Indhold
Ugen's Ord 2002
22 Trængsel og Ære.
af Rick Joyner

Denne uges vers i, Ef. 3:13, har vist sig svært at forstå for mange moderne, vestlige kristne. Paulus skriver: "Så derfor beder jeg dig om ikke at miste modet over mine trængsler og lidelser som jeg lider på dine vegne, for de er til din herlighed og ære." Det er forståeligt, at han ville bede dem om ikke at miste modet, når de så deres apostel lide trængsler, men hvordan lide dem på vegne af de efesiske kristne eller for deres ære? Vi læser om Paulus' missionsrejse:

Ap.g. 14:21-22.
21 Og de forkyndte evangeliet i denne by og vandt talrige disciple. Derefter vendte de tilbage til Lystra, Ikonion og Antiokia
22 og styrkede disciplenes sjæle og påmindede dem om at blive i troen, idet de sagde: »Vi må igennem mange trængsler for at komme ind i Guds rige.«
Ap.g. 11:23, 13:43. Matt. 10:38, 16:24. Luk. 22:28-29. Rom. 8:17. 1 Tess. 3:3. 2 Tim. 3:12. åb. 2:10. TRO (Ap.g. 14:22-23), 14:27.
DE TROENDES TRÆNGSEL Rom. 5:3. GUD'S RIGE Ap.g. 19:8.

Hvordan opmuntrede og styrkede det at fortælle dem, at de var nødt til at gå gennem trængsler for at komme ind i riget? I dag kunne mange af os næsten ikke tænke på noget mere nedslående! For det første opmuntrede og styrkede det dem, fordi det er sandheden. For det andet styrkede og opmuntrede det dem, fordi det apostoliske evangelium var klart, at prøvelser og trængsler er muligheder for at blive omfavnet og udnyttet, ikke affærdiget.

Kristus Jesus er vores eksempel. Hvor ville vi være, hvis Han havde undgået korset? Det var ved at Han udholdt korset, at den ultimative sejr over det onde er blevet opnået. Vi er også blevet bedt om at tage vores kors op dagligt og at lægge vores eget liv ned. Dette er den sande og eneste vej til herlighed og opfyldelse. Herren Jesus gjorde det klart for os i Matt. 16:25. "For den, der vil redde sit liv, skal miste det; men den, der mister sit liv for min skyld, skal finde det." I Rom. 5:3-5 uddyber Paulus dette og siger: "... men vi jubler også over vore trængsler, idet vi ved, at trængsler medfører udholdenhed; og udholdenhed, bevist karakter; og bevist karakter, håb; og håbet skuffer ikke, for Guds kærlighed er blevet udgydt i vore hjerter ved Helligånden, som er givet os." Efeserne observerede Paulus' trængsler som et eksempel på, at Paulus selv omfavnede denne grundlæggende kristne sandhed.

En falsk doktrin, der er i grundlæggende konflikt med Skriften, lærer, at Jesus gik til korset og led, så vi ikke behøver det. Han gik ikke op på korset og led, så vi ikke skal lide, men snarere for at vi kunne sejre i vores lidelse. Faktisk kan vi være så sejrrige, at vi begynder at "juble over trængsler," og ser dem som store muligheder for at sejre over det onde. Hvis dette ikke er sandt, hvad med martyrerne? Døde de unødvendigt? Selvfølgelig ikke. Vi er nødt til at forstå, at mange i dag, der prædiker "et andet evangelium," som i sandhed er en fjende af korset, og som har været tilfældet siden det første århundrede. Dette er ikke noget nyt, men hvis vi skal vandre i sandhed, må vi se selv de sværeste bibelske sandheder i øjnene med beslutsomhed om at modtage dem, som de er, ikke som vi måske ønsker, at de skal være.

I Jer. 17:10 læser vi: "Jeg, Herren, ransager hjertet, jeg prøver sindet, ja, for at give hver mand efter hans veje, efter resultaterne af hans gerninger." I Jer. 20:12 siger han: "Alligevel, Hærskarers Herre, du, som sætter de retfærdige på prøve..." Guds prøver kommer ikke, fordi vi har gjort noget forkert, men fordi vi gør noget rigtigt.

Hver prøvelse er en test. En test er anderledes end en fristelse. Ligesom vores prøver i skolen blev givet, så vi kan bestå og gå videre til højere karakterer, gives åndelige prøver til os, så vi kan gå videre til større salvelse og åndelig autoritet. Det er derfor, Paulus skrev til efeserne, at de skulle opmuntres af hans trængsler og se dem for deres herlighed. Han sagde på en måde: "Se på de store prøver, jeg har fået!" Hvilke muligheder! Vi kommer virkelig til at se herlighed fra disse, som du vil få del i, fordi du står så forenet med mig i mit formål. Som vores ven Francis Frangipane ynder at sige: "Du fejler aldrig en af Guds prøver, du bliver ved med at tage dem, indtil du består." Dette er sandt og er det samme som at gå i cirkler i ørkenen. Vi må holde op med at løbe fra prøvelser og begynde at omfavne dem som de muligheder, de er. De kommer alligevel, så hvorfor ikke gøre brug af dem? Det er ved at omfavne dem og overvinde dem, at vi kommer ind i riget.

En hær rejses ikke for at løbe fra kampe, men for at vinde dem. Uden kamp kan der ikke være nogen sejr. Kampe kommer, men vi har opmuntringen af 2 Kor. 2:14 om, at Han "... altid leder os i sin triumf i Kristus og åbenbarer gennem os den søde duft af kundskaben om Ham overalt." Kampe er meget sjovere, når du ved, at du ikke kan tabe! Vi er nødt til at gribe denne sandhed og vandre i den. Så vil vi i sandhed juble og rose os i trængsler med forventninger om de store sejre, vi vil opleve.

Den titel, som Gud bruger mere end nogen anden i Skriften, er "Hærskarers Herre" eller "Hærenes Herre". Denne titel bruges faktisk omkring ti gange mere end nogen anden af Han's titler. Hvor mange generaler kender du fra historien, som aldrig kæmpede en kamp? Ligesom alle de store generaler er kendt for deres præstation i kamp, vil alle store kristne blive kendt i evigheden for det samme.

Ugens Ord 23
OP