Indhold
Ugen's Ord 2002
39 Tale Sandheden i Kærlighed.
af Rick Joyner

Verset til dette uges studie er:

Ef. 4:15.
Men, snarere tale sandheden i kærlighed [altså i alle ting, både i vores tale og handle i sandhed, så vores liv udtrykker Han's sandhed]
så vi kan vokse op i alle ting i Ham, som er Hovedet, Kristus selv (Messias, den Salvede).
Ef. 1:22, 5:23. Kol. 1:18, 2:10. 2 Pet. 3:18. SANDHED Ef. 4:21.

Dette er endnu et af de vers, der kunne være værdigt til at studere hele livet. Hvis dette ene vers var blevet fulgt, er det sandsynligt, at bogstaveligt talt millioner af mennesker ville have undgået at blive unødvendigt dræbt i krige og forfølgelser af deres medkristne i kirkens tid. Hvis dette vers blev fulgt i dag, ville der ikke være nogen splittelse i Kristi legeme.

Herren Jesus er Sandheden, og enhver, der virkelig elsker Ham, elsker Sandheden. Vi skal være forpligtet til sund, bibelsk sandhed som grundlag for vores liv. Alligevel vil vi stadig blive bedraget, hvis vores sandhed ikke afbalanceres af kærlighed. Dette har været en af de kristnes store fiaskoer siden det første århundrede. Det er på tide, at kirken ændrer dette. Herren kender Han's folk på deres kærlighed.

En grund til, at djævelen kaldes "en lysets engel," er, at han ofte bruger sandheden til at gøre sit onde. En engel er en budbringer og lys er sandhed. Satan kommer ofte for at gøre sit onde, mens han forklæder sig som en engel fra Gud med sandhed. Sandhed uden kærlighed kan dræbe.

Bare fordi vi ved, at noget er sandt, betyder det ikke, at vi skal dele det. Dette er den anstødssten, som mange falder over for at prøve at være kristne journalister. Når vi deler en ting, må vi også overveje, om det, vi er ved at sige, er i overensstemmelse med v:29 i dette kapitel, som siger:

Lad ingen ødelæggende, rådden, korrupt snak, heller ikke onde ord eller usund eller værdiløs snak [nogensinde] komme ud af din mund, men kun ord, som er god og gavnlig for åndelige fremskridt og opbyggelse af andre, så det kan være en velsignelse og give nåde [Guds gunst] til dem som hører.

Ethvert ord, der kommer ud af vores mund, bør kvalificeres af dette vers. Jeg kan ikke se nogen steder i Skriften, hvor der er en undtagelse fra dette. Dette er faktisk grundlaget for, at vi kan vokse op "i alle aspekter til ham, som er hovedet, ja Kristus." Husk, at Han er Ordet. Som Han også sagde i Joh. 6:63: "Det er Ånden, som giver liv; kødet gavner intet; de ord, som jeg har talt til jer, er Ånd og liv." Ord er dyrebare. Som vi får at vide i Ordsp. 18:21: "Død og liv er i tungens magt, og de, der elsker det, vil spise dets frugt." Hvad producerer vores ord? Hvis vi virkelig vokser op i Ham, vil de opbygge dem, der hører dem, og skabe liv.

Det betyder ikke, at vi skal overse synd i et menneskes liv. Faktisk er vi også befalet i Matt. 18, at når en bror synder, skal vi gå til ham og konfrontere ham det. Men dette kapitel giver også en procedure for at gøre det på en sådan måde, at det forhindrer os i at blive en anstødssten. Hvis en bror er i synd, må vi gå til ham i enrum. Hvis han ikke vil høre os, så er vi nødt til at tage en anden person. Først efter at disse to personlige konfrontationer er blevet afvist, bør vi aldrig tage en sag frem for andre i kirken.

Igen, dette blev givet for at forhindre os i at blive anstødssten, når vi ser andre gøre noget forkert. Hvis vi ikke følger denne Matt. 18-procedure, kan vi være skyldige i noget, der er langt værre end den synd, vi ser i den anden person – vi kan blive en anstødssten, der får Herrens folk til at snuble. Det er derfor, vi skal være sikre på, at sandheden om, at vi taler om noget, er sandhed talt i kærlighed.

Ugens Ord 40
OP