Indhold
Ugen's Ord 2003
39 Forbered Vejen.
af Rick Joyner

Hvis vi skal forstå de bibelske profetier om tidens afslutning, er vi nødt til at forstå visse principper. Vi har studeret nogle af disse i forhold til retfærdighed og ret, og hvordan de har aktuelle anvendelser. Før vi fortsætter, er der et andet grundlæggende princip, som vi skal huske på og i vores vision, for at fungere som et kompas til at navigere os gennem alt, hvad vi skal studere.

Det første princip er at holde vores opmærksomhed og fokusere på, hvad Kristus vil gøre, ikke hvad antikrist vil gøre. Der er nogle ting, vi skal forstå om antikrist. Vi ønsker ikke at være uvidende om djævelens planer, ligesom Skriften lærer os. Men hvis vi bliver alt for fokuserede på antikristen og hans formål, vil de aflede os fra en sand forståelse af tiden. Hvad antikrist gør, er sideshowet, ikke hovedbegivenheden. Hvis vi bruger for meget tid i sideshowet, er vi sikre på at gå glip af hovedbegivenheden.

Hovedbegivenheden er, hvad Herren gør for at forberede Han's kommende rige. Det er det, vi gerne vil se, og det er det, vi gerne vil være en del af. Det vil kun være i lyset af hovedbegivenheden, at vi klart vil kunne se, hvad djævelen eller antikristen gør eller har gjort. Alt, hvad djævelen gør, er et forsøg på at imødegå Guds hensigter.

Vi ønsker også at huske på princippet i 2 Korintherbrev 3:18: "Men vi alle, med utilsløret ansigt, der ser Herrens herlighed som i et spejl, bliver forvandlet til det samme billede fra herlighed til herlighed, ligesom fra Herren, Ånden." For at forenkle det her nævnte princip, vil vi blive som det, vi ser. Vores mål er at blive Kristus lig, hvilket vi gør ved at se Ham. De, der bliver alt for fokuserede på djævelen eller antikristen, begynder uundgåeligt at påtage sig hans natur og bliver brødrenes anklagere.

Nu er nøgleordet her ikke at være "overdrevent fokuseret" på djævelen og hans formål. Der er nogle ting, vi har brug for at forstå, ellers ville de ikke stå i skrifterne. Imidlertid faldt en tredjedel af englene, eller budbringerne. To tredjedele af englene faldt ikke. Det betyder, at de gode engle overgår de dårlige med to til én (for ikke at nævne det faktum, at Gud i sig selv er flere end dem alle!). Min pointe er, at jeg i mine studier af endetiden forsøger at vie mindst dobbelt så meget opmærksomhed på, hvad Gud gør, i stedet for hvad djævelen gør.

Jeg tror også, at det ville kræve mange bind at lave et omfattende studium af profetierne vedrørende slutningen af denne tidsalder. Derfor er det, vi kommer til at dække i denne undersøgelse, de vigtigste nøgler til at forstå de kommende tider. Jeg ser disse hovedpunkter som de fire kardinalpunkter i et kompas - øst, vest, nord og syd. Når vi ved, hvor disse fire punkter er placeret, kan vi nemmere navigere til punkterne imellem. At navigere betyder, at vi prøver at komme et sted hen.

Et hovedpoint, vi skal huske på, er: Hvor skal vi hen? Svaret på det spørgsmål er - Riget. Dette er ikke kun afslutningen på denne tidsalder, men begyndelsen på den kommende tidsalder, hvor vores Konge skal herske over jorden. Han kommer for at oprette Han's rige, og vi er Han's agenter til at berede vejen for det. Vores formål er at gøre Han's vej lige og at forkynde evangeliet om riget i hele verden som forberedelse til Han's komme.

Vi begyndte dette studie med en kort tale om »fundamentet af Han's trone, retfærdighed og ret« (se Salme 97:2). Vores opmærksomhed har været lidt mere på retfærdighed, fordi det så sjældent bliver behandlet i kirken. Der er nogle aktuelle begivenheder, som vedrører retfærdighed, som jeg føler kan vise sig at være tragiske for min egen nation, USA.

Vi vil dække mere i forhold til dette, men lad os først igen se på Missionsbefalingen, som klart og kortfattet erklærer formålet med vores rejse. Dette findes i:

Matthæus 28:18-20: 18. Da trådte Jesus frem, talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i Himmelen og på jorden.
Matt. 11:27. Joh. 3:35, 17:2. Ef. 1:20ff. Hebr. 2:8. HIMMEL Luk. 2:15.
19. Gå derfor hen og gør alle nationer [hjælpe folk til at lære af mig, tro på mig, og adlyde mine Ord] til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn,
Matt. 24:14. Mark. 16:15 f. Luk. 24:47. Ap.g. 1:8, 2:38.
20. og idet I lærer dem at holde alt det, som Jeg har befalet jer. Og se, Jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«
Matt. 18:20. Joh. 14:18,23.

Lad os kort se på hovedpunkterne i denne kommission: 1 Al myndighed er blevet givet til Jesus i både himmel og jord.
2 På grund af dette skal vi gå og gøre disciple, ikke kun omvendte.
3 Vi skal gøre nationer til disciple, ikke kun enkeltpersoner.
4 Disciple er elever, og vi gør dem til disciple ved at undervise dem.
5 Discipelskab begynder med dåben, som er forpligtelsen til at dø med Ham fra vores gamle jeg, så vi også kan vandre i et nyt liv.
6 Discipelskabet fortsætter med at lære dem at overholde "alt," hvad Han befalede.
7 Dette er, hvad vi skal gøre indtil slutningen af tidsalderen.

Grunden til, at vi ønsker at forstå tiden er, så vi kan forstå vores eget formål med dem. Med Missionsbefalingen, er vores arbejde bestemt beskrevet for os. Vores mål bør være at høre de store ord på den store dag, hvor Herren vil dømme verden, "Godt gået gode og tro tjener" (Matt 25:21), fordi vi opfyldte Han's hensigt i vores generation. At gøre Han's vilje er grunden til, at vi er på jorden på dette tidspunkt.

Enhver kristen har en rolle at spille i at bane vejen for Herren. En mægtig kraft af apostle, profeter, evangelister, præster og lærere er ved at blive forberedt til disse tider. De gerninger, som Herren gjorde, og endnu større gerninger, vil blive givet til dem for at opfylde dette store formål. Der mobiliseres en hær, som verden aldrig har set. Inden enden kommer, vil hele verden have set dem og hørt deres budskab. Dette er for at give alle mulighed for at forberede sig på det kommende rige.

Hvis vi er kristne, så har vi sluttet os til denne store hær. Vi tilhører ikke længere os selv, og vi lever ikke længere for os selv, men for Ham. Vi er korsets soldater. Lad os ikke spilde en eneste dag med at lære at bruge de våben og rustninger, som vi har fået til dette formål. Vi skal især slibe "Åndens sværd," som er Guds ord, som er blevet givet til os. Vi får alle en chance for at bruge det.

Ugens Ord 40
OP