Indhold
Ugen's Ord 2003
30 Vogteren.
af Rick Joyner

I denne uge vil vi fortsætte vores overvejelse af:

Ef. 6:18.
Bed altid med al bøn og andragende bed [specifikke anmodninger] på alle tidspunkter [enhver lejlighed, og til enhver tid], bed i Ånden, og vær årvågne dertil med stadig udholdenhed og bøn for alle de hellige, [[e]Guds indviede folk].
Matt. 24:42, 25:13. Luk. 18:1. Rom. 12:12. Kol.4:2. 1 Tess. 5:17. Judas v:20. BØN (Ef. 6:18-19), Fil.4:6. HELLIGE ÅND Fil. 1:19.

Tænk et øjeblik, hvor radikalt vores liv ville blive forvandlet, hvis al den tid og energi, vi spildte på forfængelig fantasi, blev forvandlet til fokuseret bøn? Det er det, apostelen appellerer til i dette vers, og det bør være et primært mål for enhver troende at bede i Ånden til enhver tid.

Og Paulus fortsætter med at sige: "Med dette for øje, vær på vagt med al udholdenhed." En af betegnelserne på en profet i Det Gamle Testamente var "vogteren." Det var vogterens opgave at være vågen og skarpsindig. Det var også vogterens opgave at bede, som vi ser i sådanne skrifter som:

Esajas 62:6-7.
6 Jeg sætter vægtere på dine mure, Jerusalem; ingen sinde bag eller nat skal de tie. I, som minder Herren, und jer ej ro
7 og lad Ham ikke i ro, før Han bygger Jerusalem, før Han får gjort Jerusalem til pris på jorden.

Da jeg var i militæret, havde vi militærpoliti og andre, hvis opgave det var at være på vagt hele tiden. Alle skulle dog stå vagt på aftalte tidspunkter, uanset hvad hans job var. Alle var uddannet til at stå vagt og vidste, at en af de værste forseelser var at sove mens de var på vagt. Mange menneskers liv var afhængige af, at vagterne holdt sig vågne. I tider med krig kunne en vagt, der sov mens han var på vagt, bringe hele nationen i fare. Derfor var straffen for en sådan forsømmelse strengest. Vi bør tage dette kald til at være vogter for vores tid med samme alvor.

Der er nogle, hvis kald er at være vogter på murene i deres kirke, tjeneste eller by. Dette er dog noget, som enhver troende bør trænes i, og alle bør være engageret i vagten i en eller anden grad. Uanset om det er vores primære kald i Herren, eller om vi bare bliver kaldet til at gøre det under rotationer, bør det være noget, vi tager med største alvor. Vi vil ikke vide før i evigheden, hvor mange af djævelens angreb, der virkede, fordi de, der blev kaldt til at våge, sov.

Selvfølgelig sover Gud aldrig, men den modne troende forstår delegeret autoritet – Gud har delegeret autoritet til os, og Han vil ikke gribe ind, medmindre Han bliver bedt om det. Djævelen kan ikke få et skud ind, mens Gud ikke ser, men Gud vil lade ham ramme os, hvis vi er uansvarlige. Dette er en af måderne, hvorpå Herren modner os, så Han kan betro os mere autoritet.

Fordi tjenester har autoristets områder, skal vi for at være en effektiv vogter kende vores autoristet område. Hvis en infanterist i hæren bliver opfordret til at være vagt på en forpost linje i skyttegravene, men han bliver ved med at prøve at se, hvad der foregår i hele krigen, kunne fjenden højst sandsynligt snige sig ind på ham. Jeg værdsætter den amerikanske militærdoktrin, hvor de forsøger at holde alle deres mænd generelt informeret om, hvad der sker. Det er dog ikke godt for en korporal at være alt for bekymret over krigens overordnede strategi.

Hvis Herren har gjort os til vogter for en hjemmegruppe, er vi nødt til at tage dette alvorligt. Det er godt at have et generelt billede af, hvad der foregår i hele kirken, og at bede for andre ting også, men vi skal fokusere på vores autoritet, hvis vi skal være ordentligt på vagt for det. De, der er trofaste på et niveau, vil sandsynligvis blive forfremmet til større autoritet. Der er et tidspunkt, hvor du er kaldet til at være vagt for en bevægelse, eller endda hele kirken. På dette tidspunkt kan du virkelig ikke bruge for meget tid på at bede for enkeltpersoner uden at blive holdt borte fra dit hovedformål.

I det vers, vi har studeret i de sidste to uger, opfordrer Paulus os til at bede til enhver tid for alle de hellige. Dette er en passende bøn for alle troende. Det er rigtigt, at vi skal bevare vores vision for alle Guds folk og bede for dem. Der er dog en anden måde, hvorpå vi også bør tage dette. Vi er kaldet til at bede for mennesker, ikke kun steder, begivenheder, programmer osv. Vi må aldrig glemme, at én person i enhed med Gud er den mest magtfulde kraft på jorden. Derfor bør vi altid holde vores bønner og vores tjeneste fokuseret på mennesker.

Ugens Ord 31
OP