Indhold
Ugen's Ord 2003
1 Være i Lyset.
af Rick Joyner

Vores tekst for denne uge er:

Ef. 5:11-12.
11 Tag ikke del i, og hav ingen fællesskab med de frugtesløse [værdiløse og uproduktive] gerninger og virksomheder af mørket [Satans rige], men i stedet [lad dit liv være i modsætning, for at] afsløre og straffe og dømme dem [ved at bevise personlig integritet, moralske mod og guddommelig karakter].
Rom. 13:12. 1 Kor. 5:8-11. 2Kor. 6:14. 1 Tim. 5:20. ONDE GERNINGER Kol. 1:21.
12. For det er en skam, selv at tale om eller nævne de ting, som [sådanne mennesker] praktisere i hemmelighed,
Rom. 1:24ff.

At nægte at deltage i mørkets gerninger kan være svært nok for kristne, men at gå til næste niveau og afsløre dem er en æreskodeks, som meget få har kunnet leve efter. Det er svært at vide, hvor grænsen går mellem en kritisk person med en religiøs ånd, som forsøger at finde ud af, hvad alle andre gør forkert, og standpunktet for sandhed og retfærdighed, som burde være enhver kristens grundlov. Dette er et vigtigt spørgsmål, som vil blive endnu mere, efterhånden som den ultimative konflikt mellem lys og mørke udfolder sig.

Så hvordan ved vi, hvor grænsen er? For det første er svaret ikke en formel, vi søger, men snarere en Person, vi søger at følge – Helligånden. Når vi kommer til at kende og elske Helligånden, vil vi lære at kende og elske sand hellighed, fordi det er Han's grundlæggende natur. Når vi begynder at opfatte sand hellighed, ikke den forfalskning, der er rodfæstet i en religiøs ånd, vil hellighed blive vores hjertes ønske. Ægte hellighed vil, når den demonstreres med den nåde og værdighed, der er iboende i det sande, tiltrække andre, ikke frastøde dem.

I Salme 29:2 får vi at vide at "...tilbede Herren i hellighedens skønhed." Der er en skønhed, værdighed og ædelhed over for sand hellighed, der gør det til en af de mest overbevisende nådegaver på jorden. Når vi begynder at vandre i sand hellighed, vil andre blive tiltrukket af dens skønhed og ædelhed, idet de bliver overbevist om, at det er den måde, som de også blev skabt til at leve på.

I modsætning til hellighedens skønhed er der en stivhed, hårdhed og stolthed knyttet til den falske hellighed, som er den religiøse ånd og er grim og frastødende. Dette er grunden til, at Jesus, den mest hellige person, der nogensinde har vandret på jorden, tiltrak selv nogle af de værste syndere og frastødte kun dem, der levede efter den falske religiøse ånd, uretfærdige politiske ambitioner eller økonomisk grådighed. De, der er fanget i disse åndelige åg, vil modstå sandheden, og vi bør ikke blive overrasket, når de gør det. Faktisk bør vi tage deres modstand som en opmuntring.

Da Jesus vandrede på jorden, trak han syndere til sig, og alligevel overbeviste Han dem om deres synd. Det er interessant, at Han normalt gjorde dette ved først at tilgive dem og ofte helbrede dem for de lidelser, der var resultatet af deres synd. For at være effektive til at overbevise syndere om synd har vi brug for barmhjertighed, nåde og medfølelse, hvilket er et kendetegn for den hellighed, der er resultatet af nåde, og ikke vores egne gerninger. Fordi vi er blevet tilgivet og forandret, kan vi have medfølelse med andre og vil være tilbøjelige til at søge deres helbredelse og genoprettelse frem for deres fordømmelse. Guds barmhjertighed og nåde kan være langt mere overbevisende end trusler om dom. Det er derfor, vi får at vide i:


Rom. 2:3-4.
3 Og du tror dette, menneske! som dømmer og fordømmer dem, der praktiserer sådanne ting, og alligevel gøre det samme selv, at du vil slippe [undvige Han's dom] for Guds dom?
4 Eller ringeagter du Han's godheds og overbærenheds og langmodigheds rigdom; [som tilbageholder Han's vrede]? Er du uvidende om og véd [faktisk] ikke, at Guds godhed leder dig til omvendelse [dvs. at ændre dit indre selv, din gamle måde at tænke på - og søge Han's formål med dit liv]?
Luk. 24:47. 2 Pet. 3:9,15. Åb. 2:21. OMVENDELSE 2 Kor. 3:16.

Sand omvendelse begynder næsten altid med erkendelsen af Guds kærlighed og barmhjertighed. Dette er imidlertid resultatet af, at vi har taget fat på den dom, vi fortjener, og den pris, som Jesus betalte for vores frelse. Vi kan ikke rigtig forstå Han's venlighed, før vi indser, hvor onde vi er, og hvor meget Han stadig elsker os. Så den standard, der frembringer sand omvendelse, er en kompromisløs standard for Han's retfærdighed, som er korset, den mest dybtgående og overbevisende demonstration af Guds kærlighed og barmhjertighed, fordi Han satte sit eget liv til for vores frelse.

Ugens Ord 2
OP