Til Francis Frangipanes Menu
Vandring I Det Evige Liv
Af Francis Frangipane

Guds endetids mennesker vil "endetid". Det, jeg mener, er, at efterhånden som vi nærmer os slutningen af tidsalderen, vil vi i stigende grad lære at vandre i evigt liv og holde os over grænserne, begrænsningerne og presset fra tidens rige. Vi vil se, hvad der kommer og enten undgå det eller bekendtgøre det, men vi vil ikke være begrænset af det.

Jesus lærte, at de, der kommer til ham, "har evigt liv" (Joh. 3:16). Lige nu har vi evigt liv i vores ånd. Men hvordan får vi adgang til det tidløse sted for Guds nærvær? Dette er et alvorligt spørgsmål, for vi er blevet mere "tidsbevidste" end "Gudsbevidste." Tidsplaner, møder, aftaler og deadlines giver alle næring til vores bekymringer og tvinger os til at leve horisontalt [vandret] i stedet for vertikalt [lodret/opad] i Guds nærvær.

Herren søger at befri os fra angst, men det kan kun ske, hvis vi virkelig lærer at vandre i Helligånden. Den sørgelige kendsgerning er, at de fleste kristne undlader at bruge tid med Helligånden. Vi beder, endda kalder på Herren, men få er dem, der har opdyrket øjeblik for øjeblik åbenhed over for Guds Ånd.

"Men når han, sandhedens Ånd, kommer, vil han vejlede jer til hele sandheden; thi han vil ikke tale af sig selv, men hvad han hører, vil han tale; og han vil åbenbare for jer, hvad der skal komm.e" (Joh 16:13).

Helligånden "vil vejlede . . . Han vil tale. . . Han vil åbenbare" for os, hvad vi ellers aldrig kunne vide eller opnå. At vejlede, tale og åbenbare er kommunikationsformer. Det er klart, at Faderen sendte Helligånden for at tale til os.

Helligånden er Sandhedens Ånd. Der er problemer i vores hjerter, som Helligånden alene kan afsløre og fjerne. Lyt til ham, ligesom Kristus, kommer han ikke for at fordømme, men for at frelse. Hans stemme er Frelseren, der taler til os.

Jeremias sagde, at hjertet er svigagtigt frem for alt. Vi kan ikke objektivt kende os selv. Alligevel ser og forstår Helligånden, som er Sandhedens Ånd, vores veje. Stol på ham, han kan ikke blive bedraget. Faktisk brugte de gamle grækere det samme ord for sandhed, som de gjorde for "virkelighed". Således kunne vi præcist sige, at Helligånden er "virkelighedens ånd." Han viser os virkeligheden af vores behov og virkeligheden af Guds svar. At høre ham er at høre den evige livs stemme.

Jesus levede i kontinuerlig forening med Helligånden. De mirakler, han udførte, kom gennem Helligåndens kraft. Gennem Ånden så han de ting, Faderen gjorde; Han hørte de ord, Faderen talte. Enhver strategi, vi kan komme med, blegner i forhold til at se Gud og gøre, hvad Gud gør, og høre Gud og sige, hvad Gud siger. Ser du, Jesus levede i tidsdimensionen, men var ikke begrænset af den. Hans bevidsthed var altid opmærksom på det evige rige.

Selv den presserende nyhed om Lazarus' sygdom fik ikke Jesus til at bevæge sig bekymret. Lige så rigtigt det så ud til at skynde sig for at hjælpe Lazarus, var Jesus opmærksom på en anden virkelighed. Han var bevidst om sin himmelske Fader. Fordi han vidste, at Faderen var ved at oprejse Lazarus fra de døde, levede han uden at vride hånden eller blive drevet af ængstelige tanker eller pres.

Åh, hvor har vi brug for at vandre i Ånden daglig. I enhver situation ville vi bevidst være opmærksomme på Guds involvering i vores liv!

"For mine tanker er ikke dine tanker, og dine veje er ikke mine veje," siger Herren. "For ligesom himlen er højere end jorden, således er mine veje højere end dine veje, og mine tanker end dine tanker." (Esajas 55:8-9).

Gud har et system af tanker og måder, der er på et helt andet plan, men alligevel inviterer han os til at være sammen hos ham!

Mine elskede, vi er ikke blot mennesker. Vi er hver især et tempel for Helligånden, men vi må opdyrke et lyttende hjerte, hvis vi vil gøre de ting, som Gud gør. En kristen er ikke bare en, der lever et naturligt liv i håb om, at Gud vil velsigne ham. Nej, Gud har mere til os end det. Jesus satte standarden, og han har givet os Helligånden, så vi kan følge ham.

Åndsfyldt?

Når vi bliver født på ny, begynder vi en rejse med Helligånden. Ånden giver os gaver til at hjælpe os med at vokse; Han døber os med magt for at øge vores effektivitet. Alt dette skal lede os, indtil vi faktisk er fyldt med Helligånden, hvor vi tænker og handler som Jesus.

Mange af os tror, at vi allerede er fyldt med Ånden, men det er vi ikke. Vi har tre liter af selvet og en liter af Helligånden, og vi tror, vi har en gallon af Gud. Der er stadig for meget selvstyre i vores hjerter. I Amerika identificerer nogle præster sig selv som værende åndsfyldte og siger, at de vejleder åndsfyldte kirker. For at være helt ærlig har jeg aldrig gået i en kirke, der virkelig er åndsfyldt. I Apostelgerninger ser vi et billede af en åndsfyldt kirke. Lederne mødtes dagligt til bøn, og på vej til bøn helbredte deres skygger de syge! Deres ofring gik til at brødføde de fattige. Ud fra deres følelse af kærlighed og fællesskab havde de alle ting til fælles. I den atmosfære voksede kirken eksponentielt.

Jeg ved, at nogle tænker: "Min kirke nærmer sig dette eksempel." Åh, jeg glemte at nævne, i en åndsfyldt kirke, hvis du løj, døde du (se Apostlenes Gerninger).

Ser du, lad os ikke acceptere, at vi er åndeligt længere fremme, end vi er. Gud ønsker at føre os længere, dybere ind i det evige liv. At have en åndelig gave betyder ikke, at du er fyldt med Helligånden; at blive født på ny betyder ikke, at du også er åndsfyldt. Jeg har aldrig mødt en virkelig åndeligt moden person, der var ængstelig; ingen, der er nervøs for tiden, kan virkelig lade sig lede af Helligånden.

Hvor Går Vi Hen, Herfra?

I vores søgen efter at vandre i evigt liv, må vi tillade Helligånden at udgrave vores selviske hjerte. Hvis vi ønsker at tune ind på Gud-kanalen, må vi "lukke den selviske kanal ned," hvor angsten, frygten og synderne eksisterer.

Jeg vil have et hjerte, der kan høre Gud; Jeg ønsker en opfattelse, der kan se Gud. Vi er for meget som verden. Hvordan bryder vi dette? Brug tid med Helligånden. Bed ham om at tale til dit hjerte og skriv derefter ned, hvad du føler, han siger. Hvis vi vil have mere af Gud, må vi dyrke bevidstheden om hans nærvær, og især lytte efter hans stemme.

Vi må også modtage tro og tro på, at Ånden er her for at hjælpe. Zakarias 4:6 lærer os, at det ikke er ved vores magt eller kraft, men det er ved Herrens Ånd, at vi lykkes. Ap.g. 2:17 fortæller os, at i de sidste dage søger Gud at udgyde sin Ånd over alt kød. Jeg elsker ordene "udøse". Vi skal holde op med at tænke "fingerbøl" og tænke på Niagara Falls!

Det er tid til at træde ud af boksen kaldet "tid" og leve i Ånden. Jeg foreslår ikke, at du bliver upålidelig eller kommer for sent til dine aftaler, men at du giver dig selv til at lære, hvordan du hører Guds stemme, og hvordan du lever i hans nærhed. Hvis du er en af Guds endetidsudvalgte, så er det tid til at hæve dig over tidspresset og vandre i Guds evige liv.

OP