Jesus Er Hovedet Menu
Dag 9: Styret Af Hovedet
Derek Prince

I dag vil vi gå et skridt videre i vores undersøgelse om Jesu lederskab over Kirken og først gå til Efeserne 5:23. Hele denne passage er en udfoldelse af Guds plan for det kristne ægteskab, men det udfolder også det kristne ægteskab som et mønster for forholdet mellem Kristus og Kirken. Den har en dobbelt anvendelse. Paulus siger her:

"For manden er hustruens hoved, ligesom Kristus er kirkens hoved, og han er legemets frelser."

Læg mærke til parallellen, som også var der i 1 Kor. 11:3, forholdet mellem Kristus og manden, manden og hustruen og Kristus og kirken. Så Kristus er kirkens Hoved.

Det betyder, at Jesus modtager input fra Kirken. Når vi løber ind i problemer, leder vi ikke efter vores egen løsning. Vi kommunikerer med hovedet. Min højre hånd ville komme i en masse problemer, hvis den ikke blev styret af hovedet. Vi kan ikke agere, som om vi var selvstyrende, for det er vi ikke.

For det andet træffer Jesus beslutningerne for Kirken. Kirken bør ikke træffe sine egne beslutninger.

For det tredje tager Jesus initiativet til Kirkens handlinger.

Og for det fjerde giver han løbende vejledning. Når han sætter handling i gang, bør lemmerne reagere på hans initiativ.

Giver det dig et billede af forholdet mellem Jesus og Kirken? Det er forbindelse med Hovedet. Når Skriften siger, at Jesus er hovedet over alle ting til Kirken, er det det billede, vi bør danne i vores sind, det er forholdet, der bør eksistere mellem Jesus og hans kirke. Og vi kan stille spørgsmålet: Er det det forhold, der faktisk nu er mellem Jesus og Kirken?

Bøn
Kære Herre Jesus, jeg anerkender, at Du er Kirkens Hoved, og at Du også er mit hoved. Du træffer beslutningerne! Hjælp mig venligst med at være følsom over for dine initiativer og følge din vejledning, og ikke være selvstyrende eller fra resten af dit legeme. I Jesu navn, amen.


Til Dag 10: Gud Fuldender, Hvad Han Har Begyndt