Tilbage

94. Hellighedens Skønhed
af Rick Joyner

[Lev] som [Guds] lydige børn så I ikke retter jer efter det onde begær, og lyster, som I gjorde før, i jeres uvidenhed levede i [før du kendte de krav og den forvandlende kraft og gode nyhed om frelse].

15. Men ligesom Han, der kaldte jer, er hellig, således skal også I være hellige i al jeres færd [ved at holde dig væk fra verden ved din guddommelige karakter og moralske mod],

16. fordi der står skrevet: »I skal være hellige [tilsidesat]; for Jeg er hellig.« (1 Pet. 1:14-16).

Hellighed er næsten blevet et dårligt ord blandt mange kristne i vores tid. Dette skyldes normalt, at det er forbundet med bevægelser og lære, der er lovske i deres tilgang til hellighed. Alligevel er ikke kun hellighed grundlæggende for den sande kristendom, vi formanes i Hebr. 12:14: "Stræb efter fred med alle og efter hellighed; uden den skal ingen se Herren." Helliggørelse er et ord, der ofte kan udskiftes med hellighed, hvilket betyder at blive adskilt, renset osv. Som denne Skrift erklærer, skal vi være hellige, hvis vi forventer at vi vil se Herren.

Nylige undersøgelser viser, at der ikke længere er en målbar forskel mellem moralen hos dem, der hævder at være født påny kristne og ikke-kristne. De kristne glider nu så hurtigt til udskejelser at de kristne snart, når de måles som en helhed, er mindre moralske og har mindre integritet end vantro! Hvad der er endnu mere chokerende er, at der ikke lyder alarmer fra hver prædikestol og mødesteder i landet!

Der er nu grund til at retfærdiggøre at kalde kristne hykler. En hykler er nogen, der hævder at tro eller gøre en ting, men gør noget andet. Lad os heller ikke glemme, at Jesus selv forbeholdt sine hårdeste fordømmelser for hyklere. Hvis vi går i kirken og hævder at være kristne, men gør de ting, som vi ved, at Skriften fordømmer, er det dem, han talte om. Vi er dem, der bringer skam over Han's mest herlige navn.

Imidlertid er Herren fuld af nåde og barmhjertighed over for dem, der ydmyger sig selv og omvender sig fra deres misgerning. Selv da kong Akab, en af Israels mest onde og afgudsdyrkende konger, omvendte sig nær slutningen af sit liv, svarede Herren ham straks med barmhjertighed (se 1 Kong. 21:20-29). Hvis vi er blevet fanget i ondskabets snarer, skal vi løbe til Herren, ikke væk fra Ham. Han vil være barmhjertig og hjælpe os.

Helligånden, som er personificeringen af Guds hellighed ved selve Han's navn, er også Hjælperen. Gud kræver ikke, at vi gør noget, som Han ikke også vil give os mulighed for at gøre ved Han's Hellige Ånd. Vi må dog forstå, at dette er Han's navn af en grund. Hvis vi ønsker Helligåndens fylde i vores liv, må vi også være hellige.

Den sande nøgle til at leve et hellig liv er ikke kun at bestemme, at vi vil stoppe med at gøre, hvad vi ved, er forkert, men blot vende tilbage til vores første kærlighed, Gud. Derfor opsummerede Herren hele Moseloven med de to bud: at elske Herren og at elske vores naboer. Hvis vi elsker Gud, vil vi ikke tilbede afguder eller gøre de ting, der fornærmer Ham, fordi vi er Han's Hellige Ånds tempel. Hvis vi elsker vores naboer, myrder vi ikke, stjæler eller misundes dem endda. Hvis vi lever et liv, der er viet til at elske Gud og vores naboer, vil vi ikke gøre forkerte ting og vil derfor opfylde loven. Ægte hellighed er ikke motiveret af frygt, men kærlighed.

Den ægte hellighed, som kirken kaldet til, er ikke en brud, der er bange for, at hvis hun ikke er perfekt, vil brudgommen straffe hende. Ægte hellighed er en brud, der er så lidenskabelig forelsket i sin Brudgom, at hun ønsker at være perfekt for Ham på enhver måde. Derfor er det første skridt i at genvinde enhver åndelig grund, som vi har mistet ved at falde i synd, at bede om, at Gud skal være barmhjertig med os og genoprette vores første kærlighed til os. Derefter at blive på stien er en simpel hengivenhed til at vokse i kærlighed til Ham og vores naboer.

95. Tøv Mellem Holdninger
OP