Fundamentets Menu
Dag 34: Bevar Dit Hjerte Med Rettidig Omhu
Lægge Et Fundament
af Derek Prince

Den første retning talte om "tilstedeværelse," den anden talte om det "bøje øret," den tredje talte om de "fokuserede øjne." Den fjerde retning på Guds medicinflaske vedrører hjertet, det indre centrum af den menneskelige personlighed, for den siger "hold dem midt i dit hjerte." Ordsprogene understreger hjertets afgørende indflydelse på menneskelig erfaring.

"Vogt dit hjerte med al flid, for livets problemer udspringer af det." (Ordsp 4:23)

Med andre ord, det, der er i vores hjerter, styrer hele vores liv og alt, hvad vi oplever. Hvis vi modtager Guds ord med omhyggelig opmærksomhed – hvis vi giver dem regelmæssigt adgang gennem både øret og øjet, så de optager og kontrollerer vores hjerter – så finder vi, at de er præcis, hvad Gud har lovet: både liv til vores sjæl og sundhed til vores kød.

Under 2 Verdenskrig, mens jeg arbejdede med lægetjenesten i Nordafrika, blev jeg syg med en hud- og nervetilstand, som lægevidenskaben i det klima og de forhold ikke kunne kurere. Jeg tilbragte mere end et år på hospitalet og modtog alle mulige former for behandling. I mere end fire måneder i træk var jeg bundet til sengen. Til sidst blev jeg udskrevet fra hospitalet efter eget ønske, uhelbredt.

Jeg besluttede ikke at søge yderligere lægebehandling, men at sætte Guds løfter i Ordsprogene 4:20-22 på prøve i mit eget tilfælde. Tre gange om dagen lukkede jeg mig alene inde med Gud og hans ord, bad og bad Gud om at hans ord til mig måtte blive, hvad han havde lovet det skulle være - medicin til hele mit kød.

Klimaet, kosten og alle andre ydre omstændigheder var så ugunstige, som de kunne være. Faktisk blev mange raske mænd rundt omkring mig syge. Ikke desto mindre fik jeg gennem Guds ord alene, uden at gribe til nogen anden form for midler, i løbet af kort tid en fuldstændig og permanent helbredelse.

Lad mig tilføje, at jeg på ingen måde kritiserer eller nedgør lægevidenskaben. Jeg er taknemmelig for alt det gode, lægevidenskaben udretter. Faktisk arbejdede jeg selv med lægetjenesten. Men lægevidenskabens magt er begrænset; kraften i Guds ord er ubegrænset.

Mange kristne med forskellig kirkelig baggrund har vidnesbyrd, der ligner mit. Jeg modtog et brev fra en presbyteriansk dame, som blev bedt om at give et vidnesbyrd i en gudstjeneste, hvor der var en række syge mennesker, der skulle bedes for. Mens denne dame vidnede og faktisk citerede ordene i Ordsprogene 4:20-22, blev en anden dame ved siden af hendes, som havde lidt ulidelig smerte fra en knust disk i nakken, øjeblikkeligt helbredt - uden at der blev bedt nogen bøn. – simpelthen ved at lytte med tro til Guds ord.

Senere brugte jeg en uge på mit radiobibelundervisningsprogram til dette tema om Guds medicinflaske. En kvindelig lytter, der lider af kronisk eksem, besluttede at tage medicinen i henhold til "anvisningerne." Tre måneder senere skrev hun for at fortælle mig, at hendes hud for første gang i femogtyve år var fuldstændig fri for eksem. Ordene i Salme 107:20 bliver stadig opfyldt i dag.

"Han sendte sit ord og helbredte dem og udfriede dem fra deres ødelæggelser."

For dem, der har brug for helbredelse og befrielse: Åh, smag og se, at Herren er god; salig er den mand, der stoler på ham! (Sl. 34:8).

Smag selv denne medicin af Guds Ord! Se hvordan det virker! Det er ikke som så mange jordiske lægemidler, bittert og usmageligt. Det virker heller ikke, som så mange moderne lægemidler, at det bringer lindring til et organ i kroppen, men forårsager en reaktion, der svækker et andet organ. Nej, Guds ord er helt godt, helt gavnligt. Når det modtages i overensstemmelse med hans vejledning, bringer det liv og sundhed til hele vores væsen.

Bøn
Far, tak, at du er en vidunderlig læge, at du ønsker at røre ved mennesker for at genoprette hele deres legeme, liv og eksistens. Jeg vil bede dig om at gøre sandheden om dit helbredende ord synlig i mit personlige liv, men også i hele min families og familiemedlemmers. Tak Herre! Amen.

Dag 35: Sinds oplysning
OP