Indhold
Ugen's Ord 2002
47 Ord som Opbygger.
af Rick Joyner

Vores tekst for denne uge er:

Ef. 4:30-32.
30 Bedrøv ikke Guds Helligånd, [men søg at behage Ham], for ved Ham blev du blev beseglet [mærket, stemplet som Guds egen] til forløsningens dag [endelige udfrielse gennem Kristus fra det onde og syndens konsekvenser].
Ef. 1:13-14. Es. 63:10. Luk. 21:28. 2 Kor. 1:22, 5:5. HELLIGE ÅND Ef. 5:18.
31 Lad al bitterhed og hidsighed og [lidenskab, raseri, dårligt humør) vrede og misfornøjelse/skrig og
slagsmål, protester, strid ond tale, spot, bagvaskelse [krænkende eller blasfemisk sprog] være fjernt fra jer som
i det hele taget al ondskab! [trods, ond vilje eller usselhed af enhver art].
Kol. 3:8-9.
32 Men vær god mod hverandre og nyttige og hjælpsomme og venlige mod hinanden, barmhjertig [medfølende, forstående]
og tilgive hinanden [let og frit], ligesom Gud i Kristus tilgav dig.
Matt. 6:14. Fil. 2:1. Kol. 3:13. 1 Pet. 3:8.

Da vi er Helligåndens templer, bør en af de primære bestræbelser i vores liv være at lære, hvordan vi kan være Helligåndens rette værter. Hvad er det, der velsigner og behager Ham? Hvad er det, der bedrøver Ham?

Vi bør bestemt alle gøre en stor indsats for at "ikke bedrøve over Helligånden," men det lader til, at få mennesker forbinder det med, hvordan vi rent faktisk gør dette. Faktisk har næsten hver eneste formaning, jeg nogensinde har hørt om, der bedrøver Ånden, været relateret til, hvordan folk har en tendens til at afbryde, hvad Han ønsker at gøre. På en eller anden måde tror jeg ikke, at dette bedrøver Ham særlig meget. Når alt kommer til alt, er tålmodighed ikke en af Åndens primære frugter? Han er bestemt tålmodig nok til ikke at blive bedrøvet over blotte afbrydelser. Vi får at vide i versene ovenfor, hvad der bedrøver Ham – bitterhed, vrede, råb, bagvaskelse eller ondskab. I den grad disse forbliver i vores liv, gør vi i bedste fald Han's hjem i os ubehageligt.

Bitterhed bunder næsten altid i utilgivelse. Raseri er gengældelse for uret eller opfattet uret. Vrede er grundlæggende egoisme, der normalt er resultatet af følelsen af, at vores rettigheder eller interesser på en eller anden måde blev krænket. Misfornøjelse er den forstyrrelse, vi forårsages af vores sjæls uro, som er resultatet af alt det ovenstående. Bagtalelse er simpelthen at forene sig med djævelen, "brødrenes anklager" for at gøre sit onde mod Guds folk. Ondskab er resultatet af, at djævelen har en dyb rod af ondskab, som han er i stand til at opretholde i vores sjæl. Ved at opretholde disse ting i vores liv er vi faktisk en bedre vært for Djævelen end vi er for Ånden.

Jeg ved som far, at en af de ting, der irriterer mig mest, er, når mine børn slås med hinanden. Ligeledes er en af de ting, der velsigner mig mest, når de er helhjertet tilgiver hinanden og kommer sammen. Som vi får at vide i Ordspr. 21:9. "Det er bedre at bo i et hjørne af et tag end i et hus deles med en arrig kvinde." Tror du, at denne "stridige kvinde" kunne være Kristi brud, eller at Helligånden hellere ville bo et andet sted, indtil vi lærer at komme sammen? Når alt kommer til alt, var dette skriftsted også inspireret af Ånden.

God undervisning og forkyndelse er vigtig for enhver kirkes sundhed, men et øjeblik af Herrens åbenbare tilstedeværelse kan udrette mere end års blot undervisning. Hvis vi stræber efter ægte nytestamentligt kirkeliv, som det er beregnet til at være, bør vores nummer et hengivenhed at være og blive det sted, som Herren elsker at bo i. Dette er sandt, uanset om vi ønsker, at Han skal bo i vores hjem, eller i vores tjenester. Derfor, hvis vi ikke skal bedrøve Ham, må vi afskaffe al bitterhed, arrig vrede, råb, bagvaskelse eller ondskab. Hvis vi skal velsigne Ham, bliver vi nødt til at begynde at elske og tilgive hinanden.

Ugens Ord 48
OP