Tilbage

147. Varig Kærlighed
af Rick Joyner

I dag vil jeg tale om den anden store test af kærlighed, som er udholdenhed. Dette er, hvad Herren omtalte i sin irettesættelse til Efesus' kirke i:

Åb. 2:4-5.
Ikke desto mindre har Jeg det imod dig, fordi du har svigtet og forladt din første kærlighed [mistet dybden af den kærlighed, du først havde for Mig].

5. Derfor kom i hu, hvorfra du er faldet, og omvend dig [ændre dit indre selv - din gamle måde at tænke på, din syndige opførsel og søg Guds vilje] og gør de samme gerninger som i den første tid; ellers vil Jeg komme hurtig over dig og fjerne din lysestage fra dens plads, medmindre du ikke omvender dig.

Den mest almindelige forståelse af dette udtryk "første kærlighed" er den lidenskabelige kærlighed til Herren, som de havde i starten. Det er bestemt sjældent, at ethvert ægtepar opretholder den ild, de havde for hinanden i begyndelsen af deres ægteskab i mere end et år eller to. Normalt flytter ægteskaber fra den fyrige lidenskab, de har i begyndelsen, til en kærlighed, der konstant falder i lidenskab. De fleste hævder, at denne kærlighed faktisk er dybere og mere opfyldende, men det er den?

Det, de fleste betragter som den fyrige kærlighed, er mere fysisk tiltrækning end følelsesmæssig, intellektuel eller åndelig. Sex er en vidunderlig gave fra Gud, der er beregnet til at styrke båndet i ægteskabsforholdet, men det er langt fra at være hele forholdet. Hvis opbygning af et tillidsfuldt forhold ikke går ud over seksuel tiltrækning til følelsesmæssig, intellektuel og åndelig binding, vil det i bedste fald være et spændende forhold.

Det samme gælder vores forhold til Herren. Den første ild og iver, vi havde, da vi første gang mødte Ham, er vidunderlig, men vi må fortsætte med at kende Han's hjerte og Han's veje. Jo mere vi lærer Ham at kende og Han's veje, jo mere dyb selvtillid og tro vil vi have til Ham. Fordi den ild og iver, som vi havde for Herren i begyndelsen, ikke er en fysisk tiltrækning, er der ingen grund til, at den skal mindskes. Faktisk skulle vi blive endnu mere begejstrede, når vi lærer Ham bedre at kende. Der er ingen større begejstring i universet som at kende Herren.

Der er en sætning, som nogle af de store hellige i de sidste par århundreder har været glad for at bruge. Det er at "bevæge sig dybere ind i Gud." Der har også været bevægelser kaldet "dybere liv" bevægelser. De, jeg kender fra disse bevægelser, har normalt et rigt og dybt forhold til Herren, som er speciel. Men med få undtagelser (og der er nogle) som ser ud til at være en uskrevet regel hos mange af disse, at jo mere moden du er åndeligt, og jo dybere vandre du med Herren, desto mindre følelsesmæssig vil du være omkring det. Jeg har endda fået at vide, at deres kærlighed "går ud over følelser", som jeg synes er et grundlæggende bedrag. Jeg tror ikke, nogen kærlighed kan gå ud over følelser. Hvordan vil du have, at din ægtefælle siger til dig, "skat, jeg føler ikke noget mere, men jeg elsker dig stadig."

Jeg er klar over, at mange umodne troende viser deres følelser eller fysiske manifestationer som bevis på deres forhold til Gud. Alligevel er de store englevæsener, der bor i Guds nærvær og siden før verdens skabelse, stadig skjælver, undrer og ser ud til at være konstant i ærefrygt over de uudgrundelige vidundere ved Gud. Efter millioner af år vil de stadig gå til højere og højere niveauer af ekstase og herlig undring, når de ser mere og mere af Ham. Jeg er sikker på, at vi alle flokkes sammen og gør de samme ting.

Der kan være andre galakser og verdener at se og lære af, men der vil aldrig være noget i skabelsen mere vidunderlig eller uudtømmelig opfylde end at kende Guds dybder. Stjerner falmer muligvis efter et par millioner år, men Guds herlighed vil aldrig falme. Det er ikke muligt at virkelig komme nærmere Gud uden at blive endnu mere begejstrede for Ham. Meget af det, som nogle refererer til som ”det dybere liv”, lærer muligvis mere om Gud, men enhver, der virkelig kommer tættere på Ham, vil også vokse i deres lidenskab til Ham. Det er umuligt ikke at ville det.

Hvis vi driver fra den lidenskab, vi først kendte, kan det kun skyldes, at vi er drevet fra Ham. Fordi kirken først og fremmest er Han's tempel, når vi driver bort fra Ham, forbliver vi ikke længere i Ham, og vi vil derfor holde op med at manifestere Ham. Vi kan stadig udføre tjeneste og lære dybere ting om Ham, men det sande mål for vores åndelige liv vil altid være ved Han's åbenlyse tilstedeværelse i vores liv.

I 2. Kor. 2:14 talte Paulus om, hvordan han "... åbenbarer kundskaben om Ham som en liflig duft." Hvis nogen kommer ind i rummet, hos dem som vokser i kundskaben om Ham, er det ikke sandsynligt, at du får opmærksomhed. Men når nogen kommer ind i et rum, der har været i Herrens nærvær og kommer tættere på Ham, vil alles opmærksomhed blive draget mod dem. Da Paulus fortsatte i.

2 Korinter 3:7-11.
Og når dødens tjeneste, indristet med bogstaver i sten, fremtrådte i herlighed, så Israels børn ikke kunne holde ud at se på Moses’ ansigt på grund af hans ansigts herlighedsglans, der dog svandt hen,

hvor meget større herlighed skal der da ikke være over Åndens tjeneste!

Thi når den tjeneste, der førte til fordømmelse, var herlig, så er den tjeneste, der fører til retfærdighed, endnu langt rigere på herlighed.

Ja, det herlige har jo i dette tilfælde ingen herlighed i sammenligning med den overstrålende herlighed.

Thi når der var herlighed over det, der svandt hen, skal der langt snarere være herlighed over det, der bliver.

Fordi Moses havde været i Herrens nærvær, reflekterede han så stor herlighed at han måtte lægge et slør over hans ansigt. Vi får også at vide her, at det skulle vi opleve i den nye pagt, skulle være endnu bedre end det! Et af de ultimative spørgsmål, vi burde stille, er: hvor er herligheden? Det er i Han's nærvær. Når vi lærer at komme tæt på Ham og leve i Han's nærvær, vil vi opleve noget som er endnu større end hvad Moses oplevede. Moses mødte Ham ansigt til ansigt, men vi har Ham boende i os. Hebr. 12:29 siger os "... vores Gud er en fortærende ild." Hvis vi virkelig kommer nærmere Ham, vil ilden i vores liv vokse.

148. Varig Tro
OP