Tilbage

113. Rejsen Fortsætter
af Rick Joyner

Dette lovede land, som vi har i Kristus, er ikke kun det, vi arver efter at vi dør, men det er den herlige nye skabning, vi bliver i dette liv. Men når du er født, er det ikke opfyldelsen af dit liv, men begyndelsen. Ligeledes, når du bliver født påny, er det ikke opfyldelsen af dit kald, men begyndelsen på den herlige rejse. Der er intet liv så spændende, så vidunderligt og så opfyldende som det kristne liv. Det er den største søgen for de største sjæle til nogensinde at vandre jorden.

Herren kaldte ikke Israel blot for at få dem ud af Egypten, men for at føre dem ind i deres arv. Israel havde et meget specifikt lovet land, og det har vi også. Hvad er de kristnes lovede land, som vi er kaldet til at arve i dette liv? Som vi læste tidligere i 1 Kor. 10:11 efter at Paulus gav en oversigt over Israels oplevelse i ørkenen, sagde han: "Nu skete disse ting dem som et eksempel, og de blev nedskrevet til vores instruktion, på hvem endetiden er kommet." Israels oplevelse var et profetisk kort og en model af både vores rejse og vores arv i Kristus. Lad os se på et par grundlæggende paralleller.

Israels lovede land var en relativt lille nation, men det var midt i de nye nationer på jorden. Det skulle være et sted, hvor Herren blev tilbedt, og hvor folket levede efter Han's veje. Deres liv skulle være en slående kontrast til nationerne omkring dem som en demonstration af, hvordan Herrens veje var højere. De, der adlød og tjente Herren, skulle nyde ekstraordinære fordele, såsom: alle deres sygdomme helbredte, langt liv, fred, glæde og velstand. Fordi Han også indførte befalinger for renselse af landet, ville selv naturen blomstre på grund af retfærdighed og retfærdighed for dem, der ville bo i landet. Dette ville resultere i en øget frugtbarhed i landet.

Ligeledes frelste Herren ikke bare os, så vi kan komme til himlen, men vi kan være en hellig nation midt på jorden, der vidner om Herrens ære og kraft og Han's veje. Der er ekstraordinære og vidunderlige fordele ved at leve under Kristi domæne. Vi er kaldet til at være vidner om kraften og æren i Guds rige ved at leve i dem nu. Det er et "land, der flyder med mælk og honning." Det skal være en velsignelse og under midt i denne mørke og forvirrede verden. Abrahams sæd blev kaldt til at være en velsignelse for alle familier på jorden. Dette er vores kald, at være en velsignelse for alle omkring os.

I den nye pagt finder vi, at Herren giver sit folk autoritet over sygdom og lidelser såvel som over al den ondes magt. Vi ser også, at kristne er kaldet til et liv i triumf og sejr, der giver ære til Gud og en åbenbaring til verden for Herrens sejr på korset. Men ligesom der var en rejse, Israel var nødt til at tage for at komme til deres lovede land, og så havde de mange slag at kæmpe for at besidde det, det samme er tilfældet med os. På en måde har kirken taget sin rejse gennem ørkenen siden det første århundrede. Før slutningen af denne tidsalder vil kirken imidlertid besidde sin arv og leve i den som et vidne for alle de andre "nationer" på jorden.

Den ørken, som Israel krydsede, var i det væsentlige den nøjagtige modsætning til det land, de var blevet lovet, og det samme er vores ørken. De var blevet lovet et land, der flød med mælk og honning, men i ørkenen havde de ikke engang noget vand. Imidlertid var det denne rejse gennem stedet, der var så i modsætning til løftene, at de lærte at stole på Herrens forsyning og kende Han's retfærdighed. Det samme er tilfældet med os.

Det vigtigste, der skete i ørkenen, var at de modtog Guds instruktioner, og de byggede Ham et hus, så Han faktisk kunne bo i deres midterste. Herrens tilstedeværelse hos dem var den største arv af alle. Den største af alle velsignelser, som vi har opnået gennem Kristus, er Kristus selv. Vi må også værdsætte Han's tilstedeværelse hos os som den største skat af alle.

Det er blevet sagt, at Israel kun kunne have krydset ørkenen på kun to uger. Det kan være sandt, men det var hele to år, før Herren førte dem til det sted, hvor de kunne komme ind. Han var først nødt til at give dem sine befalinger, lære dem sine veje og færdiggøre sit tabernakel, så Han kunne bo i deres midter. Vi må også lære at være tålmodige, når vi er i ørkenen - mellem det sted, hvor vi kaldes, og hvor vi begynder at gå ind i vores løfter.

Ørkenen er hård, men den er livsnødvendig, og den kan være et af de mest glorværdige steder for fællesskab og at lære Herren at kende. For at vi skal have tillid til den fulde arv, må vi fuldt ud forstå, at Han er den største arv, vi nogensinde kunne have. Derfor skal vores primære mål altid være større end bare at være i besiddelse af løfterne - det må være at kende Herren, at tilbe Ham og at tjene Ham i alt det, vi gør.

Det er meget bedre at bo i ørkenen, hvor vi er tvunget til at opleve Ham og søge Ham end at besidde vores løfter. Den arv, vi har i Kristus, er så vidunderlig, at den let kan blive et idol i sig selv, hvis vores fundament ikke er rigtigt. Det er grunden til, at så få kristne virkelig har vandret i fylden af de løfter, vi har i Kristus. Nogle hævder, at ingen har vandret i løftenes fylde siden det første århundrede. Det kan diskuteres, men det synes åbenlyst, at ingen i dag går efter alle de løfter, vi har fået i Kristus. Dette skyldes sandsynligvis, at så mange hurtigt begynder at værdsæætte løfterne over Ham, der giver dem.

Derfor bruger vi vores tid i denne undersøgelse og tålmodig gennemgår mange ting. Vores mål er ikke kun at kende om Herren og vores arv, men at kende Herren og besidde vores arv. For at gøre dette må vi besidde den visdom for at kende, at Herren selv er den største arv, og at vores besiddelse af nogen af Han's løfter er, så vi kan være vidne til Han's storhed og herlighed midt på jorden, ikke bare så vi kan blive velsignet.

Når vi fortsætter med at studere, hvordan Israels ørken rejse parallelt med vores egen rejse til modenhed i Kristus, vil vi opdage, at mange af de oplevelser, vi går igennem, er beregnet til at gennemgå og gentage de sandheder, vi lærte ved vores udfrielse fra "Ægypten." Hvert nye oplevelse er både en gennemgang og et skridt fremad. På den måde lægges det stærkeste fundament og forstærkes kontinuerligt. Hver eneste ting i vores liv er beregnet til at gøre det samme for os.

Et af vores hovedmål i dette studie er at være i stand til hurtigt at genkende alt, hvad Herren bruger i vores liv i forhold til, hvad Han vil gøre i os. Når vi begynder at forstå Han's gerning, vil vi være mere tilbøjelige til at arbejde sammen med Ham og derved komme hurtigere ud af ørkenen og ind i det lovede land. Så lad os fortsætte med at kende Herren og besidde vores fulde arv i Ham, så Han's herlighed kan findes midt på jorden som et vidnesbyrd for alle.

114. Gå Til Himlen Nu
OP