Tilbage

51. En Ophøjet Tro
af Rick Joyner

Det blev sagt om Jøderne i Berøa, "Nu var disse mere ædle af sind end dem i Thessalonica, for de modtog ordet med stor iver, hvor de dagligt studerede Skriften for at se, om disse ting var sådan," (Apg 17:11). Det er rigtigt at lytte til nye ting med åbenhed og iver. Vi er en gammelt vinsæk, hvis vi ikke er åbne for det, der er nyt. Dog, så ivrige som vi burde være efter Herrens nye vin, må vi altid tage imod det som vi hører fra Skriften, for at efterprøve det.

De fleste kristne ved, hvad de tror på, men få ser ud til at forstå, hvorfor de tror på det. Vi er hver enkelt ansvarlig for at etablere de sandheder, vi tror på for et solidt bibelsk fundament. Uden dette, uanset hvor nøjagtigt, hvad vi tror er, vil grundlaget for vores tro være svag. Selv Guds Søn svarede med "det står skrevet" (se Matt 4: 4), da Djævelen fristede Ham. Selve Ordet selv baserede sine læresætninger og handlinger på det skrevne ord. Hvor meget mere skal vi så ikke?

Hvis du ser nogle mennesker grave en sokkel, ved du, at et hus eller en lille bygning vil blive bygget der. Men når du går i centrum og ser en hel blok indhegnet, og du ser, at ud over hegnet graves der et dybt hul, ved du, at der bygges noget af betydning der. Vi med må også grave ned, før vi bygger os op, hvis vi ønsker, at vores liv skal være betydningsfulde. Vi må grundlægge for os selv alle sandheder, som vi tror, eller vi vil være begrænset til, hvor meget vi kan blivebrugt i dette liv. Jo mere indsats vi lægger i det fundament for vores åndelige liv, jo mere kan der bygges på dem.

Kirken er ved at komme ind i nogle af sine mest udfordrende tider, så den derefter kan komme ind i dens mest frugtbare tider. Mørket samles, men det er lyset også. Hver udfordring for vores tro er tilladt af Gud for at styrke vores tro. Prøvelser styrker altid sande troende og fjerner dem, der er hyklere. Der kommer en god beskæring, så de, der virkelig holder sig i vinstammen, kan bære mere frugt.

Når et træ beskæres, er de fjernede grene dem, der bare skaber mere træ men ikke bærer frugt. Bærer vores liv frugt for Riget, eller producerer vi bare mere træ, hø og stubb? Hvis vi ikke vokser i frugtbarhed, risikerer vi at blive beskåret. Den eneste måde, hvorpå vi kan være frugtbar, er at blive ordentligt knyttet på vintræet. I vores undersøgelse af Skriften skal vi forsøge at blive mere forenet med Ham. Som Ordet selv sagde i:

Joh. 5:39-40.
I ransager Skrifterne, fordi du tror, at i dem du har evigt liv; og alligevel er det dem [Skrifterne], som vidner om mig.

Og dog er I ikke villige til at komme til mig for at få liv.
Vi modtager liv ved at komme til Ham. Det liv, der er på et solidt fundament, er ikke kun et, der forstår læren nøjagtigt, men er et, der er knyttet til Ordet selv. Det er ikke kun at kende Herrens bog, men at kende bogen Herre. Men fordi Han er sandheden, må vi elske sandheden og være lidenskabelig hengiven til nøjagtigheden af læren.

Helligånden bevæger sig overalt over de kristnes hjerter for at bore deres rødder dybere ned i det skrevne ord. En dyb lidenskab for Skrifterne spreder sig over kirken. Det vil fremkalde en kærlighed til sandheden og en kærlighed til retfærdigheden, det vil begynde at påvirke menigheder overalt radikalt. Dette er en hellig surdej. Hvis bare en eller to i en menighed fanger denne lidenskab, vil den sprede sig til alle.

Når vores fundament bliver stærkere, vil det gøre det muligt for Herren at give os mere kraft og mere åndelig autoritet. Lad os dog altid huske, at vi søger sandhed for at leve den, ikke bare kende den. Jesus var fuld af "nåde og sandhed" (se Joh. 1:14) . Sandhed uden nåde bringer en form for gudsfrygt, der ikke har magt. Kærlighed ændrer sandheden til nåde, der giver liv. Vi må søge sandheden, fordi vi elsker sandheden, og vi ønsker at blive forenet med den, der er sandheden.

Vi må ikke søge at elske, så vi kan have tillid til kraft, men kraft er et middel, hvorpå Gud udtrykker sin kærlighed. Kærlighed er altid målet, ikke middelet. Som vi læser i 1 Tim. 1:5: "Men målet for vores undervisning er kærlighed [der udspringer] fra en rent hjerte og en god samvittighed og en oprigtig tro." Lad os derfor gøre alt, hvad vi gør ud af kærlighed. Lad os gennemse skrifterne, fordi vi elsker dem, vi elsker sandheden, vi elsker Ham, hvis sandhed det er, og vi elsker de mennesker, Han gav sit liv for at frelse.

52. Hvem Kan Skelne Sandheden
OP