Derek Prince Menu
Tro 2
Tro Som En Frugt
Af Derek Prince

I min forrige undervisning så vi på de ni åndelige gaver, som Paulus har opregnet i 1 Kor. 12:8-10. Nu vender vi os til listen over de ni former for åndelig frugt, som Paulus giver i Gal. 5:22-23:

"Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, langmodighed, mildhed, godhed, tro, sagtmodighed, afholdenhed" (KJV)

Den syvende form for frugt, der er nævnt her, er tro. Nylige versioner tilbyder en række oversættelser, såsom "trofasthed", "troskab" eller "tillidsfuldhed". Det græske navneord, Paulus bruger, er dog pistis. Dette er det grundlæggende ord for tro i hele Det Nye Testamente.

Frugt Kontra Gaver

En måde at bringe forskellen i fokus er at forestille sig et juletræ og et æbletræ. Et juletræ bærer gaver; et æbletræ bærer frugt. En gave er både knyttet til et juletræ og fjernet fra det ved en enkelt, kort handling. Der er ingen direkte forbindelse mellem træet og gaven: det ene kan være et tøj, den anden et grantræ. Gaven fortæller os intet om arten af træet, hvorfra den er taget.

På den anden side er der en direkte forbindelse mellem et æble og det træ, der bærer det. Træets beskaffenhed bestemmer frugtens beskaffenhed – både hvad angår dens art og dens kvalitet. Et æbletræ kan aldrig bære en appelsin. Et sundt træ vil aldrig bære usund frugt (se Matt 7:17-20). Frugten på æbletræet er ikke produceret af en enkelt handling, men er resultatet af en stabil, vedvarende proces med vækst og udvikling. For at producere den bedste frugt skal træet dyrkes omhyggeligt. Dette kræver tid, dygtighed og arbejde.

Lad os anvende denne simple parallel på det åndelige område. En åndelig gave både foræres og modtages ved en enkelt, kort transaktion. Det fortæller os intet om karakteren af den person, der udøver den. På den anden side udtrykker åndelig frugt naturen af det liv, hvorfra den udgår; det kommer kun som et resultat af en vækstproces. For at opnå den bedste frugt skal et liv dyrkes omhyggeligt - med tid, dygtighed og arbejde.

Vi kan udtrykke forskellen på en anden måde ved at sige, at gaver udtrykker evne, frugt udtrykker karakter.

Hvad er vigtigiste? I det lange løb er karakter uden tvivl vigtigere end evner. Udøvelsen af gaver er midlertidig. Som Paulus forklarer i 1 Kor. 13:8-13, vil der komme en tid, hvor gaver ikke længere vil være nødvendige. Men karakter er permanent. Den karakter, vi udvikler i dette liv, vil bestemme, hvad vi vil være i evigheden. En dag vil vi efterlade vores gaver; vores karakter vil forblive for evigt.

Vi behøver dog ikke at vælge en på bekostning af hinanden. Gaver udelukker ikke frugt; frugt udelukker ikke gaver. De er snarere beregnet til at komplementere hinanden. Gaver bør give praktiske udtryk for karakter, ligesom de gjorde perfekt i personen Jesus selv. Hans kærlige, nådige karakter kom til udtryk ved den størst mulige udøvelse af åndelige gaver. Kun gennem gaverne kunne han opfylde behovene hos de mennesker, som han var kommet for at tjene, og fuldt ud udtrykke sin himmelske Faders natur, som han var kommet for at repræsentere (se Joh 14:9-11).

Vi bør søge at følge Kristi mønster. Jo mere vi udvikler de egenskaber, der karakteriserede Jesus – kærlighed, omsorg og medfølelse – jo mere vil vi få brug for de samme gaver, som han udøvede for at give praktisk udtryk for disse egenskaber. Jo mere fuldt ud vi er udstyret med disse gaver, jo større vil vores evne være til at ære Gud vor Fader, ligesom Jesus gjorde.

Frugt udtrykker altså karakter. Når alle ni former for åndelig frugt er til stede og fuldt udviklet, repræsenterer de helheden af kristen karakter, hvor hver form for frugt opfylder et specifikt behov og hver supplerer resten. Inden for denne helhed kan troens frugt ses ud fra to aspekter, der svarer til to forskellige men beslægtede anvendelser af det græske ord pistis. Den første er tillid; det andet er troværdighed.

Tro Som Tillid

Det første aspekt af tro som frugt er tillid. Jerusalem Bible oversætter pistis som "tillidsfuldhed". Mange gange understregede Jesus, at et af kravene til alle, som at komme ind i Guds rige, er at blive som små børn (se Matt 18:1-4; 19:13-14; Mark 10:13-16; Luk 18 :15-17). Der er formentlig ingen egenskab, der er mere karakteristisk for barndommen end tillidsfuldhed. Og dog, paradoksalt nok, er det en egenskab, der ses i sin fuldkommenhed hos de mest modne Guds mænd – mænd som Abraham, Moses, David og Paulus. Vi kan derfor konkludere, at den grad, i hvilken vi dyrker denne tillidsfuldhed, er et godt mål for vores åndelige modenhed.

Mere fuldstændigt kan troens frugt – i dette aspekt – defineres som en stille, stabil, urokkelig tillid til Guds godhed, visdom og trofasthed. Ligegyldigt hvilke prøvelser eller tilsyneladende katastrofer man støder på, forbliver den person, der har dyrket denne form for frugt, rolig og afslappende midt i det hele. Han har en urokkelig tillid til, at Gud stadig har fuld kontrol over enhver situation, og at Gud, under og gennem alle omstændigheder, arbejder på sit eget formål med at velsigne hvert enkelt af sine børn.

Det ydre udtryk for denne form for tillid er stabilitet. Dette er smukt afbildet af David i Salme 125:1:
"De, der stoler på Herren, er som Zions Bjerg, der ikke kan rokkes, men bliver til evig tid."

Alle jordens bjerge kan skælve og ryste og endda blive fuldstændig fjernet – undtagen ét. Zion kan aldrig flyttes. Gud har udvalgt det til sin egen bolig, og det alene vil forblive for evigt.

Sådan er det med den troende, der har lært at stole på Gud. Andre omkring ham kan give plads til panik og forvirring, men han forbliver rolig og sikker.

"Hans grundvold er på de hellige bjerge" (Salme 87:1)

Vi skal vide med sikkerhed, at vores sjæl er tryg i Herrens hænder. Nøglen til denne form for tillid er engagement. Vi forpligter os først og fremmest til Jesus Kristus i vores liv. Så i prøvelsens time – måske på selve tærsklen til evigheden – behøver vi ikke at forpligte os yderligere. Vi behøver kun hvile i den forpligtelse, vi allerede har påtaget os – en, der omfattede både liv og død, tid og evighed.

I Salme 37:5 siger David:

"Overlad din vej til Herren, stol også på ham, så skal han udføre den."

Mere bogstaveligt siger verset: "og han gør det." Her kræves to ting af os. Den første er en handling, "forpligtelse". Den anden er en holdning, "tillid". Forpligtelseshandlingen fører til tillidsholdningen. Så længe vi fortsætter i denne tillidsholdning, forsikrer David os, at Gud "gør det."

At overlade en sag til Herren er som at tage kontanter med i banken og indsætte dem på vores konto. Når vi har modtaget kassererens kvittering for vores depositum, behøver vi ikke længere bekymre os om sikkerheden for vores penge. Det er nu bankens ansvar. Det er ironisk, at folk, der ikke har svært ved at stole på, at en bank tager sig af deres penge, men har meget sværere ved at stole på Gud angående nogle vitale personlige anliggender.

Eksemplet med bankindskud illustrerer en vigtig faktor i at indgå et vellykket engagement. Når vi går ud af banken, har vi en officiel kvittering, der angiver datoen, stedet og beløbet for vores indbetaling. Der er ingen usikkerheder. Vi skal være lige så specifikke med hensyn til de ting, der er overgivet til Gud. Vi har brug for at vide, uden skygge af tvivl, både hvad vi har forpligtet os, og hvornår og hvor forpligtelsen blev givet. Vi har også brug for Helligåndens officielle "kvittering", der anerkender, at Gud har accepteret vores forpligtelse.

Tillid Skal Dyrkes

Tillid er ligesom alle former for frugt: den skal dyrkes, og den passerer gennem forskellige udviklingsstadier, før den når fuld modenhed. Davids ord i Salme 62 illustrerer godt udviklingen af tillid: "Han [Gud] alene er min klippe og min frelse, min fæstning; Jeg skal ikke rokkes meget” (vers 2, NAS). Men efter at have afgivet nøjagtig den samme erklæring om tillid til Gud, siger han: "Jeg skal ikke rokkes" (vers 6, NAS). Mellem vers 2 og 6 udviklede David sig fra ikke at være "meget rystet" til slet ikke at blive rystet.

Vi skal være lige så ærlige om os selv, som David var. Før vores tillid er blevet moden, er det bedste, vi kan sige, "Jeg vil ikke blive meget rystet!" På dette stadium vil problemer og modstand ryste os, men de vil ikke vælte os. Men hvis vi fortsætter med at dyrke vores tillid, vil vi komme til det stadie, hvor vi kan sige: "Jeg bliver ikke rystet" - punktum! Intet vil endda være i stand til at ryste os - meget mindre vælte os.

Tillid af denne art ligger i åndens rige snarere end i følelserne. Vi kan endnu en gang vende os til Davids personlige vidnesbyrd for en illustration. Han siger til Herren: "Når jeg er bange, vil jeg sætte min lid til dig" (Salme 56:3). Her genkender David to modstridende påvirkninger, der virker i ham selv samtidigt: tillid og frygt. Frygt er overfladisk, i følelserne; tillid er dybere nede, i ånden.

Moden tillid er som en dyb, stærk flod, der går sin uimodståelige vej til havet. Til tider kan frygtens eller tvivlens vinde blæse i modstrid med flodens løb og piske skummende bølger op på dens overflade. Men disse vinde og bølger kan ikke ændre eller hindre den dybe, fortsatte strømning af vandet under overfladen, da de følger stien, der er afmærket for dem af flodens leje til deres forudbestemte ende i havet.

Tillid til dens fulde modenhed er smukt eksemplificeret af Paulus' ord i 2 Timoteus 1:12:

”Derfor lider jeg også disse ting, men jeg skammer mig ikke; for jeg ved, hvem jeg har troet på, og jeg er overbevist om, at han er i stand til at vogte, hvad jeg er betroet med af ham indtil den dag."

Efter alle verdslige standarder var Paulus på dette stadium en fiasko. Nogle af hans mest indflydelsesrige venner og støtter havde vendt sig mod ham. Af alle hans nære kolleger var kun Lukas tilbage hos ham. Demas havde faktisk forladt ham og vendt tilbage til verden. Paulus var svagelig og gammel, en manakled fange i et romersk fængsel, der ventede på en uretfærdig rettergang og henrettelse i hænderne på en grusom, fordærvet despot. Alligevel klinger hans ord af fredfyldt, urokkelig selvtillid. Ud over tidshorisonten ser han frem til en uoverskyet dag – "den dag", hvor den retfærdige dommer vil tildele ham "retfærdighedens krone" (2 Tim. 4:8).

For Paulus, som for David, var tillid resultatet af en forpligtende handling. Det udtrykkes med hans egne ord: "Han er i stand til at vogte det, jeg er betroet af ham." "Tillid" var resultatet af "at være betroet noget". År tidligere havde Paulus givet sig selv en uigenkaldelig forpligtelse til Kristus. Efterfølgende prøvelser og lidelser frembragte gradvist en stadig dybere tillid, der nu var kommet til sin fulde udmøntning i et romersk fangehul, dens udstråling så meget desto lysere som kontrast til dens dystre omgivelser.

Tro Som Troværdighed

Vi vender os nu til det andet aspekt af tro som en frugt: troværdighed. Sprogligt er troværdighed faktisk den oprindelige betydning af pistis. I Arndt og Gingrichs standardleksikon for græsk i Det Nye Testamente er den første specifikke definition af pistis: "trofasthed, pålidelighed." Hvis vi går tilbage til Det Gamle Testamente, gælder det samme for det hebraiske ord for tro, emunah. Dens primære betydning er "troskab"; dens sekundære betydning er "tro". Verbet, som det er afledt af, giver os ordet Amen - "Så skal det være" eller "lad det blive bekræftet."

Begge betydninger ens sammenløbende i personen og naturen af Gud selv. Hvis vi betragter tro som tillid, er dens eneste ultimative grundlag Guds troværdighed. Hvis vi ser tro som troværdighed, er det kun gennem vores tillid, at Helligånden er i stand til at give os Guds troværdighed. Gud selv er både begyndelsen og enden på troen. Hans troværdighed er det eneste grundlag for vores tillid: vores tillid til ham gengiver i os hans troværdighed.

Sandsynligvis er ingen egenskab ved Gud mere vedholdende understreget gennem hele skriften end hans troværdighed. I Det Gamle Testamente er der ét særligt hebraisk ord forbeholdt denne egenskab: chesed, som på forskellige måder er oversat med "godhed", "venlighed", "kærlig godhed" eller "barmhjertighed". Men ingen af disse oversættelser udtrykker fuldt ud dens betydning.

Der er to karakteristiske træk ved Guds chesed. For det første er det udtryk for Guds frie, ufortjente nåde. Det går ud over alt, hvad mennesket nogensinde kan fortjene eller kræve som en rettighed. For det andet er det altid baseret på en pagt, som Gud frivilligt indgår. Vi kan kombinere disse to træk ved at sige, at chesed er Guds troværdighed til at opfylde hans pagtsforpligtelser, som går ud over alt, hvad vi kan fortjene eller kræve.

Vi finder således en tæt sammenhæng mellem tre vigtige hebraiske begreber: emunah, tro eller trofasthed; chesed, Guds troværdighed; berith, en pagt. Dette er det tilbagevendende tema i denne salme:

"Og min trofasthed [emunah] og min troværdighed; [chesed] vil være med ham... Min kærlighed [chesed] vil jeg bevare for ham for evigt, og min pagt [berith] skal stadfæstes [amen] for ham ... Men jeg vil ikke bryde min Miskundhed [chesed] fra ham og ikke handle løgnagtig i min trofasthed [emunah]. Min pagt [berith] vil jeg ikke bryde, og jeg vil ikke ændre mine læbers udsagn." (Salme 89:24, 28, 33-34)

Det sidste vers bringer et særligt forhold frem mellem Guds troværdighed og hans munds ord. Der er to ting, Gud aldrig vil gøre: bryde sin pagt eller gå tilbage for, hvad han har sagt. Guds troværdighed, givet af Helligånden, vil gengive de samme egenskaber i os. Det vil gøre os til personer med usvigelig integritet og ærlighed.

Vi har allerede set, at Guds chesed, udtrykt i hans pagtsforpligtelser, er baseret på hans nåde, der går ud over alt, hvad vi, som er dens modtagere, nogensinde kan fortjene eller kræve. Dette vil også afspejle sig i vores pagtsforhold med vores trosfæller. Vi vil ikke begrænse os til de blotte krav om retfærdighed eller en eller anden juridisk form for kontrakt. Vi vil være klar til at påtage os den fulde forpligtelse, som Gud gav ved at etablere sin pagt med os om at give vores liv til for hinanden. "Vi kender kærligheden deraf, at han har givet sit liv for os, og vi er skyldige at sætte vores liv til for brødrene" (1 Joh 3:16). Det er ved at nedlægge vores liv, at vi indgår i fuldt pagtsforhold til Gud og med hinanden.

Skriften tegner et frygtindgydende billede af sammenbruddet af moralske og etiske standarder, som vil markere afslutningen på denne nuværende tidsalder (se 2 Tim. 3:1-4). Når verden dermed dykker dybere ned i mørket, må Guds folk – derimod – være mere fast besluttet end nogensinde på at vandre i fællesskabets lys. Vi må vise os selv både villige og kvalificerede til at indgå og opretholde de pagtsforhold, som fællesskabet afhænger af. Til dette formål bliver vi nødt til at dyrke frugten af troværdighed til fuld modenhed.

Resumé

Åndelig frugt adskiller sig fra åndelige gaver på to hovedveje. For det første kan en åndelig gave gives og modtages ved en enkelt, kort transaktion; frugt skal dyrkes ved en vedvarende proces, der kræver tid, dygtighed og arbejdskraft. For det andet er gaver ikke direkte relateret til karakteren af dem, der udøver dem, mens frugt er et udtryk for karakter. Ideelt set bør frugt og gaver balancere hinanden i en kombination, der ærer Gud og tjener menneskeheden.

Som en form for frugt kan tro forstås på to forskellige måder: som tillid og som troværdighed. Tillid kommer til udtryk i stabilitet, som øges efterhånden som tilliden modnes. Det kræver en indledende handling af engagement. Vi baserer vores tillid på Guds troværdighed. Gud demonstrerer hans troværdighed over for os ved at opfylde sine pagtsforpligtelser, som er hinsides noget, vi kan fortjene eller kræve. Til gengæld gør det os til den slags mennesker, der er villige og i stand til at indgå og opretholde pagtsforpligtelser, både med Gud og med hinanden.

OP