Til Menu

68. Guds Venner
af Rick Joyner

Herren Gud gør intet, medmindre Han åbenbare sine hemmelige råd til sine tjenere, profeterne (Amos 3:7).

Denne skrift er fantastisk. Hvorfor ville skaberen af universet forpligte sig til ikke at gøre noget uden først at åbenbare det for profeterne? Årsagen hertil forstås i Han's formål med at skabe mennesket. Han skabte mennesket til fællesskab. Han skabte mennesket til at vandre og tale med Ham og have evnen til både at forstå og værdsætte Herren og Han's formål.

Profeterne har været en af de primære måder, som Herren har fortsat med at kalde mennesket tilbage til dette fællesskab. Derfor erklærer Herren, at Han vil åbenbare sine formål til profeterne, der skal formidle dem, så mennesket kan vende tilbage til stedet for samfund og værdsættelse af sin Skaber.

Derfor bør vi forstå, at hvad Herren siger gennem profeti altid er vigtigt, men det vigtigste af alt er det faktum, at Han stadig taler til os. Kvaliteten af ethvert forhold bestemmes af kvaliteten af kommunikationen. Derfor sagde Herren i Joh.10:4: "Og når Han har lukket alle sine får ud, går Han foran dem, og fårene følger Ham, fordi de kender Han's stemme." Vi vil følge Ham i den grad, at vi kender Han's stemme.

Det første menneske, der profeterede i Skriften, var Enok (se Judas v:14). Enok var en bemærkelsesværdig mand, som meget lidt siges om, bortset fra at han vandrede med Gud, og Herren tog ham, så han ikke skulle se døden. Enoch var fra den syvende generation efter Adam, men da Adam levede over ni hundrede år, var Adam stadig i live under Enoks liv. Det er sandsynligt, at Enoch talte med Adam og blev rystet af det forhold, som Adam havde med Herren før faldet. Noget i Enoch må have bestemt, at han ville prøve at genvinde dette forhold, og det gjorde han.

Enok kom så tæt på Gud, at Herren bare tog ham, så han ikke skulle smage døden, hvilket var den sikre konsekvens af faldet. Dette giver udtryk for, at Enoch rejste sig over syndens natur ved at vandre med Gud og undgik konsekvenserne af den. Han må have gjort dette ved at se frelsen gennem Jesus og Han's kors, fordi der ikke er nogen anden måde for mennesket at overvinde dødens magt undtagen gennem korset. Hvordan skete dette?

De, der vandrer med Gud, vil profetere, ligesom Enoch gjorde. Som vi får at vide i Åb. 19:10: "For Jesu vidnesbyrd er profetiens ånd." For at Enok skulle have profeteret, måtte han have vidnesbyrd om Jesus. Alle profeterne skulle have vidnesbyrd om Jesus, og det var derfor, de alle profeterede om Han's komme. De så Ham og troede på Ham og så frem til korset, ligesom vi ser tilbage på det.

Selvom Enok var den første mand, der siges at have profeteret, er den første mand, der kaldes en profet i Skriften, Abraham i 1 Mos. 20:7. Dette er også det allerførste vers, hvor bøn nævnes i Skriften. Det er ikke tilfældigt, at den første omtale af både profet og bøn er sammen. Bøn er kommunikation. Udviklingen af kommunikation med Gud, både til Ham og fra Ham, er det fundament, hvorpå al sand profetisk tjeneste er baseret.

Abraham var også den første, der blev kaldt "Guds ven" (se Jak. 2:23). Dette er essensen af sand profetisk tjeneste. Årsagen til, at Herren sagde, at Han ikke ville gøre noget, medmindre Han først åbenbarede det for sine tjenere, profeterne, er fordi profeterne er Han's venner, og Han vil ikke gøre noget uden at dele det med sine venner. Dette fællesskab er essensen af, hvorfor Han skabte mennesket. Dette er grunden til, at apostelen Paulus sagde: "I kan alle profetere" (se 1 Kor. 14:31). På grund af korset er sløret blevet fjernet. Vi kan nu alle indgå i det mest intime samfund med Ham. Vi kan alle vandre med Gud og være sådanne venner med Ham, at hHan ikke ønsker at gøre noget uden at dele det med os. Det er essensen af den ægte profetiske tjeneste - simpelt venskab med Gud.

69. Intimitet Kontra Fortrolighed
OP