Indhold
Ugen's Ord 2001
1 Vandre ind i Guds Herlighed.
af Rick Joyner


Der er fremadgående trin til modenhed i JESUS KRISTUS. Disse trin er omtalt flere gange i skriften, dog syntes det som om at kun få kristne kender til dem, meget få følger den fremgangsmåde som disse trin leder os på. Ved ikke at kende disse trin, er muligvis den største grund til nederlag for dem som svigter i at vandre i et sejrrigt kristen liv.

Vores mål dette år 2001 er først at se og forstå disse trin til modenhed, samtidig med at vi begynder at stige op ad HERRENS bjerg, overvinde os selv og de forhindringer fjenden har lagt i vejen for os, samtidig med vi vokser i visionen, troen og kraften. Dette vil være et klart resultat for modenhed i KRISTUS.

Det første skridt fremad til succes på enhver rejse er forståelse er, hvor vi skal hen.

HVAD ER VORES FORMÅL I KRISTUS?

Simpelt hen at få genoprettet vores fortrolige, intime fællesskab med GUD, at komme til at blive HAM lig, og til at videreføre det arbejde HAN begyndte.
Imidlertid for at styre enhver rejse succesfuld til sit bestemmelsessted, må vi først kende hvor vi er startet fra. Et landkort med klare markerede steder vil ikke hjælpe os medmindre vi ved hvor vi opholder os nu i forhold til landkortet. Så disse to forhold kommer først når vi skal starte ---- Først forståelse for hvor vi skal hen, og forståelse af hvor vi startede.

Syndefaldet var et resultat af vores første forældres ulydighed mod HERRENS bud. Ulydighed var lagt ind i den menneskelige natur. Hvis du læser de to første kapitler i Biblen og de to sidste, har du en komplet historie. Alt andet imellem disse kapitler handler om et fundamentalt tema – FORLØSNING.

Målet med forløsningen er at genoprette den tilstand mennesket var i før syndefaldet. Den tilstand hvor vi vandre med GUD, adlyder HAM, og opfylder Han's befaling, at regere over jorden. Imidlertid, ved GUDS uudgrundelige bundløse rige nåde, etablerede Han det, at Han ikke alene ville genoprette mennesket til den tilstand hvorfra han var faldet, men rejse ham/hende op til en herlig strålende ”ny skabning.”

Denne nye skabning er langt mere end genoprettet til den tilstand den første Adam var i. Adam vandrede med GUD i Edens haven, men det nye menneske har nu DEN LEVENDE GUD INDEN I SIG! NU har GUD gjort mennesket til HAN'S TEMPEL! NU bor GUD i den nye skabning! Det er så herligt og ærefuldt at det er utroligt svært at fatte fuldt ud selv for dem der har smagt gaven af frelsen.

Herren skabte mennesket til Han's glæde og behag og Herrens glæde og behag kommer på grund af at have fællesskab med mennesket. Han elskede at vandre med Adam, lære ham, og lytte til ham. Det er det mest tragiske tab ved syndefaldet - - menneskets fællesskab med GUD.

Det optimale formål med forløsningen er genoprettelsen af dette slægtskab – fællesskab. Det er derfor at Biblen næsten udelukkende er beskrevet med historier om hvordan Herren har personlige forhold til mænd og kvinder i denne proces, at forløse mennesket. Det optimale spørgsmål for ethvert kristen liv er derfor at blive fortrolig ven med Herren. Hvis der er nogen vej vi kan udvikle sand kristen modenhed vil det kun være ved hvor nær vi vandre med GUD. Moses havde et meget speciel forhold til GUD som noget menneske har haft. Et eksempel herpå finder vi i:

2 Mos. 33:9 – 11.
Og når Moses kom ind i teltet, sænkede skystøtten sig og stillede sig ved indgangen til teltet; da talede Herren med Moses. Men når folket så skystøtten stå ved indgangen til teltet, rejste de sig alle op og tilbad ved indgangen til deres telte. Så talede Herren med Moses ansigt til ansigt, som når den ene mand taler med sin ven, og derpå vendte Moses tilbage til lejren; men hans medhjælper Josua, Nun’s søn, en ung mand, veg ikke fra teltet.

Tænk hvor vidunderligt det ville være hvis vi hver gang vi ville tale med Herren, at Han ville stige ned fra himlen og tale med os ansigt til ansigt ligesom Han gjorde med Moses. Tror du, at det ville gøre dit bønsliv lidt mere spændene?

IMIDLERTID: Skriften fastslår at vi har i den nye pagt et endnu bedre forhold end Moses havde til Herren, det ser vi i

2 Kor. 3:7 – 10
Og når dødens tjeneste, indristet med bogstaver i sten, fremtrådte i herlighed, så Israels børn ikke kunne holde ud at se på Moses’ ansigt på grund af hans ansigts herlighedsglans, der dog svandt hen, hvor meget større herlighed skal der da ikke være over Åndens tjeneste! Thi når den tjeneste, der førte til fordømmelse, var herlig, så er den tjeneste, der fører til retfærdighed, endnu langt rigere på herlighed. Ja, det herlige har jo i dette tilfælde ingen herlighed i sammenligning med den overstrålende herlighed.

Her ser vi at den herlighed som vi har fået i den nye pagt er større end den Moses havde, selv den synlige herlighed fra Han's ansigt, kan dårlig nok sidestilles med den vi har fået! Vi møder ikke kun GUD ANSIGT TIL ANSIGT – VI HAR HAM LEVENDE INDEN I OS! HAN stiger ikke ned for at møde os HAN BOR KONSTANT I OS. Fordi Moses mødte GUD ansigt til ansigt, skinnede hans ansigt af GUDS herlighed. IMIDLERTID. Nu da GUD bor i os, skulle hele vores liv reflektere HAN'S herlighed, ikke kun det synlige menneske , men i alt hvad vi gør.

Det er vores kaldelse og vore mål ------- At være HAN'S TEMPEL, der hvor HAN'S herlighed er manifesteret. Det er mere end at forstå det – det er at leve det. Vores modenhed vil være reflekteret i hvor meget HAN'S herlighed er manifesteret i og gennem vores liv. Denne sandhed skal være lige så klar Mandag morgen som den er Søndag morgen. Altså både den sidste dag i ugen som den første dag i ugen. Det komne år vil vi studere de tiltagne trin til modenhed i denne kaldelse vi har fået. IMIDLERTID, må vi altid have for øje og i tanke at vores mål ikke bare er at studere dette, men at vi vandre i og lever dette nye liv.
Ugens Ord 2
OP