Til Francis Frangipanes Menu
To Ting, Kun To Ting
Af Francis Frangipane

Der er så mange ting, der optager vores sind: så mange bøger, så mange eksempler, så mange gode lærdomme, der fortjener vores opmærksomhed, som siger: "Her er en sandhed." Men da jeg har tjent Herren i de sidste år, har han ført mig til at søge efter to ting og kun to ting: at kende Guds hjerte i Kristus og at kende mit eget hjerte i lyset af Kristus.

Kende Guds Hjerte

Jeg har søgt Gud, søgt efter at kende ham og dybden af hans kærlighed til hans folk. Jeg ønsker at kende Kristi hjerte og den medfølelse, der motiverer ham. Skrifterne er tydelige: Jesus elskede mennesker. Markusevangeliet fortæller os, at efter at Jesus underviste og helbredte skaren, blev de sultne. I sin medfølelse så Kristus dem som "får uden hyrde" (Mark 6:34). Det var ikke nok for ham at helbrede og undervise dem; Han tog sig personligt af hver af dem. Deres fysiske velbefindende, selv med hensyn til mad, var vigtigt for ham.

En dreng med fem brød og to fisk sørgede for, at Jesus kunne udføre endnu et mirakel, men dette mirakel måtte komme gennem Kristi villige, men udmattede krop. Overvej: Kristus bragte sine disciple ud for at hvile, "for der var mange mennesker, der kom og gik, og de havde ikke engang tid til at spise" (Mark 6:31).

Tænk over dette: Jesus var personligt kommet for at bede og blive styrket, for Johannes Døberen, Jesu forløber, var blevet halshugget af Herodes tidligere på ugen. Det var i tilstanden af at være følelsesmæssigt og fysisk udtømt, at Jesus fodrede skarerne - ikke bare en eller to gange, men igen og igen: "Han blev ved med at give [brødet og fiskene] til disciplene for at stille dem foran dem" (v:41).

Tusindvis af mænd, kvinder og børn "spiste alle og blev mætte" (v:42). Åh, Jesu hjerte! Miraklet var for dem, men vi læser om intet mirakel, der opretholder ham, undtagen det vidunderlige vidunder af en hellig kærlighed, der konstant løftede hans trætte hænder med mere brød og flere fisk. Ud af tiltagende svaghed gav han gentagne gange det, at andre kunne blive fornyet.

Så hvis min søgen er at kende ham, må jeg erkende dette om ham: Jesus elsker mennesker - alle mennesker, især dem, samfundet ignorerer. Derfor må jeg vide nøjagtigt, hvor langt han ville rejse for mennesker, for det er den samme afstand, som han ville rejse igen gennem mig. Faktisk må jeg kende hans tanker om sygdom, fattigdom og menneskelig lidelse. Som hans tjener er jeg ubrugelig for ham, medmindre jeg kender disse ting. Hvis jeg rent faktisk vil gøre hans vilje, må jeg virkelig kende hans hjerte. Derfor søger jeg i alt mit studium og mine bøntider mere end blot kundskaben; Jeg leder efter Guds hjerte.

At Kende Vores Hjerter

På samme tid, når jeg nærmer mig Guds hjerte, begynder selve ilden fra hans nærvær et dybt udrensnings gerning i mig. I den enorme rigdom viser min fattigdom sig. Salmisten skrev: "Hvem kan stige op på Herrens bjerg? Og hvem kan stå på hans hellige sted? Den, der har rene hænder og et rent hjerte, som ikke har løftet sin sjæl til løgn og ikke har svoret falsk” (Sal. 24:3-4).

Vi kan ikke engang finde Herrens bjerg, meget mindre bestige den, hvis der er bedrag i vores hjerter. Hvordan tjener man i Guds hellige sted, hvis sjælen er uren? Det er kun de rene af hjertet, der opfatter Gud. At stige op mod Gud er at gå ind i en sandhedens ovn, hvor falskhed udvindes og fjernes fra vores sjæle. For at blive på det hellige sted må vi dvæle i ærlighed, selv når en løgn ser ud til at kunne redde os. Hvert opad gående trin på Guds bjerg er et fremstød for vores sjæle til større gennemsigtighed, et mere perfekt syn på vores hjertes motiver.

Det er dette opadgående kald fra Gud, vi forfølger. Alligevel, sjælen inden i os er skjult, sammenkrøben i frygt og mørke, og lever i en verden af usandheder og illusioner. Dette er vores indre menneske, den sjæl Gud søger at frelse. Har du opdaget dit sande jeg, den indre person, som sandheden alene kan befri? Ja, vi søger hellighed, men sand hellighed opstår herfra; det kommer, når Sandhedens Ånd afslører de skjulte steder i vores hjerter. Faktisk er det sanddruhed, der fører til hellighed.

Gud, giv os en iver for sandheden, så vi kan stå på dit hellige sted!

Mennesker overalt antager, at de kender "sandheden," men de har hverken hellighed eller kraft i deres liv. Sandhed må blive mere end historisk lære; det må være mere end et museum med religiøse kulturgenstande - erindringer fra dengang Gud engang bevægede sig. Sandhed er at kende Guds hjerte, som det blev åbenbaret i Kristus, og det er at kende vores egne hjerter i lyset af Guds nåde.

Som medlemmer af den menneskelige race er vi indhyllet i uvidenhed. Knap kender vi vores verden omkring os; endnu mindre kender vi vores egen sjæls natur. Uden at være klar over det, når vi søger efter Guds hjerte, søger vi også efter vores eget. For det er kun ved at finde ham, at vi opdager os selv, for vi er "i ham" (Ap.g. 17:28).

Alligevel er det under hele denne søgeproces, mens jeg stiller mit hjerte foran Herren, med en følelse af skælven, at jeg beder kong Davids bøn: "Ransag mig, o Gud, og kend mit hjerte; prøv mig og kend mine ængstelige tanker; og se, om der er nogen skadelig vej i mig, og led mig på den evige vej” (Sal. 139:23-24).

Lad os vaske al kosmetik af fra vores sjæl og se på vores hjertes usminkede tilstand. Jeg ved, at Gud har skabt os evigt fuldstændige og fuldkomne i Kristus. Det tror jeg på. Men i de første tre kapitler af Johannes Åbenbaring fortalte Jesus ikke kirkerne, at de var "fuldkomne i hans øjne". Ingen! Han åbenbarede for dem deres sande forhold; Han fortalte dem deres synder. Uden at gå på kompromis stillede han kravet til dem om at blive overvindere, hver i deres egen unikke og vanskelige situation.

Ligesom dem skal vi kende vores behov. Og ligesom dem, bor de sjæle, vi ønsker frelst, her, i et verdenssystem struktureret af løgne, illusioner og voldsom korruption. Vores gamle natur er som udtrådte sko, hvor vi slapper af; vi kan være i kødet øjeblikkeligt uden selv at være klar over det. De fjender, der besejrer os, er skjulte og bunden i os! Således må Helligånden afsløre vores fjender, før vi kan besejre dem!

Om menneskets natur skrev profeten Jeremias: "Hjertet er mere bedragerisk end alt andet og er desperat sygt; hvem kan forstå det?” (Jer. 17:9). Ved at citere en anden af Davids bønner høres et lignende råb: "Hvem kan skelne hans fejl? Frikend mig for skjulte fejl. Hold også din tjener tilbage fra formastelige synder; lad dem ikke herske over mig; så vil jeg være ulastelig og frikendes for stor overtrædelse” (Sal. 19:12-13).

Der kan være fejl inde i os, som faktisk styrer os uden vores bevidsthed. Er vi for eksempel klar over, hvor mange af vores handlinger, der udelukkende er manipuleret af forfængelighed og ønsket om at blive set eller accepteret af andre? Er vi opmærksomme på den frygt og bekymringer, der ubevidst påvirker så mange af vores beslutninger? Vi kan have alvorlige fejl indeni, men alligevel være enten for stolte eller for usikre til at indrømme, at vi har brug for hjælp.

Med hensyn til os selv: Vi har så høje tanker om det, vi ved så lidt om!

Selv udadtil, selvom vi kender vores kamerastilling, ved vi, hvordan vi fremstår, når vi griner eller græder, spiser eller sover, taler eller er vrede? Faktum er, at de fleste af os er uvidende om, hvordan vi fremstår udadtil for andre; meget mindre kender vi os selv inderst i nærværelse af Gud! Vores faldne tankeprocesser retfærdiggør automatisk vores handlinger og rationaliserer vores tanker. Uden Helligånden er vi næsten forsvarsløse over for vores egne medfødte tendenser til selvbedrag.

Derfor, hvis vi vil være hellige, må vi først give afkald på løgn. I lyset af Guds nåde, efter at være blevet retfærdiggjort ved tro og vasket i Jesu offerblod, behøver vi ikke foregive at være retfærdige. Vi behøver kun at blive sandfærdige.

Ingen fordømmelse venter på vores ærlighed i hjertet - ingen straf. Vi behøver kun at omvende os og bekende vores synder for at få dem tilgivet og renset; hvis vi vil elske sandheden, vil vi blive befriet fra synd og selvbedrag.

Sandhedens nektar ligger i to ting og kun to ting: at kende Guds hjerte i Kristus og vores egne hjerter i Kristi lys.

OP