Indhold
Ugen's Ord 2002
19 Nådens Kraft.
af Rick Joyner

I denne uge vil vi fortsætte vores studium med:

Ef. 3:7-9.
7. og dette [evangelium] er jeg blevet tjener for ved den Guds nåde [ufortjent gunst],
der blev mig givet som gave ved Han's mægtige indgriben.
Ef. v:2. Rom. 1:5. Kol. 1:23. TJENESTER Fil. 1:1. NÅDE (Ef. 3:7-8), 4:7.
8. Ja, mig, som er den aller ringeste af alle hellige [Guds folk], er den nåde blevet givet [som er ufortjent]
at jeg skulle forkynde hedningerne evangelie de gode nyheder
om Kristi uransagelige rigdomme [den åndelige rigdom, som ingen helt kan forstå],
Ap.g. 9:15. Rom. 1:5, 11:33. 1 Kor. 1:28, 15:9. Gal. 1:16, 2:8.ENDETIDEN (Ef. 3:8-11), 3:20-21. DE HELLIGE Ef. 3:18.
9. og oplyse alle mennesker, og gøre det klart for dem, så de kan se hvad fællesskabet om
den hemmelighed/frelsesplan [vedrørende sammenlægningen troende jøder og hedninger i ét legeme] betyder,
som fra verdens begyndelse som blev holdt skjult i Gud, som skabte alle ting gennem og i Jesus Kristus,
Rom. 16:25. Kol. 1:26. 1 Pet. 1:20. åb. 4:11. SKABE Ef. 4:24.

Først og fremmest var Paulus en tjener for evangeliet. Alt i hans liv var fokuseret på hans mission om at dele Kristi uransagelig, uudgrundelig rigdomme, Guds nådes vidunder. Han's mål var at "redegøre" mysteriet om Guds plan, som var blevet holdt skjult indtil da. Paulus nåede bestemt sit formål. Han er uden jævnaldrende som forkæmper for evangeliet om Guds nåde. Han udmærkede sig til det punkt, at han stadig i dag næsten helt sikkert er den mest læste forfatter i verden.

Det kunne hævdes, at Paulus' breve er de mest magtfulde breve, der nogensinde er skrevet af et menneske. Utallige millioner har omfavnet Kristus på grund af den klare udlægning af evangeliet, som findes i disse breve, som for evigt er bevaret som kanonisk skrift. Muligvis vil ingen anden Guds mand eller kvinde have så meget frugt i himlen som Paulus. Alligevel, bemærkelsesværdigt nok, kalder han sig selv her "den mindste af alle Guds folk". Hvordan kunne dette være?

Det var naturligvis Guds nåde, ved hvilken Paulus blev omvendt. Han var en forfølger af kirken og rasede mod Guds hellige i sin ungdommelige iver. Som farisæer havde alt i hans egen ræsonnement ført ham i direkte konflikt med sandheden. Paulus vidste, at han ikke kunne kræve æren for sit apostelskab. Han skyldte alt til Guds nåde og barmhjertighed. Dette glemte han aldrig, og det var bestemt grunden til, at han er den største forkæmper for nådens evangelium, der endnu har vandret på jorden.

Paul var muligvis også en af de mest geniale mænd nogensinde. Alligevel vidste han dybt, at al den sandhed, han besad, skyldte han Guds nåde. Menneskets ræsonnement kan aldrig føre til frelse. Alligevel vil selv de værste fjender af evangeliet, som Paulus engang var, blive budt velkommen af Gud og hjulpet, hvis de vil ydmyge sig selv. Som vi læser i Jak. 4:6: "Gud står de stolte imod, men giver de ydmyge nåde." Paulus vandrede i Guds nåde til det sidste, fordi han aldrig glemte den barmhjertighed, Gud udviste ham. Derfor anså han i ægte ydmyghed sig selv som den mest uværdige af alle de hellige. Fordi han krediterede Gud alt, hvad der blev opnået gennem ham, var Herren i stand til at betro ham med ekstraordinær kraft til hans opgave.

Interessant nok startede Paulus ikke sin tjeneste så ydmygt. Selv da han var ung og hans omvendelse stadig var frisk, kan en fremgang af ydmyghed ses i kronologien i Paulus' breve. I et af sine tidligste breve hævder han ikke at være ringere end selv de største apostle. Nogle få år senere havde denne holdning ændret sig, og han kaldte sig selv "den mindste af apostlene." I dette brev kalder han sig selv "den mindste af alle Guds folk." I et af sine sidste skrifter kalder han sig selv "den største af syndere." Fordi Gud virkelig modstår de stolte og giver sin nåde til de ydmyge, vil de, der gør fremskridt mod sand modenhed, som er Guds sand nåde, også gøre fremskridt med voksende ydmyghed. Det hele handler om nåde, og derfor forfølger de, der forfølger Guds nåde, også ydmyghed. De, der vandrer i ydmyghed, kan betros med kraft, og det er meningen, at evangeliet skal ledsages af kraft.

Ugens Ord 20
OP