Indhold
Ugen's Ord 2002
52 Velbehageligt For Herren.
af Rick Joyner

Vores tekst for denne uge er:

Ef. 5:10.
10 vælg hvad der er velbehageligt, en fryd for Herren.
[Lad dit liv være konstant bevis for, hvad der er mest acceptabelt for Ham og udtrykker taknemmelighed til Gud for din frelse].
Rom. 12:2. PRØVE 1 Tess. 2:4.

Denne enkle udtalelse omfatter menneskets højeste og mest ædle formål. Der er intet, vi nogensinde kan gøre, der er vigtigere, stærkere, mere frugtbart og har en længerevarende indflydelse på verden end at leve vores liv, så vi behager Herren.

Der er en grund til, at vi kaldes mennesker "skabninger" snarere end menneskelige "gerninger." Vores højeste kald er at være som Kristus – ikke bare gøre ting for Ham. Derfor bør den højeste, vigtigste hengivenhed være at være mere som Ham hver dag. Det, vi bliver, er vigtigere end det, vi har gjort.

De største menneskelige præstationer er som bladene på et træ. De kan blive strålende et stykke tid om efteråret, og så falder de til jorden og forsvinder. Nogle få mennesker kan blive ved med at læse om dine præstationer og blive inspireret af dem, hvilket er godt, men blot et øjebliks røre ved Guds Almægtiges hjerte er meget mere værd end det.

Mange mennesker bruger deres dage på at overveje, hvordan de kan gøre noget, der vil vinde dem anerkendelse af en, de respekterer eller elsker. Tænk over dette – vi kan faktisk behage universets skaber – vi kan røre ved Ham og bevæge Ham følelsesmæssigt. Hvad i dette univers kunne være bedre end det? Hvis vi får tilfredsstillelse ud af at behage vores chef eller ægtefælle, er det godt, men tænk på, hvor meget bedre det vil være at høre på den store dommedag – "Godt gået, gode og trofaste tjener!" (Matt. 25:21.) Jeg har hørt dem, der har modtaget en guldmedalje ved OL, sige, at der ikke var nogen bedre oplevelse, de nogensinde har haft som at stå på podiet for at modtage deres medalje og høre deres nationalsang spillet. Men at høre Gud den Almægtige ære dig på dommedag vil være langt bedre end nogen menneskelig ære nogensinde kunne blive.

Hvad er det, der behager Herren? Som nævnt skal den første åbenbart ændres til Han's Søns billede. Jesus omfatter alle de ting, som Faderen elsker. Der er intet i skabelsen, der har behaget Ham mere end Han's Søn, og jo mere vi er som Kristus, jo mere vil vi behage Gud.

I Kol. 1:9-10 får vi også at vide:

9 Derfor siden den dag vi hørte om det, har vi ikke stoppet beder for dig, spørger [specifikt], at du må være fyldt med kundskab om Han's vilje i al åndelig visdom [med indsigt i Han's formål], og forståelse [af åndelige ting], vi beder for jer og [specielt] bedt for jer [forbøn] om, at I må blive fyldt med uindskrænket [dyb og klar] kundskab om Guds vilje i al åndelig visdom [omfattende indsigt i Guds veje og formål] og i al forståelse og i al dømmekraft og skarpsindighed, i de åndelige ting -
Rom. 12:2. Ef. 1:17. Fil. 1:9-10. ÅNDELIG 1 Pet. 2:2.
10 så I kan vandre [leve og handle] på en måde der er Herren værdig [vise beundringsværdig karakter, moralsk mod og personlig integritet], i alle måder til fulde må behage Ham og attrå at behage Ham i alle ting, frembringe frugt i al god gerning og stadig vokse og i stigende grad i og ved erkendelse og kundskab om af Gud [med mere uindskrænket dybere og klarer indsigt, kundskab, og erkendelse].
Joh. 15:16. Rom. 9:8. Ef. 4:1. Fil. 1:11,27. 1 Tess. 2:12. 2Pet. 3:18. GODE GERNINGER Kol. 3:17.

Dette opsummerer, hvad der burde være vores livs overbevisende drift - at blive fyldt med viden om Han's vilje og at vandre på en måde, der behager Ham i alle henseender.

En sådan hengivenhed vil også føre til det mest fuldbyrdelse, tilfredsstillende og frugtbare liv, som vi nogensinde kunne leve. Vi var kendt af Ham og skabt i Kristus Jesus før verdens grundlæggelse. Vi er her med et bestemt formål. Det succesrige liv opsummeres i at finde Han's vilje og gøre det. Det er det sande mål for storhed.

Så hvordan finder vi ud af det? Vi får at vide i 1 Tess. 4:1: "Til sidst, brødre, beder og formaner vi jer i Herren Jesus, at som I har modtaget undervisning af os om, hvordan I bør vandre og behage Gud (ligesom I faktisk gør), så du kan udmærke dig endnu mere." For at sige det enkelt finder vi ud af dette i Bibelen. Instruktionerne i Paulus' breve er fyldt med svaret. En, der virkelig stræber efter et liv, der behager Gud, vil have en lidenskab for Skriften og altid søge at lære mere om Gud, Han's veje og hvad der behager Ham. Jeg har aldrig kendt en virkelig gudfrygtig person, som ikke også var en hengiven, daglig læser af Skriften.

I Hebr. 11:6 får vi yderligere indsigt i, hvad der behager Herren: "Og uden tro er det umuligt at behage Ham, for den, der kommer til Gud, skal tro, at Han er til, og at han er en lønner for dem, der søger Ham. ." Så vi ved, at tro behager Gud. Vi bør derfor alle være i jagten på at vokse i troen. For at gøre dette må vi lære at leve på en måde, der konstant skubber ud over vores komfortniveauer. Dette er faktisk noget af det sværeste for de fleste at gøre. Det er dog vigtigt for os at vokse i troen.

Når Herren brugte metaforen, der sammenlignede os med får, er det fordi mennesker på mange måder er som får. De fleste mennesker er efterfølger i stedet for at være ledere. Får er også et af de mest frygtsomme dyr. De er så frygtsomme, at de vil ødelægge en græsgang, æde græsset ned til rødderne i stedet for frivilligt at gå til en grønnere græsgang på egen hånd. De modstår forandring så meget! Det gør de fleste også. Dette er en af de primære årsager til, at kirker bliver så tørre og livløse – folket vil modstå forandring så meget, at det kræver en præst med overmenneskelig styrke, visioner og mod til at holde dem i bevægelse til nye, grønne græsgange, hvor der er liv.

En sådan villighed til at presse ud over det nuværende ind i det nye er et niveau af tro, som på nogle måder kan være større end noget andet. Faktisk, som Dr. RT Kendall har bemærket i sin store bog "Tro Gud," ser det ud til, at den eneste fællesnævner for dem, der er opført i Hebræerbrevet 11 som troens helte, er, at de alle gjorde noget, som ingen havde gjort. Før. Det kræver bestemt stor tro at presse ud over vor tids nuværende grænser.

Hebr. 11:6 giver os nøglen til et liv, der er frisk, og lærer os, hvordan vi flytter til grønne græsgange. For at komme til Gud må vi tro, at Han ER, ikke at Han VAR eller VIL VÆRE, men at Han ER! Det betyder, at vi skal kende Ham i nutiden, ikke kun i fortiden eller fremtiden. Derfor, når vi søger Han's vilje i skrifterne, søger vi ikke blot at kende historierne om, hvordan Han forholdt sig til mennesket i fortiden, men vi søger viden og inspiration til at udvikle vores eget forhold til Ham. Vi søger ikke blot at høre Herrens ord, men at høre Ordet selv. Som vi bliver fortalt i:

Joh. 10:4, "...fårene følger Ham, fordi de kender hans røst."

Det er derfor, vi får at vide, at "Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord, der udgår af Guds mund" (Matt 4:4). Bemærk, at dette ikke siger, at vi lever efter ordene, der "udgik" fra Guds mund, datid, men snarere lever vi efter ordene, der "fortsætter", nutid. Det er godt at vide, hvordan Gud har forholdt sig til mennesker, og det er godt at huske de oplevelser, vi har haft med Ham, men vi lever ikke der – vi lever i nuet. Det er grundlaget for et liv, der behager Ham.

Ugens Ord 2003
OP