Fundamentets Menu
Dag 4: Intet Andet Navn
Lægge Et Fundament
af Derek Prince

Apostlen Paulus siger, at Jesus Kristus er den eneste, Guds udnævnte fundament for det kristne liv. Stadfæstelse af denne vigtige kendsgerning, at Jesus er det eneste fundament for sand, bibelsk tro, findes også i Det Gamle Testamente.

Stadfæstelse af denne livsvigtige kendsgerning, at Jesus er det eneste fundament, som vi kan bygge vores liv på, det eneste fundament for sand, bibelsk tro, findes også i Det Gamle Testamente.

Salmisten David, profetisk inspireret af Helligånden, siger dette:

"Herren er min klippe, som jeg vil stole på; mit skjold og min frelses horn, min fæstning." (Sl. 18:2)

I Salme 62 afgiver David en lignende trosbekendelse:

“Sandelig venter min sjæl tavs på Gud; Fra ham kommer min frelse.
Han alene er min klippe og min frelse; Han er mit forsvar; Jeg skal ikke rokkes meget."

I v:6–8 i samme Salme gentager David dette:

"Vær stille hos Gud alene min sjæl. For fra ham kommer mit håb, ja, han alene er min klippe og min frelse; mit værn;
Jeg skal ikke rokkes. Hos Gud er min hjælp og min herlighed; Min styrkes klippe og min tilflugt er i Gud."

Intet kunne være mere tydeligt end det. Ordet klippe forekommer tre gange, og ordet frelse forekommer fire gange. Det vil sige, ordene 'klippe' og 'frelse' er i Skriften tæt og uadskilleligt forbundet. Hver er fundet kun i én person, og den person er Herren selv. Dette understreges af gentagelsen af ordet 'kun'.

Hvis nogen skulle kræve yderligere bekræftelse af dette, kan vi vende os til Peters ord. Peter siger til Israels folk om Jesus:

"Der er heller ikke frelse i nogen anden, for der er intet under himlen
givet mennesket noget andet navn, hvorved det kan blive frelst." (Ap.g. 4:12)

"Herren Jesus Kristus er derfor den sande klippe, tidernes klippe, i hvem der er frelse. Den person, der bygger på denne grundvold, kan ligesom David sige: Han er kun min klippe og min frelse; Han er mit forsvar; Jeg skal ikke rokkes." (Sl. 62:6)

Bøn
Herre Jesus, takker dig, at der ikke er noget andet navn på denne jord - ej heller under eller over denne jord - ved hvilket jeg bliver frelst, og hvori min forsørgelse ligger for alt, hvad jeg har brug for; Dit vidunderlige navn, Jesus. Jeg er så taknemmelig for kraften, livet, herligheden, der er i dit navn! Amen.


Dag 5: Konfrontation
OP