Tilbage

110. Neget Af Den Første Frugt
af Rick Joyner

Som vi har set på i 2 Mos. 12, skulle Påskelammet føres ind i huset fem dage før det skulle ofres. I løbet af denne tid skulle folket undersøge det for eventuelle mangler, fordi Herrens Påske måtte være et lam uden plet og llyde. Som vi får at vide i Matt. 11:13, "... profeterede loven indtil Johannes." Dette var en profeti om, hvordan Kristus, "vores Påskelam", skulle ind i Jerusalem fem dage før Han skulle korsfæstes.

Da Jesus var på vej ind i Jerusalem, tog jøder over hele byen Påskelammene i deres huse som forberedelse til festen. I løbet af de fem dage, hvor alt folket undersøgte deres påskelam, undersøgte præsterne, farisæerne og saddukæerne Jesus kontinuerligt og prøvede at finde nogen fejl i Ham, men det kunne de ikke. Da den jødiske dag begynder om aftenen og Jesus blev korsfæstet på dagen for forberedelse til påsken, på det tidspunkt Jesus døde på korset, satte jøder over hele byen knivene til deres Påskelam.

I 3 Mos. 23 har vi et andet ritual, der skulle udføres efter påskens sabbat (alle dage, hvor der ikke måtte udføres noget møjsommelig arbejde, blev også kaldet sabbater). Dette blev kaldt "svingningen af første frugts neg". Dette ritual krævede, at "Israels sønner" skulle gå ud og samle neget af de første frugter, som på det tidspunkt af året lige var begyndt at spire. Derefter gav de det videre til præsten, der førte det frem Herren og svingede med det. Efter påsken, hvor Herren blev korsfæstet, lige da præsten svingede med denne "bundt neg af første frugter", kom Jesus frem fra graven, de første frugter af opstandelsen. Denne "bundt neg af første frugter" var løftet om en stor høst, der skulle komme.

Kun nogle få mennesker i Israel forstod betydningen af, hvad der skete i deres midte på den skæbnesvangre påske. Selv Herrens disciple så ikke ud til at forstå det fuldt ud. Men når vi ser tilbage på, hvor perfekt Herren opfylder sit ord, altid perfekt til tiden, kan vi have tillid til de ufattelige løfter, Han har givet os. Herren er altid trofast, og Han er altid til tiden.

Det faktum, at Herren ville sende sin egen Søn for at dø for vores synder, er et under, som hele skabelsen helt sikkert vil være i ærefrygt over for i al evighed. At Han også ville give os løftet om evigt liv, og ligesom Han oprejste Han's egen Søn, vil Han oprejse os fra de døde, så vi kan leve for Ham i evighed, er et andet vidundere. Dette er det håb, der sætter os i stand til at leve ud over denne nuværende verdens bekymring og for den kommende tids evangelium. Som vi læser i:

Hebr. 12:1-2: 1. Derfor, vi som har så stor en sky af vidner omkring os [der har båret vidnesbyrd om sandheden], Lad oslægge alt det bort, som tynger [byrde, hindring, klods om benet, gæld, behæftelser], og synden, som så let [snu og hurtig] indfiltre os, og lad os løbe med udholdende tålmodig fremad i det kapløb, der ligger foran os,

2 [kigger væk fra alle, der vil distrahere os og] at fokusere vores øjne på Jesus, som er forfatteren og Fuldender, tro [den første incitament til vores tro og den ene der bringer vores tro til udløb], der for glæden [for opstilling målet] indstillet for ham udholdt korset, [b] ses bort skammen, og satte sig ved højre hånd Guds trone [afsløre hans guddom, Hans myndighed, og færdiggørelsen af hans værk]. 2. Se bort [fra alt som vil distrahere os] og lad os følge Jesus, som er vor leder og kilden til vores tro [den første tilskyndelse for vores tro, Han er troens begyndelse], og er også dens fuldender [som bringer troen til modenhed og fuldendelse]. Som for at få den glæde [opnå prisen] som ventede Ham, udholdte Han korset og ignorere skammen, og sidder nu på højre side af Guds trone.

Ligesom det var håbet om opstandelsen og den herlighed, som Han skulle modtage, der gjorde det muligt for Jesus at udholde korset, er det sandheden om opstandelsen, der giver alle ofrene, som vi også kan kaldes til at bringe til, for dette evangeliums skyld. Viden om opstandelsen forhindrede og styrkede martyrerne i enhver tidsalder, og det er, når vi ser den herlighed, der er foran os, at vi er i stand til at tage vores kors op og "dø dagligt."

Den ultimative frygt, som fjenden holder menneskeheden i trældom med, er frygt for død. Det er sandheden om opstandelsen, der bryder denne ultimative trældom og virkelig frigiver os fra kræfterne i denne nuværende onde tid til at leve efter den kommende tids kraft. Når vi frigøres på denne måde, lever vi ikke længere for de ting, der er midlertidige, men for de evige. På denne måde dør vi for denne verden. Hvis vi er døde for verden, er der intet denne verden kan gøre for os. Dette er den største frihed, vi nogensinde kan kende på jorden, og det er denne frihed, fjenden frygter mere end nogen anden. De, der allerede er døde, har intet at frygte - de, der allerede er døde, vil derfor være frygtløse når de står for evangeliets sandhed. Deres meget frygtløshed er et uimodståeligt vidne om opstandelsen.

Vi er kaldet til at leve et liv, der er fri for frygt, og vi er kaldet til at leve ved tro. Troens støttepille er vores tro på opstandelsen. Korset udviste for enhver tid den store kærlighed, som Gud har til os. Opstandelsen forstørrer den. Hvis Gud elsker os så meget, hvem skal vi så frygte?

Vi vil fortsætte med at studere opstandelsen, dette store fundament i vores tro, så vi kan leve i den sejr, der blev opnået for os, efter at vi var blevet befriet fra enhver frygt.

111. Opstandelsen
OP