Tilbage

148. Varig Tro
af Rick Joyner

Det ser ud til, at vi nu kommer til det tidspunkt, hvor alles tro skal bevises. Tro er ikke bevist, før den er testet, og den tid vi er på vej ind, vil teste os alle. Dette er vores største mulighed. I Herren er hver test med det formål at fremme, for at se, om vi kan overdrages mere autoritet og kraft. Er du klar til testene?

Som min ven Francis Frangipane kan lide at sige: ”Du vil aldrig fejle en af Guds prøver - du fortsætter bare med at tage den, indtil du har bestået. Og hver test er en åben bog test. Du kan gå til Bibelen og finde svaret på ethvert problem Hvis du har problemer med at finde det der, kan du spørge Læren. Det hele er sandt og burde være en stor opmuntring for os. Vi skulle være i stand til at finde svaret på ethvert problem. At finde svaret er imidlertid ikke alt, hvad der er at bestå testen. Vi skal leve svaret.

For at vi kan bestå den test, der kommer er at bevise vores kærlighed, må vi blive stående i kærlighed, så kærligheden kan kontrollere os, selv når vi er fristet til at tænke forkert over andre, eller har valget om at gøre godt eller ondt mod dem. Hver gang vores kærlighed testes, er det en mulighed for at vokse i kærlighed. Vi beder alle sandsynligvis til Herren om at hjælpe os med at vokse i kærlighed, men griber vi virkelig muligheden for at vokse, når prøvelserne kommer som et svar på disse bønner?

Jeg kender mange mennesker, der har bedt Herren om at give dem tålmodighed, men jeg kender ikke mange, der som dette mere end én gang! Han's svar på denne bøn er at sætte os under omstændigheder, der kræver, at vi vokser i tålmodighed, hvilket er en stor prøvelse for dem af os, der ikke har meget tålmodighed. Men hvis vi anerkender prøvelserne og giver os hen til Herrens fred og hvile, vil vi vokse i tålmodighed.

For at vi skal bestå den test, der kommer til at øge vores tro, må vi stå og vandre i tro - ikke frygt eller tvivl. Hver test af vores tro er en mulighed for at vokse i tro. Vi beder alle sandsynligvis for at Herren skal hjælpe vores tro, men griber vi muligheden for at vokse i tro, når frygt eller tvivl kommer? I 1 Kor. 3:11-15 får vi at vide:

Thi ingen kan lægge anden grundvold end den, der er lagt, nemlig Jesus Kristus.

Og hvis man på den grundvold bygger med guld, sølv, kostbare sten, træ, hø, strå,

så skal det engang åbenbares, hvad slags arbejde enhver har udført; thi dagen skal gøre det klart, for den bryder frem med ild, og ilden skal prøve, hvordan enhvers arbejde er.

Hvis det arbejde, som en har bygget derpå, består, da skal han få løn;

hvis ens arbejde bliver opbrændt, da skal han miste lønnen; men selv skal han blive frelst, dog som gennem ild.

Har du nogensinde tænkt på Herren som en pyroman? Han tænder ild i sin egen kirke bare for at se, hvad vi vil gøre! Han's prøvelser er ikke øvelser, men ægte brande. Alligevel er svaret på hver test stort set det samme - vende sig til Jesus. Jesus er svaret på ethvert menneskeligt problem. Svaret på kærlighedstesten er at se Han's kærlighed til os og lade den flyde gennem os. ”Vi elsker, fordi Han først elskede os” (I Joh. 4:19) . Svaret på trosprøven er at se Herren. Hvis vi ser Ham, vil vi have tro.

Mens jeg var i militæret og som en professionel pilot blev jeg underkastet rutinemæssige prøver for at bestemme min kompetence som kommandopiloten. Hvis jeg var godt forberedt, ville jeg deltage i disse prøver med stor selvtillid, selv begejstring over at kunne se mit eget færdighedsniveau stige under pres. Test i Herren skal være på samme måde, som Jak. 1:2-4 siger:

Mine brødre! I skal regne det for lutter glæde, når I kommer ind i mange slags prøvelser.

ved jo, at når jeres tro prøves, virker det udholdenhed; [fører til åndelig modenhed, og indre fred]

og udholdenhed skal føre til fuldkommen gerning, så I kan være fuldkomne og helstøbte [i din tro] og ikke stå tilbage i noget.

Hvis vi har glæde ved at komme i prøvelser, er det et godt tegn på, at vi er klar. Hvis vi er bange og deprimerede over udsigten at få vores tro testet på de tidspunkter, vi går ind, bør dette være en åbenbaring for os, at vi ikke er så klar som vi skulle være. Dette betyder ikke, at du ikke i det mindste er lidt nervøs over udsigten til prøvelser, da selv den mest forberedte person normalt vil være lidt nervøs ved at gå ind i en test. Men jeg taler om noget mere end det - jeg taler om frygt, der griber os til det niveau af panik eller depression, der farver vores liv med udsigt til det der kommer. I den grad denne frygt griber os i lyset af testen kan være en indikation af, i hvilken grad vi ikke er klar til det. Dog vær ved godt mod, du har stadig tid.

Vi har stadig tid, men vi kan ikke spilde mere tid. Hvis vi ikke er klar til det, der kommer, er det kun fordi vi har spildt for meget tid i fortiden, hvilket er en ting, vi må bestemme os for ikke at gøre mere. Vi må nu give os selv til det studie, som vi altid har lovet os selv, at vi ville gøre. Vi er nødt til at bruge tid på bøn og fællesskab med Herren og Han's folk. Vi er nødt til at vælge nu for at give vores tid til det ægte åndelige guld, sølv og ædelsten i stedet for at spilde det med det, der faktisk er værdiløst. Vi er nødt til at stræbe efter og udvikle vores åndelige gaver og den uddannelse eller det discipelskab, vi har brug for. Et af de største modgift for frygt, er stræbelsen af et formål, at have en vision og trin-for-trin-mål for deres opfyldelse. Vi bør være optaget af det, der får vores tro til at vokse.

Herren er ved at frigive den hær, som Han har forberedt sig på i disse tider. De fleste kampe er bestemt af kvaliteten hos soldaterne mere end noget andet, og kvalitets soldater har tillid til dagen for kampen. Hvis vi er ordentligt trænet og udstyret, vil vi være sikre på, når vi træder ind i den tid, der nu er over os. Hvis du ikke er sikker, skal du ikke spilde mere tid. Ilden kommer, der afslører, om vores liv er bygget på guld, sølv og ædelsten, eller træ, hø og stubb. Hvis vi er klar, vil vi have tillid. Hvis vi mangler tillid, skal vi hurtigt foretage de nødvendige ændringer for at blive klar. Indsatserne er for høje til at spilde mere tid.

149. Varig Vision
OP