Indhold
Ugen's Ord 2002
35 Læren.
af Rick Joyner

Læreren er den sidste af de fem udrusiningstjenester, der er opført i Efeserbrevet 4:11, men det er grundlæggende for alle de andre tjenester. At udruste andre vil kræve undervisning samt træning og formidling. Imidlertid er undervisningstjenesten en, der fokuserer på at formidle viden om Guds veje, især som åbenbaret gennem skrifterne, af Ånden.

Som med pastorens tjeneste har vi ikke et nyt testamentligt eksempel på en, der udelukkende var lærer, selvom vi i Ap.g. 13:1 har en liste over fem mænd, der var "profeter og lærere." Det er klart, at nogle af disse var profeter og nogle var lærere, men vi ved ikke, hvilke der var hvilke. Alligevel bringer dette os til et vigtigt punkt. Det var, da profeterne og lærerne tilbad Herren sammen, at apostoliske tjenester blev født. Det er den særlige sammenføjning af disse to tjenester i dag, der er særlig nødvendig for at frigive sand apostolsk tjeneste igen.

Lærere vil have en tendens til at være praktiske, mens profeter måske beskæftiger sig mere med visionsområdet – hvor vi skal være i stedet for hvordan vi kommer derhen. Når disse to tjenester arbejder sammen, vil de næsten altid udgøre et dynamisk og kraftfuldt team, der kan udrette store ting. Når de fungerer hver for sig, kan begge dele ikke kun være ineffektive, men destruktive. Lærere uden indflydelse fra profeter vil ofte være så praktiske, at folket kan have sund lære, men mangler den ild og vision, som fremadskridt altid kræver. Profeter uden lærernes indflydelse kan få alle til at fyre op, men de ved ikke, hvad de skal gøre.

Alle disse udrustende tjenester er designet til at fungere som et team, og som et team vil de være det mest dynamiske og magtfulde lederskab på jorden. Som individer kan de alle opnå nogle ting, men langt mindre end hvad der kan gøres, når de arbejder sammen. Vi skal også bemærke, at når de optræder som et hold, betyder det ikke, at de skal være sammen hele tiden. I Det Nye Testamente ser vi, hvordan nogle ville tage til en by for at plante eller tjene en kirke, og så kom en anden gruppe senere for at følge op på arbejdet. Som Paulus fortalte, på denne måde plantede nogle, en anden gruppe vandede, men Gud gav væksten.

Nu tilbage til lærerens specifikke funktion. Hjertet og sjælen i undervisningstjenesten er kærlighed til sandheden. Denne kærlighed vil altid tvinge en til at søge i skrifterne, som er grundlaget for al sandhed. I 1 Kor. 2:10 afslører en vigtig pointe om læreren: "For os har Gud åbenbaret dem ved Ånden; thi Ånden ransager alle ting, ja, Guds dybder." Det er Ånden, der tvinger os til at søge i Guds dybder, og det er også Ånden, der skal åbenbare dem. Af denne grund skal læreren være lige så følsom over for Ånden som enhver anden tjeneste. Læren om fortolkning og andre studiesystemer kan være nyttige retningslinjer, men hvis vi begynder at stole på dem i stedet for Ånden, vil vi blive bedraget. Guds åndelige sandhed kan ikke findes videnskabeligt, men skal åbenbares af Sandhedens Ånd. Dette er en af de primære grunde til, at Ånden blev givet, for at lede os ind i al sandhed.

For at læreren kan udstyre de hellige, kræves der mere end blot at formidle viden. Lærerens hovedopgave er at formidle kærlighed til sandheden. Dette vil tvinge de hellige til at grave deres egne brønde, hvilket er afgørende for sand tro. Ingen vil komme ind i riget, fordi de kender nogen, der kender Herren; vi skal alle kende Ham selv. Vi skal alle selv kende sandheden. Den sande lærer giver en sådan kærlighed til kundskaben om Guds veje, at de, der hører, selv bliver draget af Ordet.

Ugens Ord 36
OP