Tilbage

Spørgsmålet
af Rick Joyner

1. Men slangen* var træskere end alle markens andre dyr, som Gud HERREN havde gjort og
den sagde til vinden: "Mon Gud virkelig har sagt: I må ikke spise af noget træ i haven?"
*Her taler den onde frister, Satan.

2. Kvinden svarede: "Vi har lov at spise af frugten på havens Træer;

3. kun af frugten fra træet midt i haven, sagde Gud, må I ikke spise, ja, I må ikke røre derved, thi så skal I dø!"(1 Mos 3:1-3).

Den første ting, der blev sagt om slangen, var, at han var "listig, snu". At være listig, snu er anderledes end at være klog. Dygtighed er normalt viet til at finde strålende måder at bøje reglerne på. I modsætning hertil kom Jesus for at opfylde loven. En af de grundlæggende måder, vi kan skelne dem, der er sendt af Gud fra dem, der er sendt af djævelen, er ved at søge måder at adlyde og søge måder at undgå lydighed og slippe afsted med det.

I sin snedighed modsatte slangen ikke modigt Herrens befaling først, men opfordrede bare Eva til at stille spørgsmålstegn ved det. Der er gode spørgsmål, og der er dårlige. De gode som motiveres af tro og søger at kende Herrens veje, så vi kan glæde Ham. De dårlige som normalt motiveres af frygt eller ønsket om at bøje reglerne. Slangen forsøgte at få kvinden til at stille spørgsmålstegn ved Gud på den forkerte måde, hvilket normalt er det første skridt i hans dødbringende fælde.

Kvindens svar på slangens spørgsmål afslører døren til den ulydighed, som djævelen søgte. Hun svarede, at Herren befalede, at de ikke måtte spise af det forbudte træ "eller røre ved det." Herren sagde ikke noget om ikke at røre ved det. At føje sig til Guds ord er lige så forkert som at tage det væk. Dette afslører, at vi værdsætter vores egne meninger så meget som vi gør ved Han's ord.
Dette var farisæernes synd, der førte til at de foretrak deres egne traditioner, selv over Guds Ord.

Som nævnt er der gode og dårlige spørgsmål, som faktisk kan være det samme spørgsmål. Om de er gode eller dårlige bestemmes af vores motiver. Der var ikke noget galt i, at Eva ville forstå træet om kundskaben om godt og ondt. Det var kun forkert for hende at spise af det. Gud skabte os med nysgerrighed, som er grundlaget for et søgende hjerte. Vi må dog altid beskytte os mod den fælde, som Eva faldt i, at tvivle på Gud. Han er sandfærdig, retfærdig og har altid vores bedste interesser i tankerne. Alt, der får os til at tvivle på Ham, vil føre til det onde. Dette begynder ofte med en simpel tendens til bare at bøje reglerne.

Det er Herrens glæde at forvandle vores svagheder til styrker. Det er djævelens glæde at vende vores styrker til svagheder eller muligheder for at få os til at falde. Han vil prøve at tage et søgende hjerte og forvandle det til et kynisk hjerte. Et kynisk hjerte sætter spørgsmålstegn ved alt fra perspektivet tvivl snarere end tro. Dette har forårsaget journalistikens tragiske fald i vores egen tid, taget dem, der som begynder med et ønske om sandhed og forståelse, og sået en så kynisk holdning i dem, at de ofte bliver fæstninger for brødrenes anklager.

Pas på "listighed." Pas på dem, der foreslår noget, der er i konflikt med Guds klare ord. Hvis vi tillader os at blive bedraget af et sådan ræsonnement, vil det føre til et fald. Som det siges i 1 Kor. 15:33: " Lad dig ikke narre: 'Dårligt selskab ødelægger god moral.'" Kirken kaldes for at være den højeste form for fællesskab på jorden. Djævelen ved også meget godt, at åndelig autoritet mangedobbeles med enhed, og hvis endda to mennesker er enige, vil Gud besvare deres bønner (se Matt 18:19). Djævelen søger derfor konstant at bringe splid til fællesskab. Vi skal beskytte vores fællesskab mod indbefatte af dem, der konstant skaber splittelse, eller får Guds små til at snuble, som det siges i Rom. 16:17-18. Kirken er kaldt til at være den højeste form for fællesskab på jorden. Djævelen ved også meget godt, at åndelig autoritet ganges med enhed, og hvis endda to mennesker er enige, vil Gud besvare deres bønner (se Matt. 18:19). Djævelen søger derfor konstant at bringe splid til fællesskab. Vi skal beskytte vores fællesskab mod indbefatte dem, der konstant skaber splittelse, eller får Guds små til at snuble, som det siges i:

Romerne 16:17-18:
Jeg formaner jer, brødre og søstre! til at holde øje med dem, som forårsager stridigheder og volder splittelserne og indføre fristelser [for andre] til at begå synd, [handler på måder] i strid med den lære, I modtog; hold jer borte fra dem!

18. For sådanne mennesker tjener ikke vor Herre Kristus, men deres egne lyster [bug] og ønsker, ved glat og smigrende tale forfører [bedrager] de troskyldiges [de intetanende uskyldige og naive] hjerter..

Judas omtalte disse snubleblokke som "kværulant; smålig kritiker, [inkarnerede knurrende gnavpotter]" (se v: 16). Vi har et ansvar for at beskytte Herrens folk mod disse. Samtidig må vi beskytte vores egne hjerter mod at blive kyniske eller lukkede for dem, som Herren muligvis søger at blive forenet med os. Kværulanterne, smålig kritiker og de snublestene, som fjenden sender for at skabe splittelser, viser hurtigt deres sande natur. Vi må fjerne dem og vende os væk fra dem, ellers vil de gøre stor skade på de helliges samfund. Vi må også gøre dette på en måde, der ikke lukker vores hjerter for legitim korrektion fra den autoritet, som Herren har etableret i sin kirke.

27 Fælden
OP