Tilbage

9. Sæden
af Rick Joyner

Og Gud sagde: "Lad jorden spire vegetation planter sætter frø,
og frugttræer, der bærer frugt efter til (begrænset til, i overensstemmelse med) deres slags,
hvis frø er i dem på jorden," og det var så.

Derpå sagde Gud: "Jorden lade fremspire grønne urter, der bærer frø, og
frugttræer, der bærer frugt med kærne, på jorden!" Og således skete det:

Jorden frembragte grønne urter, der bar frø, efter deres arter, og træer,
der bar frugt med kærne, efter deres arter. Og Gud så, at det var godt.

Og det blev aften, og det blev morgen, tredje dag. (1 Mos. 1:11-13).

Den grundlæggende forståelse af både den gamle og den nye skabelse begynder med at forstå frøet. Som nævnt i 8, elsker Herren mangfoldighed, og for at beskytte og bevare det skabte Han frø, der kun ville bære frugt efter deres egen art. Hver plante har en rolle at spille i balance mellem skabelsen. Hvis en plante eller et dyr skulle miste sin unikke karakter, kunne den ikke spille sin rolle, og den balance, der muliggør liv, som vi kender det på denne vidunderlige planet, ville begynde at erodere. Når man kender dette godt, er en af fjendens grundlæggende strategier at ødelægge livet og sløre de forskelle som Gud skabte. Fuldt udført kunne dette alene undergrave og afsløre harmonien i skabelsen, der er nødvendig for at støtte livet.

Hvis livet skal fortsætte, kan de grundlæggende forskelle mellem mænd og kvinder ikke kompromitteres. Den måde, hvorpå en mand og en kvinde bliver et, er ikke ved, at manden bliver en kvinde, eller kvinden bliver en mand, men ved anerkendelse og påskønnelse af forskellene. Hvis denne påskønnelse nogensinde ophører, ville den menneskelige race slutte. Årsagen til, at Herren skabte hvert frø til at bære frugt "efter sin egen art" var så unik, at det sikre at livet ville fortsætte. Som Herren forklarede i lignelsen om bonden der sår, er ord også frø. Frø vokser op til at blive planter, der bærer frugt. Hvad vokser fra vores ord? Hvordan vil vores ord være frugt? Hvis vi taler ud af bitterhed, planter vi bitter frugt i jorden. Hvis vores ord er fyldt med tro, håb eller kærlighed, planter vi træer, der en dag vil bære frugt af tro, håb og kærlighed i jorden.

Jeg bor i det højlandet i North Carolina. På vores bjerg er der tusinder af æbletræer. Æbler blev angiveligt bragt til denne region af Johnny Appleseed. Han plejede at sige, "Enhvert menneske kan tælle frøene i et æble, men kun Gud kan tælle æblerne i et frø." Ingen ser ud til at vide, hvor mange æblefrø han plantede i vores område, men nu to hundrede år senere er der millioner af æbler som høstes hvert efterår. Som frø tager vores ord også tid til at spire. Vi er måske ikke engang her for at se frugten af dem. Og ligesom frø, er det meget sandsynligt, at ordene bliver flere. Lad os overveje hver dag, at vores ord bærer frugt, og bestemmer, at vi kun sår det, der bringer Åndens frugt.

Herren sammenlignede også tro med et frø. Jesus fortalte sine disciple, at hvis de havde tro på størrelsen af ??et korn med sennepsfrø, kunne de flytte bjerge (se Matteus 17:20). Historien vidner om, at der ikke er nogen kraft på jorden, der kan stoppe ægte tro. Disciplene flyttede ikke kun bjerge, de flyttede nationer og imperier. De forstod frøets princip. Hvis selv frøet kunne flytte bjerge, hvad kunne den fulde plante gøre?

Ligesom den kloge kong Salomo skrev i Ordsp. 18:21: "Død og liv er i kraft af tungen, og dem, der elsker det , og forkæle det vil spise dets frugt og bære konsekvenserne af deres ord. ." Lad os være sikre på, at frugten af vores ord vil være noget, vi gerne vil spise. Giver vores ord liv eller død? Bygger de folks tro op eller fodrer deres frygt? Frembringer de kærlighed og forsoning eller splittelse og strid? Husk, uanset hvad frugten bærer, må vi selv spise den til sidst. Vi får at vide i:

Ef.4:29-32:
Lad ingen ødelæggende, rådden, korrupt snak, heller ikke onde ord eller usund eller værdiløs snak [>nogensinde] komme ud af din mund, men kun ord, [tale], som er godt og gavnligt for åndelige fremskridt og opbyggelse af andre, så det kan være en velsignelse og give nåde [Guds gunst] til dem som hører.

Bedrøv ikke Helligeånden

Bedrøv ikke [fornærm ikke eller ærge eller bedrøve Ham] Guds Helligånd, [men søg at behage Ham], for ved Ham blev du blev beseglet [mærket, stemplet som Guds egen, sikret] til forløsningens dag [endelige udfrielse gennem Kristus fra det onde og syndens konsekvenser].

Lad al bitterhed og hidsighed og [lidenskab, raseri, dårligt humør) vrede og misfornøjelse/skrig og slagsmål, protester, strid ond tale, spot, bagvaskelse [krænkende eller blasfemisk sprog] være fjernt fra jer som i det hele taget al ondskab! [trods, ond vilje eller usselhed af enhver art].

32. Men vær god mod hverandre og nyttige og hjælpsomme og venlige mod hinanden, barmhjertig [medfølende, forstående] og tilgive hinanden [let og frit], ligesom Gud i Kristus tilgav dig.

I henhold til denne Skrift er en primær måde, hvorpå vi kan bedrøve den Hellige Ånd, er at lade usunde ord komme ud af vores mund, såsom dem fra bitterhed, vrede, vrede osv. Lad os bestemme, at vi ikke vil 'så' disse frø, men snarere altid tale ord, som vil opbygge og opbygge hinanden.

10 Lysene
OP