Til Francis Frangipanes Menu
Et Tilgivende Hjerte
af Af Francis Frangipane

I løbet af de sidste timer af denne tidsalder vil der være to modsatrettede fraktioner i verden: dem, hvis hjerter er vred med bitterhed, krænkelse og had; og dem, hvis kærlighed faktisk er steget, og som oplever kraften i Guds rige. Jesus forudsagde disse forhold i Mattæus: "På den tid vil mange falde fra og forråde hinanden og hade hinanden ... Fordi lovløsheden [uretfærdigheden] bliver større, vil de fleste menneskers kærlighed blive kold" (Matt 24:10, 12). Men så tilføjede han: "Dette evangelium om riget skal forkyndes i hele verden som et vidnesbyrd for alle folkeslagene, og så vil enden komme" (v. 14).

Hvad er dette "rigets evangelium"? Det er hele sandheden, som Jesus kom for at bringe - ikke kun det, der frelser os fra vores synder, men også det, der skaber os til hans billede. Det er det fulde evangelium med alle dets krav og alle dets belønninger - den fulde pris for den fulde kraft. Det er den mest herlige perle, som mennesket kan besidde: Guds nærvær i herlighed åbenbaret i og iblandt os.

Så hvis vi skal opnå denne store kærlighed, vil vi hele tiden blive tvunget til at træffe valget mellem barmhjertighed og utilgivelighed. Hvis vi ikke går i en tilgivende holdning, vil vi helt sikkert blive offer for en bitter ånd. Hvis det virkelig er Guds plan at lade ondskab og hellighed vokse til fuld modenhed, så må vi på forhånd beskytte vores hjerter fra at reagere i bitterhed og utilgivelighed. Den stigende lovløshed vil helt sikkert give os anledninger til at miste kærligheden.

Men bare for at overleve i denne grusomme verden trækker vi os ofte tilbage fra kærlighedens sårbarhed. Vi kan ikke vælge forsigtig, selektiv kærlighed og også vandre i Guds riges kraft. For at imødegå smerte lukker vi ubevidst ned for vores kærlighed, for det er kærligheden, der gør os sårbare. Gud ønsker, at vi skal være et folk, hvis kærlighed bliver varm, ikke kold.

Jesus sagde ikke, at vi skulle stole på vores fjender, men han sagde, at vi skulle elske dem. Du spørger: "Hvorfor?" En grund til, at Gud tillader vanskeligheder, er at teste os. Han ønsker at se, om vores kristendom blot er en intellektuel stræben, eller om det at følge ham virkelig er vores hjertes højeste lidenskab. Således beder han os om at "elske dine fjender og bede for dem, der forfølger dig" (Matt. 5:44).

Nogle af jer har været igennem afvisning og forræderi, men Herren siger, at I ikke fejlede. Du er blevet ved med at elske. Selvom du gik igennem store smerter, har du tilgivet dem, der har såret dig. Du bestod prøven.

Nogle af os har stadig visse individer i vores liv, som vi ikke har tilgivet, og som vi ikke elsker. Måske har du ret; de fortjener ikke din tilgivelse. Men hvad du ikke er klar over, er konsekvensen af din vrede.

Lev i her og nu
Så længe du nægter at tilgive, er en del af dig fanget i fortiden, hvor du hele tiden bliver mindet om din smerte. Selv kalendersæsonen, hvor du blev såret, stimulerer depression og varsler! Indtil du tilgiver, vil du ikke blive helt frigjort til at fortsætte med dit liv.

Der er kun én måde, hvorpå vi kan have sandt fællesskab med Gud, og det er i "her og nu." Men når dit sind huser utilgivelighed, er du hverken i "her" eller i "nu". Når du lever i fortiden, er du afskåret fra Gud. Det, de gjorde mod dig, er forbi. Det er gjort. Det har ikke nogen egentlig eksistens eller sit eget liv undtagen i dit sind.

Der i dig fortsætter konflikten med at leve. Og så længe den lever, bliver du stadig såret af den. Den person, der sårede dig, er måske for længst død. Den person kan ikke bebrejdes, for det er dig, der holder dine sår i live!

Ikke kun er kvaliteten af dit åndelige liv påvirket, men dit fysiske velvære betaler også en pris. Så længe du bliver ved med at holde fast i byrden af, hvad nogen gjorde mod dig, vil dine mavesyrer buldre hver gang du tænker på den person, og din frygt øges.

Vælg at elske
Hvis du ikke tilgiver dem, der har såret dig, vil du miste et mål af din evne til at elske. Uanset om de fortjener tilgivelse eller ej, fortjener du et bedre liv! Og Gud ønsker at give dig et bedre liv. Men du kan ikke nyde et rigt liv, mens du bærer på utilgivelighed, for du er lænket til noget, der sårer dig, og din egen utilgivelighed, torturerer dig.

Hvordan kommer du ud af det fængsel? Hvordan finder du Guds beskyttelse for din sjæl? Gud kalder dig til at tilgive. Du skal se Guds hænder række ud til dig midt i din smerte. Han ønsker at forløse den konflikt ved at bruge den specifikke modgang til at perfektionere karakteren i dig. Det vil være denne begivenhed, han vil bruge til at gøre dig som Kristus.

Hver gang du siger: "Fader, jeg vælger at elske; jeg vælger at tilgive; jeg vælger at glemme og ikke at holde bitterhed og utilgivelighed, mod denne person," iklæder du dig Kristi natur. Glæd dig! Jesus overtager dit hjerte! Du træder ind i den Højeste Guds ly.

En Bøn
Mester, jeg ser i din tilgivelse af mig som et mønsteret for min tilgivelse af andre. Herre, du tilgav farisæerne, som løj om dig; Du benådede soldaterne, som hånede og korsfæstede dig; Du opmuntrede dine disciples hjerter til ikke at blive urolige, velvidende at de var ved at fornægte og forråde dig.

Alligevel tilgav Du dem ikke blot, men Du døde også for dem. Du åbnede dit hjerte så bredt som universet og bød alle velkommen til at blive forsonet med Gud. Giv mig magten til at tilgive, at give mit liv til for andre og at kende den kærlighed, der tvang dig til sådan retfærdighed! Amen.
OP