Tilbage

65. Være På Livets Vej
af Rick Joyner

God og oprigtig er Herren, derfor viser Han syndere vejen Han vejleder den ydmyge i det som er ret, Og lærer den ydmyge Han's vej (Sal. 25:8-9).

Det kræver ydmyghed at kende Guds veje. Herren lærer de ydmyge sine veje, fordi man skal være villig til at lære for at blive undervist, og som vi dækkede tidligere, kunne en definition af ydmyghed være lærevillighed . At være åben og være i stand til at lære er en af de mest værdifulde egenskaber, som enhver kan have.

I denne tekst, lige efter at vi har fået at vide, at Herren vil lære den ydmyge vej, giver det næste vers os en af de mest grundlæggende indsigter i Herrens måder:

Alle Herrens stier i er kærlighed i trofasthed og sandhed over for dem, der holder Han's pagt og Han's vidnesbyrd (Sal. 25:10).

Hvis vi bliver ved Herrens veje, kan vi vide, at disse stier vil være kærlighed, og sandhed. Hvis du nogensinde er i tvivl om Herrens veje, så vælg vejen for barmhjertighed og sandhed. Der er grænser for Herrens nåde, som, hvis det nås, vil resultere i dom. Imidlertid ser vi i hele Skriften, at Herren normalt er langt mere barmhjertig, end Han's folk har tendens til at være. Derfor får vi denne advarsel og dette håb fra:

Jak. 2:13.
Thi dommen er ubarmhjertig mod den, der ikke har øvet barmhjertighed; men barmhjertighed ser frimodigt dommen i møde.

Vi bliver også fortalt i Gal. 6:7: "Far ikke vild, Gud lader sig ikke spotte! thi hvad et menneske sår, det skal han også høste." Derfor, hvis vi ønsker at modtage nåde, skal vi lære at så nåde ved hver eneste mulighed, vi får.

Ligesom præsidenten giver tilgivelse hvert nyt år, vil Herren frit give benådninger til alle, der beder, og til alle, der har tillid til Han's nåde på grund af korset. Vi kan starte igen og slette enhver fiasko og fejl. Det er en af de største fordele ved kristendommen, at den ikke matcher nogen anden religion eller filosofi på jorden. Vi bliver dog også instrueret om, at hvis vi går på Han's veje, vil vi også frit udbrede benådninger til dem, som vi måske kan have noget imod.

Det kræver ydmyghed at bede om tilgivelse, som er at erkende vores synd. Det kræver kendskab til Herrens veje og en forening af vores hjerter med dem for at tilgive andre. Men hvis vi vil forblive på livets vej, er disse grundlæggende. Så lad os give nåde, ligesom den er blevet givet os frit. En af de største friheder, vi nogensinde kan have, er når vi ved, at vi er tilgivet for vores synder. Den næststørste frihed, vi nogensinde kan kende, er, når vi tilgir andre.

Herrens stier er altid opad gående og fører os højere og højere ind i Ånden. Fordi "alle Herrens stier er kærlig venlighed og sandhed" (se Sal. 25:10), vil vi gå op i livet, når vi vokser i kærlighed og sandhed. Lad os se i dag efter de muligheder, vi har til at vise disse og vokse i hver. Det er os, der vil drage fordel, som vil stige højere og finde endnu mere frihed.

66. En Særlig Nåde
OP