Indhold
Ugen's Ord 2003
5 Musik og Det Åndelige Sind.
af Rick Joyner

I denne uge fortsætter vi vores studie med:

Ef. 5:19.
19 Tal til hinanden med salmer og hymner og åndelige sange og synger og spiller melodier i dit hjerte for Herren
Sal. 33:2-3. Kol. 3:16f. ÅNDELIG Kol. 1:9.

Musik er blevet kaldt det eneste universelle sprog. Det kan nemlig gå ud over sindet at røre ved hjertet, følelserne og derfor kommunikere på andet end sprog. Musik er et af de mest magtfulde medier på jorden, og djævelen har draget stor fordel af det. Musik tilhører dog Herren, ikke djævelen, og det er et af vores vigtige mandater at genvinde musikken til riget.

En anden af djævelens største sejre over kristne har været at fremme lærer, der får dem til at tro, at Gud ikke ønsker at bevæge dem gennem deres følelser, men kun gennem deres vilje. Det er rigtigt, at Han ønsker, at vi skal have en vilje, der er stærk og beslutsom til at vandre i retfærdighed og gøre Han's vilje, men der er meget mere i det kristne liv end blot lydighed – der er tilbedelse, og tilbedelse er dybt følelsesladet.

Hvordan ville du have det, hvis din ægtefælle kom hen til dig og sagde: "Kære, jeg føler ikke noget for dig, men jeg elsker dig af lydighed mod Herren." Hvordan føler Herren det, når vi synger sange for Ham uden følelser? At gøre det må være den ultimative demonstration af en sjæl, der i bedste fald er grebet af den laodikeiske lunkenhed.

Lydighed kommer fra viljen, men tilbedelse kommer fra hjertet, følelserne. Det er derfor, Herren sagde i Joh 4:24: "Gud er Ånd, og de, der tilbeder Ham, skal tilbede i Ånd og Sandhed." Hvis vores tilbedelse er blottet for følelser, er det mindre end spild af tid – det er hykleri.

Så hvordan taler vi til hinanden i salmer, salmer og åndelige sange? Betyder det, at når vi møder hinanden på gaden, skal vi synge vores samtaler for hinanden? Jeg tror ikke, det var det, apostelen mente. Dette er et direktiv om at sætte budskaber i sang. På denne måde kan budskabet berøre hjertet såvel som sindet og derfor gå meget dybere. Det er derfor, de store salmer er dem, der forkynder troens store sandheder. Nogle har en dyb og kraftfuld teologi, andre stor lære, der opbygger dem, der synger dem. De store kristne sange er dem, der også har dybde af indhold i deres ord.

Vi må også erkende, at dette vers ikke kun formaner os til at synge for Herren, men også for Han's folk. En af de måder, vi tilbeder eller tjener Herren på, er ved at tjene Han's familie, kirken. Da Herren først begyndte at give vores tilbedelsesledere på MorningStar en ny retning for vores musik, vidste vi ikke, hvad vi skulle kalde det. De fleste af vores sange var opfordringer til kirken om at stå for sandhed og retfærdighed og modstå de onde fæstningsværker der fanger så mange af Herrens folk. Nogle mente, at al tilbedelse skulle vække en tilbedelse af Herren og fremme intimitet med Ham, og de kunne ikke lide vores musik, som vi forstod. Men vi har brugt mange år på at lægge vores tilbedelsesgrundlag og forståelse, at Herren har ledt os på denne måde.

Ligesom kong David var en af de største tilbedere i Skriften, såvel som en af de største krigere, fik vi at vide, at for os var det nu tid til krig. Vi begyndte endelig at kalde vores musik krigsskib i stedet for tilbedelse. De fleste af sangene var ikke den slags, der trak dig ind i dyb intimitet med Herren, men snarere indgydte en beslutning om at stå for sandhed og retfærdighed og mod vor tids store ondskaber. Siden dengang har vi været igennem forskellige stadier i vores musik, men der er stadig en kamplyst i både rytmen og ordene til vores musik. Selv de sange, der er beregnet til at fremme intimitet med Herren, har en tendens til at være aggressive over for dem. Disse er født ud af et fællesskab af mennesker, der aggressivt forfølger Herren og Han's rige. Der er andre kirker og tjenester der taler andre ting gennem deres salmer og salmer, som er deres budskab, og det er rigtigt for dem, fordi det afspejler, hvem de er.

Når jeg rejser for at tale i en kirke eller tjeneste, ved jeg ofte ikke, hvad mit budskab til dem vil være, før jeg hører deres gudstjeneste. Jeg kan ofte se på de sange, de synger, hvad Herren gør i dem på det tidspunkt. Sådan er det ikke altid, men det vil det normalt være, hvis der er harmoni mellem gudstjenestelederen og det, der foregår i kirkens legeme. På denne måde forsøger jeg at skelne, hvad Herren gør i kirken, så jeg vil kun plante frø, som jeg ved, vil blive vandet, eller vandet den sæd der allerede er blevet plantet. Mit mål er aldrig kun at have et godt budskab, men et relevant budskab, der bærer frugt.

På samme måde kan vi fortælle meget om, hvor verden er på vej hen af den populære musik. På den måde kan vi også til tider skelne djævelens planer. Vi kan også skelne, at nogle gange taler Herren til verden gennem verdslig musik, og på den måde kan vi fortælle, hvad Han forsøger at gøre og sige til dem, der ikke kender Ham.

Den afgørende faktor er, at sange er åndelige og et stærkt medie til at kommunikere. Kirken skal lære at bruge disse medier dygtigt.

Ugens Ord 6
OP