Indhold
Ugen's Ord 2001
22 Vandring med Gud.
af Rick Joyner.

Vi vil forsætte her med vores tema om hvordan bruden gøres rede til Herren’s genkomst, og derved fremskynde Guds dags komme. se: (2 Pet. 3:12). I en af de korteste, men mest bemærkelsesværdige historie vi læser i skriften er i:

1 Mos. 5:22-24.
Og Enok vandrede med Gud; og efter han havde avlet Metusalem, levede han 300 år og avlede sønner og døtre; således blev Enoks fulde levetid 365 år; og Enok vandrede med Gud, og han var ikke mere, thi Gud tog ham.

Angående den samme historie læser vi i:

Hebr.11:5.
5. I tro [der behagede Gud] blev Enok taget bort, for at han ikke skulle se døden, og man fandt ham ikke mere, fordi Gud havde taget ham bort; thi før han blev taget bort, fik han det vidnesbyrd, at han havde Guds velbehag;

1 Mos. 5:24. ENDETIDEN Hebr. 11:35.

Den sidste bemærkning om Enok i skriften, men ikke mindre vigtig, bliver vi fortalt i:

Judas v:14-16. Dommen over dem er forudsagt at Enok.
14. Det var om af disse mennesker, at Enok i syvende generation fra Adam profeterede, da han sagde: »Se, Herren kommer med Han's myriader af hellige,
1 Mos. 5:22ff. Dan. 7:10. 2 Tess. 1:7,10. Åb. 1:7. GENKONST (3 Joh. v:14-15), Åb. 1:7.
DOM (3 Joh. v:14-15), Åb. 6:10. ENDETIDEN (3 Joh. v:14-15), v:18. DE HELLIGE Åb. 5:8.

15. for at fuldbyrde dommen over alle og straffe alle de ugudelige [uhellige] for alle de ugudelige gerninger, de har begået, og for alle de alvorlige [fornærmelser, og chokerende, stødende] ting, som disse ugudelige syndere har talt imod Ham!«
Matt. 12:36, 25:31. ONDE GERNINGER Åb. 2:6.
16. Disse mennesker er inkarnerede knurrende gnavpotter som klager over deres lod i livet,
og altid finder fejl, alt imens de vandrer efter deres egne lyster [styres af lidenskaber],
samtidig med at de udtrykker beundring og smigrer folk, føre arrogante overmodige ord i munden for at opnå fordele.
Sal. 17:10, 73:8-9. Tit. 3:3. 2 Pet. 2:18.

Der er et budskab i disse tekster der er afgørende for vor egen tid. Det særlige kendetegn ved Enok er, at han vandrede med Gud. Han vandrede med Gud så tæt at han ikke smagte døden, men Herren tog ham direkte til himlen.

Det var en forudsigelse af hvad der har været så populært henvist til som ”henrykkelsen.” Som Paulus skrev i:

1 Kor. 15:51-52.
51. Se, jeg siger jer en hemmelighed: Vi skal ikke alle hensove, men vi skal alle forvandles,
OPSTANDELSE (1Kor. 15:51ff), 2Kor. 5:15. DØD (1Kor. 15:51-54), Fil. 1:21. ENDETIDEN (1Kor. 15:51-54), 2Kor. 4:14.
52. i et nu, i et øjeblik, når den sidste basun lyder; thi basunen skal lyde, og de døde skal opstå uforkrænkelige, og da skal vi forvandles.

Matt. 24:31. 1Tess. 4:16.

Enok var, men førstegrøden af den sidste tids kirke vil også blive taget op uden at have smagt døden. Der har været skrevet mange bøger omkring hvor og hvordan det skal ske. Endda har nogle spekuleret på hvornår, men årsagen til at det sker, er den samme årsag til det der skete med Enok. Sidste tiders kirke vil vandre med Gud så nær Ham, at Han vil blive nød til at bringe dem ind i Han's fuldkomne nærhed i himmelen, forvandle dem fra dødelige til udødelighed på et øjeblik.

Jeg har ofte hørt kristne sige at de prøver at gøre sig selv mindre så at Herren kan blive større i deres liv. Det syntes at være en ædel stræben, men det er ikke bibelsk, og det er faktisk stik imod det Johannes døberen sagde, som var, ”Han bør vokse , men jeg blive mindre.” Joh. 3:30.

Hvis vi prøver at gøre os selv mindre før Han er blevet større i vore liv vil vi kun blive tomme, og tomrummet vil sandsynlig blive fyldt med en ond religiøs ånd. ”Enok vandrede med Gud” og ”han var ikke…” Når vi vandre med Gud vil vi blive taget op og ind til Ham som Han er, vores gamle natur vil bare være forsvundet, ”sådan.”

Gennem det at vi er korsfæstet med Jesus på korset, aflæggelsen af vore gamle natur og oplevelsen af opstandelseslivet i Kristus er en proces der sker ved at vi vandre med Gud. Jo mere vi er sammen med Ham jo mere bliver vi forandret.

Enok er også den første vi får kendskab til der profetere i skriften. Sand profeti er et produkt af vandring med Gud. Når vi vandre med Gud så at vi bliver forvandlet til Han’s billede vil vi begynde at se med Han’s øjne, høre med Han’s øre, og forstå med Han’s hjerte. Gud ser alt udfra et evighedsperspektiv. For Ham er fremtiden ligeså klar som fortiden. Det var derfor at Enok som levede på Adams tid var i stand til at se helt til endetiden hvor han så at Herren kom med Han’s hærskare.

Det er passende at Enok skulle profetere om de sidste tiders begivenheder fordi han er et profetisk mønster af kirken i endetiden. Kirken i den sidste tid kommer til at vandre med Gud, profetere, og så blive taget op til himmelen for at være sammen med Ham. Kan det være din skæbne? Der står ingen steder i skriften som siger at du ikke kan hvad Enok gjorde. Det største vidnesbyrd af den sidste tids kirke vil være at den vandrede med Gud, og hun ”var ikke,” fordi Gud tog hende så hun ikke engang havde brug for at smage døden. Hun havde ikke brug for at smage døden fordi hun selv døde daglig ved hendes vandring med Ham, hun tog sit kors op hver dag for at ofre alt det som blev befalet, for at vandre med Ham.

Ugens Ord 23
OP