Tilbage

111. Opstandelsen
af Rick Joyner

Vi har studeret hvordan det var håbet om opstandelsen og den herlighed, Han [Jesus] skulle modtage, og som gjorde det muligt for Jesus at udholde korset. Det har også været sandheden om opstandelsen, der styrede alle martyrer i enhver tidsalder, og det er, når vi ser den herlighed, der er foran os, at vi er i stand til at tage vores kors op og "dø dagligt."

Vi må også overveje, hvis den ultimative frygt, som fjenden har holdt menneskeheden i trældom er frygt for død, og sandheden om opstandelsen bryder denne trældom, hvorfor er verden i sådan et mørke og i trældom? Det skyldes, at kirken har været næsten stum over denne største sandhed siden det første århundrede.

Den store prædikant, Charles Spurgeon, fremsatte engang en bemærkelsesværdig erklæring om, at meget få kristne tror på opstandelsen. Da jeg læste dette, troede jeg, at det må have været et forkert aftryk, men jeg følte Ånden vidne for mig, at det var sandt. Det er ikke at tro med vores sind der resulterer i retfærdighed, men at tro i vores hjerter (se Rom. 10:10). Det er ikke bare ved at tro på læren om opstandelsen, vi frigøres, men når vi tror i vores hjerter, ændrer det måden, vi lever og ser på denne nuværende verden. Hvis vi virkelig troede på opstandelsen i vores hjerter, ville det meste af vores liv være meget anderledes end det er nu. Vi ville ikke blive så fortæret af de ting, der forgår, men ville give os helt til det, der er evigt.

Den største frihed, vi nogensinde kan kende på denne jord, er ikke at være bundet af frygt. Den måde, vi frigøres fra frygt på, er ved at dø til denne verden gennem Jesu kors. Hvad kan du gøre med en død mand? En død mand frygter ikke, tager ikke højde for forkerte lidelser osv. Hvis vi er døde for denne verden, er der intet verden kan gøre for os, og vi vil derfor være de frieste mennesker på jorden. Dette betyder ikke, at vi ikke forvalter ordentligt, uanset hvad dette liv har betroet os, men vi gør det i tro til Herren, ikke i frygt. En sådan frygtløshed er et uimodståeligt vidne om opstandelsen. Hvorfor forkynder og viser vi ikke dette langt mere? Fordi tro endnu ikke er i vores hjerter.

I Ap.g. 1:2 ser vi, at apostlets embede blev givet som vidne om Han's opstandelse. I Ap.g. 4:33 læser vi, at der blev givet kraft til at vidne om Han's opstandelse. I Rom. 1:4 får vi at vide, at Jesus "... blev erklæret Guds Søn af kraften ved opstandelsen fra de døde ...." Budskabet om opstandelsen er centralt for den sande tro og er med korset, kristendommens centrale budskab. Korsets budskab har ingen reel virkning uden budskabet om opstandelsen, som Paulus skrev i:

1 Kor. 15:13-14.
13. Hvis der ikke er nogen opstandelse af døde, så er heller ikke Kristus opstået.
14. Men er Kristus ikke opstået, så er vort budskab jo tomt,
og jeres tro ligeså.

Efter at have læst Spurgeons erklæring om, hvordan der ikke var mange kristne, der troede på opstandelsen, søgte jeg på mit bibliotek efter budskaber om opstandelsen skrevet af historiens store hellige. Jeg var forbløffet over hvad jeg fandt - dem hvis skrifter indeholdt mange bind, havde nogle gange kun et par sider, der blev afsat til denne mest magtfulde sandhed. Ingen syntes at give det mere end lidt bemærkninger eller kun den obligatoriske påskeprædiken. Kan det være grunden til hvorfor så mange kirker har mistet sin kraft? Det tror jeg. I Ap.g. 4:1-2, ser vi, hvorfor denne store sandhed er faldet i en sådan forsømmelse:

1. Mens de talte til folket, kom præsterne og anførerne for tempelvagten og saddukæerne over dem.
2. Da de tog dem det ilde op, at de lærte folket og i Jesus forkyndte opstandelsen fra de døde.

I Ap.g. 23:6, erklærede Paulus det samme råd, at han var "... på grund af håb om de dødes opstandelse, at jeg anklages!" Det var forkyndelsen om opstandelsen, der anspødte til forfølgelse mod kirken. Dette er den eneste meddelelse om, at fjenden ikke kan stå, fordi den truer selve roden af hans magt over mennesker - frygt for død. Vi vil dog aldrig være en apostolisk kirke, før dette centrale tema i det apostoliske evangelium er genvundet, og vi beslutter os for at stå frimodig for opstandelsens sandhed. Hvis vi tror, vil vi helt sikkert rejse os igen. Hvis vi tror, vil vores liv demonstrere vores tro.

112. Kraften i Opstandelsens Livet
OP