Tilbage

78. Vælg Livet eller Døden
af Rick Joyner

I dag fortsætter vi vores studie af Ef. 4 vi skal se på v:15, "Men, snarere tale sandheden i kærlighed [altså i alle ting, både i vores tale og handle i sandhed, så vores liv udtrykker Han's sandhed] så vi kan vokse op i alle ting i Ham, som er Hovedet, Kristus selv (Messias, den Salvede)." Som dette vers antyder, er en af de primære måder, hvorpå vi vokser op til Kristus, ved at "tale sandheden i kærlighed." Jesus er sandheden, og hvis vi vil blive i Ham, skal vi være forpligtet til sandheden. Gud er også kærlighed, så hvis vi vil være som Ham, skal vi gøre alt det vi gør, gøre det i kærlighed.

De seneste meningsmålinger og undersøgelser har vist, at der ikke længere er nogen forskel mellem de grundlæggende moralske principper for kristne og ikke-kristne. Skilsmissesatsen blandt evangeliske kristne er nu overskredet for ikke-kristne. Undersøgelser viser nu, at kristne er lige så tilbøjelige til at lyve som ikke-kristne. Den mest nøgterne kendsgerning, der blev fremhævet af disse undersøgelser, var, at flertallet af kristne ikke troede, at dette var forkert! Kan vi ikke nøjagtigt sige, at saltet mister sin særlige karakter? Hvad siger Herren, Han vil gøre, når dette sker? Han vil kaste det salt væk!

Et af de grundlæggende træk ved Gud er, at Han's ord er sandt! Hvordan kan vi nogensinde forvente at blive i Ham, være som Ham eller repræsentere Ham, hvis vi ikke er viet til sandheden? Djævelen er løgnenes far, og når vi har givet os hen til at lyve, i hvilken form eller i nogen grad, åbner vi os for djævelen, til at blive brugt af ham og blive ændret til hans image i stedet for Kristi:

I 2. Kor. 5:14 skrev Paulus: "For Kristi kærlighed tvinger os." Hvor anderledes ville vi være, hvis vi virkelig blev kontrolleret af Kristi kærlighed i alt det, vi gjorde og sagde? Hvor anderledes ville kirken ikke være, hvis enhver kristen blev kontrolleret af Kristi kærlighed og gjorde alt, hvad de gjorde ud fra en kærlighed til Ham og den kærlighed, som Han er? Forandringen ville være radikal åbenlyst, og vores mål skal være intet mindre end dette. Før enden kommer, vil der være en kirke, der er uden plet og lyde. Hun vil være ren i alle sine motiver og handlinger. Hvorfor kan dette ikke være os?

Det burde være et grundlæggende mål for enhver kristen at vandre i sandhed og kærlighed i alt det, vi gør og siger. Hvis vi ikke gør det, forbliver vi de hykler, som verden tror vi er. Vi skal også huske, at Herren selv forbeholdt sine mest skarp fordømmelser til de religiøse hykler.

Vi bør undersøge enhver konflikt, som vi nu er involveret i, for at være sikker på, at vi vandrer både i sandhed og kærlighed. Er vores position virkelig nøjagtig, eller har vi lade delvise sandheder eller endda løgner komme ind? Når først vores argumenter eller position i en konflikt har bestået sandhedstesten, skal vi derefter bestemme, at den også består kærlighedstesten. Derefter bør vi bestræbe os på at teste alle vores ord og handlinger på samme måde.

Det betyder, at vi undertiden ikke siger ting, der kan være sandt, medmindre vi også kan sige dem i kærlighed. Sandheden kan såre, og endda dræbe, hvis den ikke bliver talt i den rigtige ånd. Det er grunden til, at "Satan forklæder sig som en lysengel" (se 2 Kor. 11:14). Dette kan også oversættes "sandhedens budbringer." Mange af djevelens mest ødelæggende angreb vil have et eller andet grundlag i sandheden. Ofte vil det have en snoet fortolkning eller blive brugt til at få adgang til hans efterfølgende løgne, men nogle gange er det bare almindelig sandhed, der er ufuldstændig eller talt i dårlig timing, så dens virkning er at forårsage splittelse, uenighed osv, hvorfor vi også må afgøre, om vi taler sandheden "i kærlighed." Satan kan bruge sandheden som et våben for det onde, men han har en meget hård tid, være forklædt i kærlighed.

Ordsp. 18:21 siger, at "Død og liv er i kraft af tungen, og dem, der elsker det , og forkæle det vil spise dets frugt og bære konsekvenserne af deres ord." Vores ord har magt til at formidle død eller liv. Når vi taler, overfører vi liv, håb, tro, fred, tålmodighed osv., Eller vi bruges til at brugt til konflikt, tvivl, frygt eller splittelse? Som vi studerede tidligere i:

Ef. 4:29-32.
Lad ingen ødelæggende, rådden, korrupt snak, heller ikke onde ord eller usund eller værdiløs snak [nogensinde] komme ud af din mund, men kun ord, [tale], som er godt og gavnligt for åndelige fremskridt og opbyggelse af andre, så det kan være en velsignelse og give nåde [Guds gunst] til dem som hører.

30. Bedrøv ikke [fornærm ikke eller bedrøve Ham] Guds Helligånd, [men søg at behage Ham], for ved Ham blev du blev beseglet [mærket, stemplet som Guds egen, sikret] til forløsningens dag [endelige udfrielse gennem Kristus fra det onde og syndens konsekvenser].

31. Lad al bitterhed og hidsighed og [lidenskab, raseri, dårligt humør) vrede og misfornøjelse/skrig og slagsmål, protester, strid ond tale, spot, bagvaskelse [krænkende eller blasfemisk sprog] være fjernt fra jer som i det hele taget al ondskab! [trods, ond vilje eller usselhed af enhver art].

32. Men vær god mod hverandre og nyttige og hjælpsomme og venlige mod hinanden, barmhjertig [medfølende, forstående] og tilgive hinanden [let og frit], ligesom Gud i Kristus tilgav jer.


79. Opstandelsens Liv
OP