteret for både deres position som beskytter og deres ansvar over for Gud som leder af huset].
Kol. 3:18.

For dem, hvis sind er blevet formet mere af verden end af Ånden, betragtes dette som en af de mest sexistiske tekster i Bibelen. Men for det fornyede sind, der er åndelig og ikke kødelig, er det en af de mere befriende tekster i Bibelen for kvinder. Hvordan kan det være?

For det første må vi forstå, at Gud gjorde mænd og kvinder forskellige til at have forskellige roller. Et af de mest samordnede angreb fra djævelen i vores tid er at forsøge at udviske forskellen mellem mænd og kvinder, så ingen af dem kan være, som Gud har skabt dem til at være. Alligevel startede Herren Jesus og apostlene den første sande kvindefrigørelsesbevægelse på jorden og ophøjede kvinders rolle langt ud over nogen tidligere uden hensyn for tiden. Gud ønsker stadig, at kvinder skal være langt mere frigjorte, end nogen moderne kvindebefrielsesbevægelse endnu har forestillet sig.

2 Kor. 3:17 siger: "...hvor Herrens Ånd er, der er frihed." Vi vil aldrig kende større frihed end at være den, Gud skabte os til at være. Imidlertid kan den måde, verden opfatter frihed og Åndens sande frihed på, være meget forskellig. Ligesom et tog måske ønsker at være fri af sine spor for at vandre hen over landskabet, ville det hurtigt hænge fast, ude af stand til at køre nogen steder. De spor, der synes at begrænse og binde det, er det, der virkelig gør toget frit til at være, hvad det er skabt til at være. Vi er meget ens. Der er ingen større frihed end at kende de grænser, som Gud har sat for os, så vi frit kan bevæge os inden for dem med stor tillid.

Vi må også erkende, at åndelig autoritet er meget større end autoritet, der udøves med hensyn til spørgsmål i dette liv. I Det Gamle Testamente var der en adskillelse af kongens verdslige autoritet fra præstedømmets åndelige autoritet, og de skal stadig adskilles på mange måder. En kvinde, der er befriet for den verdslige autoritet over hjemmet, kan få større åndelig autoritet, som kan udrette meget mere.

En af de ødelæggende lære der dukkede op i nogle bevægelser i løbet af halvfjerdserne, var, at manden var "præsten" i sit hjem. Alle troende er kaldet til at være præster, hvilket omfatter både mænd og kvinder. Faktisk har kvinder generelt en tendens til at være meget bedre forbedere og præster i hjemmet, end mændene. Da denne lære blev cirkuleret, var den ødelæggende for præstedømmets effektive tjeneste, ikke kun i hjemmet, men også i kirken. En bedre lære der burde have cirkuleret ville være, at kvinden er hjemmets præst, og manden er overhovedet, men sammen udgør de hjemmets tjeneste, som Gud ønsker det. Dette er heller ikke helt nøjagtigt, men det er bedre end det forrige.

Der er få større demonstrationer af Guds nåde, tro på Gud og majestæten af ??det menneske, der blev skabt i Guds billede, end en gudfrygtig, feminin, underdanig kvinde. "Underordelse" er et af de ord, som djævelen ligeledes har arbejdet på overarbejde for at fordreje, fordi det er en så stærk demonstration af både nåde og sand autoritet i ens liv. Der har helt sikkert været, og bliver ved med at være, mange yderpunkter i anvendelsen af dette ord, og på grund af dette er mange gået til den modsatte yderlighed af lovløshed. Vi skal huske på, at der er en grøft på hver side af livets vej.

Underordelse er på mange måder en af de største demonstrationer af tro. En gudfrygtig kvinde, som er underordnet en gudfrygtig ægtemand, er et af de store eksempler på det forhold, som kirken er kaldet til at have med Herren. En gudfrygtig kvinde, som er underordnet en ugudelig ægtemand, kan være en endnu større demonstration af tro, og kan ved dette være et af de mest magtfulde midler til at vinde ikke kun sin mand, men også andre. Dette betyder ikke, at en gudfrygtig kvinde skal underordne sig ting, der er ugudelige eller ulovlige. Men selv når hun gør modstand, hvis det sker med respekt for hendes mand, og ikke i en oprørsk ånd, vil det være et stærkt middel til overbevisning.

En anden misforståelse for vores tekst i denne uge er, at den sætter alle kvinder under alle mænd. Denne tekst handler om familien og hjemmet, og skal ikke tolkes til at dække noget andet forhold. Vi skal også huske på, at i Kristus er de, der er i autoritet i enhver situation, som tjenere, ikke mestre, der bare hersker over andres vilje. At have autoritet i Herren gør én ikke vigtigere, det gør én til en større tjener, mens man er mere ansvarlig med myndighed. Der kan ikke være noget ansvar uden autoritet. Imidlertid udøves myndighed i Herren af hensyn til dem, der er underlagt den, ikke for dem, der har myndighed.

Der er grundlæggende to slags autoriteter – dem, der bruger deres autoritet og folket til deres egne egoistiske formål, og dem, der bruger deres autoritet og giver sig selv for folkets skyld. Kristen autoritet er altid det sidste. Alligevel er autoritet stadig autoritet – retten og evnen til at udøve dets vilje.

Hvis manden ikke er hjemmets overhoved, der bærer autoriteten og det sidste ord i forhold vedrørende familien - er denne familie ude af drift. Men hvis manden ikke elsker sin kone, som Kristus elskede kirken, så er hjemmet stadig ude af drift.

Hvor efterlader dette familier, hvor faderen ikke længere er til stede? Herren Jesus selv er svaret på ethvert menneskeligt problem, og Han's nåde er tilstrækkelig til enhver situation. Som Salme 68:5 erklærer: "En faderløses fader og enkernes dommer er Gud i Han's hellige bolig." Den måde, Herren ønsker at sørge for sådanne behov, er gennem "Han's hellige bolig", som er kirken.

Der er meget mere i dette emne, end vi kunne dække i dette korte ord for ugen. Det kan have efterladt dig med flere spørgsmål end svar på den måde, jeg har omtalt dette på, hvilket faktisk var en del af min hensigt. Svarene på dette spørgsmål er rigtige, sande og perfekte, når Guds råd bliver fundet. Verden kaster også et væld af sine svar og filosofier på emnet, og resultatet har været et utrætteligt angreb på familieforhold og ødelæggelsen af skarer af familier. Hvis vi skal være med til at forberede rigets komme i stedet for djævelens strategi om at ødelægge, hvad enten vi er manden eller hustruen, skal vi huske formaningen i:

Mark. 8:34-36
34. Og Han tilkaldte folkeskaren tillige med sine disciple og sagde til dem: »Hvis nogen vil gå i mit spor, skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig!
Matt. 10:38f, 16:24ff. Luk. 14:27.DISCIPLE (Mark. 8:34-9:1), 16:14ff.
35. Thi den, som vil frelse sit liv, skal miste det; men den, som mister sit liv for min og evangeliets skyld, han skal frelse det.
Luk. 17:33. Joh. 12:25.
36. Thi hvad gavner det et menneske at vinde den hele verden og at bøde med sin sjæl?

I denne uge beskæftiger vi os med teksten om hustruen. I næste uge skal vi handle med manden. Ægteskabsforholdet vil næsten helt sikkert være enten himlen eller helvede. Du kan være sikker på én ting – Herren prøver ikke bare at ændre dig – Han forsøger at dræbe dig! En af de primære måder, Han har valgt at opnå dette på, er ægteskabet. Dit ægteskab kan være himlen på jorden, hvis du bare vil dø og give afkald på dit selvliv for at tjene din ægtefælle. Det vil være et helvede, hvis du søger at redde dit selvliv i dit ægteskab, og det vil sandsynligvis ikke overleve længe under det moderne pres og stress, som det skal bestå.

Ugens Ord 9
OP