Til Menu

69. Intimitet Kontra Fortrolighed
af Rick Joyner

I går drøftede vi Amos 3:7, hvor Herren sagde, at Han ikke ville gøre noget uden først at åbenbare Han's "hemmelige råd" til sine tjenere, profeterne. Vi ser også i Sal. 25:14, at "Herrens hemmelighed er for dem, der frygter Ham, og Han vil lade dem kende Han's pagt." Det er dem, der frygter Ham, som Han kan blive betroet med guddommelig viden.

Vi kan undre os over, hvordan vi virkelig kan være venner med Ham, hvis vi frygter Ham, men det er forståelsen af disse guddommelige paradokser, at stien til livet findes på. Det hebraiske ord, der er oversat "frygt" i Sal. 25:14 , er yare '(yaw-ray), som bogstaveligt talt er oversat frygt. Nogle oversættelser har givet dette ord "respekt", som det selvfølgelig er, men det er respekt for den tiendedel magt. Selv hvis vi er Han's bedste venner, er Han stadig Gud, og vi er stadig mennesker.

Johannes var Jesu intime ven. Judas var kendt. Der er en uhellig fortrolighed med Gud, der kan være grundlaget for de mest tragiske fald fra nåden. På den anden side blev Johannes, da han var gammel og den eneste af de oprindelige apostle tilbage, fanget i visionen, der er optegnet som Åbenbaringens Bog. Han ville stadig gentagne gange falde ned i Herrens nærvær. Den, der uden tvivl var den mand med den største åbenbaring af Kristus og den mest intime ven af Gud, mistede aldrig sin frygt for Herren. Dette er sandsynligvis den vigtigste grund til, at han blev betroet med sådanne åbenbaringer.

I en af Paulus' første breve hævder han, at han er ringere end selv de mest fremtrædende apostle. Senere skriver han, at han er "den mindste af apostlene" (se 1 Kor. 15:9). Så nogle år senere skriver han, at han er "den aller minste af alle hellige" (se Ef. 3:8). I et af sine sidste breve skriver han, at han er den største af syndere (1 Tim. 1:15). Ser du en udvikling i dette? Jo større den åndelige modenhed er, jo større er ydmygheden.

Hvilken konge eller præsident ville tillade nogen, der ikke var diskret til at komme nær deres trone, eller hvor som helst i nærheden af hvor følsomme diskussioner fandt sted? Hvis vi ønsker at være de venner, som Herren deler Han's "hemmelige råd" med, skal vi forstå både den ære og det ansvar, det er. Hvis vi vil have tillid til profetisk åbenbaring, er vi nødt til at have så meget visdom til at vide, hvornår vi ikke skal dele noget som når vi skal dele. Denne visdom er forankret i Herrens frygt. Vi kan være Han's bedste venner, men vi må aldrig glemme, hvem Han er. Frygten for Herren er begyndelsen på visdom, og den er fundamentet for al sand profetisk tjeneste.

70. Fred På Jord
OP